Automobil BMW 850i byl pře kvapením Frankfurtského auto-salónu 1989. Po třech letech se tzv. osmičková řada rozrostla na tři modely, když se na Pařížském autosalonu představila dvanáctiválcová 850i ve dvou nových verzích s různým výkonem motoru. Na autosalonu v Amsterdamu 1994 přibylo levnější osmiválcové provedení 840 Ci. Během let procházela kupé řady 8 menšími a většími úpravami, které se pokusíme shrnout v následujících řádkách.
Nejsilnější BMW
Zatímco sedan BMW 750i se stal prvním poválečným německým dvanáctiválcem, jeho motor pasoval BMW 850i na nejvýkonnější stroj mnichovské značky s největší rychlostí omezenou na 250 km/h, stejně jako u „sedmsetpadesátky“ a tehdy šestiválcového BMW M5.
Na Frankfurtském autosalonu 1989 zaznamenal nový luxusní sportovní automobil obrovský zájem, přestože šlo o kupé jen pro úzkou skupinu nejbohatších klientů. Pětilitrový motor V12 o výkonu 220 kW (300 koní) a točivém momentu 450 N.m uděloval mohutně působícímu vozu s hmotností 1790 kg zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a za pohybu z 80 na 120 km/h na přímý převod (pětku, protože šestka je úsporný převod do rychla) za 6,0 s. Jak jsme už prozradili, BMW 850i dostal poprvé šestistupňovou převodovku s přímým řazením, která tehdy znamenala novou kvalitu mezi vysokovýkonnými kupé. Alternativně se montovala čtyřstupňová samočinná převodovka ZF 4HP24 se třemi programy řazení (Sport, Economy, Manual).
BMW 850i s pětilitrovým dvanáctiválcovým motorem o výkonu 221 kW (300 koní) změnil po Pařížském autosalonu 1992 označení na 850 Ci, zatímco pro modelový rok 1993 se objevila ještě výkonnější verze 850 CSi, čistokrevné kupé vysokých výkonů, skutečné Gran Turismo. Oba vozy už tehdy dostaly dva airbagy řidiče a spolujezdce v základní výbavě.
Nejsilnější BMW 850 CSi odlišoval zvětšený objem motoru z 5,0 na 5,6 litru, vyšší kompresní poměr a výkon 280 kW (380 koní), přičemž točivý moment vrcholil hodnotou 550 N.m při otáčkách 4000 ot/min. V jízdních vlastostech to znamená zrychlení z klidu na 100 km/h za pouhých šest sekund a největší rychlost 250 km/h. Ale ta je elektronicky omezena, vůz by měl samozřejmě na víc. Další silnou stránkou motoru je jeho pružnost. Na čtyřku zrychlí vůz z 80 na 120 km/h za 5,9 sekundy. Přitom je BMW 850 CSi relativně úsporný, průměrná hodnota spotřeby 12,8 litru benzínu na 100 km podle metodiky ES je u vozu této velikosti úctyhodná. Také 850 CSi měl standardně šestistupňovou mechanickou převodovkou, ale zvenku se od základní 850 Ci odlišoval novým předním spoilerem, zadní zástěrkou, sedmnáctipalcovými koly ve stylu M5, pneumatikami 235/45 ZR 17 vpředu a 265/40 ZR 17 vzadu, čtyřmi výfukovými rourami kruhového průřezu z nerezavějící oceli a aerodynamicky optimalizovanými zpětnými zrcátky.
Podvozek vozů řady 850 je špičkou, jak se ostatně u BMW stalo dobrým zvykem. Kromě velkých brzd s protiblokovacím a protiskluzovým systémem jsou k dispozici snížené sportovně přitvrzené pérováním M-Technic, aktivní kinematika zadní nápravy ARAK, posilovač řízení Servotronic a systém stability jízdy a protiprokluzové zařízení ASC+T (Automatic Stability and Traction Control). Pokrokovým prvkem bylo rovněž EEPC (Electronic Engine Power Control) s programovým ovládáním motoru. V poloze Sport reaguje motor na pohyb akcelerátoru brutální silou, v režimu Comfort je odezva příjemnější a měkčí (odvozený systém najdete v dnešním osmiválcovém BMW M5). Druhá poloha přispívá k hospodárnější a plynulejší jízdě v městském provozu, při častém zastavování na křižovatkách.
Osmiválec navíc
Na Amsterdamském autosalónu 1994 slavilo světovou premiéru kupé BMW 840 Ci, osmiválcová verze osmsetpadesátky. Menší varianta se liší kromě motoru také pětistupňovou převodovkou namísto šestistupňové. Účelem bylo opět poskytnout špičkové kupé i méně movitým zákazníkům. Osmiválcový motor s čtyřventilovými hlavami válců se objevil nejprve v sedanu řady 7 a později 5. Hned si získal srdce příznivců modrobílé značky, která se tímto jedinečným dílem vrací k tradici osmiválců řady 500 z padesátých a šedesátých let, ukončenou modelem kupé BMW 3200 CS (1962-65) s karosérií z Bertonovy dílny.
Také BMW 840 Ci má protiskluzový stabilizační systém ASC+T, víceprvkovou zadní nápravu a posilovač řízení s variabilním účinkem jako jeho silnější bratři. Největší rychlost je omezena na 250 km/h, ale zrychlení na stovku za 7,4 sekundy i luxusně vybavený interiér jistě také uspokojí. Z řady 8 tehdy rovněž vyšly bezpečnostní vzduchové vaky, které BMW později nabídla i na svých malých a středních modelech 3 a 5. Stotřicetilitrový vak po bleskurychlém naplnění v okamžiku kolize výrazně snižuje nebezpečí vážného zranění. Musí se ovšem užívat v kombinaci se zapnutými bezpečnostními pásy. Od modelového roku 1993 dostaly BMW řady 8 sklopná opěradla zadních sedadel, která v případě potřeby zvětšila objem zavazadlového prostoru, samočinná převodovka byla doplněna adaptivní funkcí řazení podle stylu řidiče, příplatkovou nabídku rozšířil systém dynamické stability jízdy DSC a od Franfurtského autosalonu 1993 rovněž šestistupňová převodovka pro osmiválcovou verzi.
Modely 1999
V souladu s vývojem pohonných jednotek BMW pro sedany řad 5 a 7 se změnily motory také v řadě 8. Od roku 1996 přišly nové osmiválce 4,4 litru a dvanáctiválce 5,4 litru s nižší spotřebou a menšími emisemi, dále upravené pro modelový rok 1999. Mechanická šestistupňová převodovka je nyní vyhrazena pouze pro kupé BMW 840 Ci, alternativně dodávané s pětistupňovou samočinnou. Dvanáctiválec se v modelovém roce 1999 vyrábí pouze jako BMW 850 Ci s motorem o výkonu 240 kW a samočinnou převodovkou. Maximální rychlost všech verzí je elektronicky omezena na 250 km/h.
Automobily řady 8 s charakteristickou plochou přídí, která výklopnými světlomety připomíná legendární BMW M1, bohatou výbavou nenechají snad žádné přání nesplněno. Vzhledem k profilaci klientů však v poslední fázi své výroby míří do kategorie luxusních vozů, a proto se vyrábějí především se samočinnou převodovkou. Do poloviny letošního roku bylo vyrobeno přes 23 tisíc kusů vozů řady 8.
BMW 850i (1989) |
Dvanáctiválcový motor V/60o uložený podélně vpředu, zdvihový objem 4988 cm3, výkon 220 kW/5200 ot/min, točivý moment 450 N.m/4100 ot/min, digitální elektronická řídicí jednotka motoru, dva řízené katalyzátory, šestistupňová převodovka, pohon zadních kol, všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu na vzpěrách McPherson, vzadu víceprvkový závěs, kotoučové brzdy s ABS a vnitřním chlazením vpředu, řízení s oběhem kuliček a variabilním účikem posilovače Servotronic, rozvor 2684 mm, délka 4780 mm, hmotnost 1790 kg, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8 s, největší rychlost 250 km/h, spotřeba (město/90/120 km/h) 19,8/8,8/10,4 l/100 km. |
BMW 850 Csi (1993) |
Viz výše, ale 5576 cm3, 280 kW/5300 ot/min, 550 N.m/4000 ot/min, 1865 kg, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,0 s, spotřeba 19,8/8,5/10,2 l/100 km. |
BMW 850 Ci (1999) |
Viz výše, ale 5379 cm3, 240 kW/5000 ot/min, 490 N.m/3900 ot/min, pouze pětistupňová samočinná převodovka, 1880 kg, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 s, spotřeba ES (město/mimo město/kombinace) 21,1/9,9/14,0 l/100 km. |
BMW 840 Ci (1993) |
Viz výše, ale osmiválcový motor V/90o, 3982 cm3, 210 kW/5800 ot/min, 400 N.m/4500 ot/min, pětistupňová mechanická převodovka, hmotnost 1830 kg, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,4 s, spotřeba (město/90/120 km/h) 17,2/7,7/9,3 l/100 km. |
BMW 840 Ci (1999) |
Viz výše, ale 4398 cm3, 210 kW/5700 ot/min, 420 N.m/3900 ot/min, šestistupňová mechanická převodovka, 1780 kg, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,0 s, spotřeba ES (město/mimo město/kombinace) 19,2/9,0/12,8 l/100 km. |
Modrobílá revue podzim 1999
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”