Nový systém hlavového airbagu ITS Headbag (Inflatable Tubular Structure Head Airbag), bezpečnostní nafukovací vak válcového tvaru, aktivovaný v případě nehody po celé délce okna předních dveří ve výšce hlav řidiče a spolujezdce, se dodával nejprve pro sedany řady 7 od léta a pro sedany a kombi řady 5 od podzimu 1997, později byla nabídka rozšířena rovněž na vozy řady 3. Dnes mají automobily BMW řady 3, 5 a 7 v základní výbavě šest airbagů, tedy dva čelní, dva boční a dva hlavové. Uvedení tohoto systému představuje nejen další prvenství BMW, ale také významný krok na cestě ke zvyšování pasivní bezpečnosti. ITS Headbag ve spojení s bočními výztuhami dveří, bočními airbagy ve dveřích a klasickými airbagy vpředu poskytuje posádce dosud nevídanou ochranu, samozřejmě při použití bezpečnostních pásů.
Ve vývoji prvků pasivní bezpečnosti hrají u BMW nejvýznamnější roli především zkušenosti nasbírané na základě studia dopravních nehod vozů této značky už od roku 1976, tedy za víc než dvacet let. Nyní BMW ve spolupráci s Univerzitní klinikou v Mnichově analyzuje ročně okolo stovky nehod s vážnými následky a ukládá je v kódované formě do vlastní počítačové banky. Databáze, vytvořená tímto způsobem, poskytuje přesné informace o účinnosti jednotlivých bezpečnostních systémů v automobilu. Stala se základem pro optimalizaci současných řešení a pro vývoj nových. V dnešní době vlastně neexistuje ani jeden bezpečnostní systém, který by u BMW nevyzkoušeli či nevyvinuli, mnohdy v roli průkopníků jako první na světě.
Výzkum dopravních nehod prokázal, že boční kolize sice tvoří 21 % z jejich celkového počtu, ale mají za následek 36 % všech tělesných poranění. Jinými slovy, riziko těžkého zranění či smrti je při nárazu z boku mnohem větší než při čelním střetu. Deformační zóna na boku vozidla je mnohem kratší ve srovnání s jeho přední a zadní částí. Boční airbagy v horní části dveří, uvedené jako základní výbava všech BMW řady 5 a 7 v roce 1996 (později také u řady 3), snižují nebezpečí zranění podle příslušných norem ES až o 50 %. Tyto normy ovšem nezahrnují všechny možnosti. Pokud dojde k nárazu hlavy na karoserii či předmět, který vnikl do vozu, je vážné poranění hlavy nevyhnutelné. Boční nárazový test proti běžnému stromu prokázal stupeň přetížení působící na hlavu HIC 2500, což obecně znamená smrt. Tentýž test s hlavovými airbagy snížil stupeň HIC na relativně nízkých a bezpečných 330 bodů. K smrtelnému zranění dochází nejen kontaktem, ale také rychlým stranovým pohybem, vyvolaným náhlým přetížením, přičemž stupeň zranění může být stejně velký jak na místě řidiče, tak spolujezdce.
Tyto poznatky vedly ke zjištění, že nejlepší ochranu poskytuje jen kombinovaný systém. Boční airbagy ve dveřích nesplňovaly nároky na ochranu hlavy, při boční kolizi se sklo v mžiku tříští a konvenční sidebag by tak ztratil oporu. Proto vznikl dlouhý válcový headbag, který je po napuštění velmi stabilní a spolehlivě hlavu ochrání. Vývoj probíhal se specializovaným americkým partnerem. Ukázalo se, že řešení dvou bočních airbagů, ve výši ramen a ve výši hlavy, dovoluje méně agresivní aktivaci s menším objemem náplně. Headbag je ukotven v předním sloupku těsně nad přístrojovou deskou, vzadu pak za středním sloupkem nad druhými bočními dveřmi. Před aktivací je uložen ve stropě, po naplnění vytváří přímočaré spojení válcovým tělesem mezi oběma kotevními body. Ukázalo se, že tato pozice vyhovuje řidičům všech postav s výškou od 1,6 do 2 m. Headbag se plní dříve a rychleji než sidebag, který navíc jemně směruje tělo během 12 milisekund, čímž chraní především hrudník cestujícího. Vyvíječ plynu pro hlavový airbag je uložen v přístrojové desce. Oba systémy se nejen plní v rozdílném čase, ale také pod jiným tlakem. Vývoj hlavového airbagu byl o poznání delší a složitější než bočního, uloženého ve výplni dveří. Synchronizace jejich funkcí, kdy tělo i hlava se po nehodě pohybují současně stejnou rychlostí, zabraňuje zranění páteře, které mělo nezřídka za následek ochrnutí. Systém ITS Headbag omezuje přetížení a rotaci hlavy na přijatelné minimum, které nezanechává trvalé následky. Nezávislé testy označily BMW řady 5 s tímto systémem za automobil s nejvyšší úrovní pasivní bezpečnosti.
Modrobílá revue podzim 1999
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií