BMW F 650: Berlínský Mnichovan s rakouským srdcem

Přestože konkurence přišla se stroji kategorie cestovního endura podstatně dříve, slavná mnichovská firma vstoupila na tuto »třetí cestu« motocyklové výroby doslova revolučním způsobem. Zavrhla totiž všechny slavné tradice, spojila se bez skrupulí hned s několika partnery a vytvořila doslova kosmopolitní produkt, který představila na sklonku roku 1993. Model F 650 se pak dokázal prosadit na prestižních trzích až nečekaně rychle a úspěšně. Dnes jezdí již jeho třetí generace a ve dvou variantách. Své kvality dokazuje skvěle i na tak prestižních a těžkých podnicích, jako je slavná rallye Paříž – Dakar.

BMW F 650: Berlínský Mnichovan s rakouským srdcem
BMW F 650: Berlínský Mnichovan s rakouským srdcem
BMW F 650: Berlínský Mnichovan s rakouským srdcem

Jakkoli motocykl nese tradiční znak mnichovské automobilky, jedná se o mezinárodní výrobek. Pohání jej – na rozdíl od typických BMW – sice samozřejmě čtyřdobý motor, ale po sedmadvaceti letech výroby pouze víceválcových agregátů opět klasický jednoválec, naposled použitý u typu R 27 (tehdy se však jednalo o vzduchem chlazenou dvěstěpadesátku o výkonu jen 13 kW). Byl původně vyvinut v rakouském Guns-kirchenu jako známý Bombardier -Rotax, ale vyrábí se po technickém doladění konstrukce zkušenými experty BMW v italském Noale u seriózní a progresivní firmy Aprilia. Celková montáž motocyklů se ne-odehrává v bavorské metropoli, ale ve staroslavném Berlíně, v moderním závodě nabitém špičkovou tech-nikou a technologií. Je však nutno připomenout, že jednoválce několika kubatur mezi 200 a 400 cm3 patřily mezi velmi úspěšné výrobky motocyklové divize BMW. V letech 1923 až 1966 jich například vyjelo do světa přes 230 000 kusů. Podobně revolučním krokem bylo (poprvé v historii firmy!) použití pohonu zadního kola řetězem. Na rozdíl od kloubového hřídele charakteristického pro všechny bavorské předchůdce…

BMW F 650: Berlínský Mnichovan s rakouským srdcem

Přes všechna porušení tradic potvrdil model F 650, »pravý Evropan na dvou kolech«, doplněný na podzim 1996 variantou F 650 ST, všechna očekávání do něj vkládaná. Do těchto dnů již bylo vyrobeno a prodáno, více než 50 000 kusů. Navíc si »šestsetpadesátka« vydobyla skvělé pozice zejména na mimořádně konkurencí nabitém a vrcholně prestižním italském trhu, kde patří k nejpopulárnějším čtyřdobým jednoválcům. Jeho výhodou je, vedle samozřejmého a proslulého dílenského zpracování s příslovečnou německou precizností, jednak příznivý poměr hmotnosti a výkonu (35 kW/191 kg), ale také vynikající ovladatelnost. Nepřekvapí proto jeho popularita mezi motocyklovými začátečníky, subtilními jezdci i ženami. A v neposlední řadě i mezi těmi, kteří hledají spolehlivý a pohodlný motocykl s minimálními nároky na seřizování a údržbu. Konstruktérům se navíc podařilo ideálně vyjít vstříc zájemcům o nepřehlédnutelný, osobitý a originální, ale současně i technicky zdařilý stroj pro potěšení z jízdy na asfaltu i vlhkém terénu. Ostatně právě tady je původ znaku »F« v typovém označení. Znamená totiž nový pojem »Funduro«. Tedy kombinaci charakteristik funbike a enduro.

Základní technické údaje
Motor:
Čtyřdobý zážehový kapalinou chlazený jednoválec s rozvodem DOHC umístěný v rámu svisle napříč a mírně skloněný vpřed. Vrtání a zdvih 100 x 83 mm, zdvihový objem 652 cm3, kompresní poměr 9,7 : 1. Největší výkon 35 kW při 6500/min, největší točivý moment 57 N.m při 5200/min. Blok a hlava válce z lehké slitiny, pracovní plocha válce potažená nikasilem. Dvakrát uložený klikový hřídel spojený převodem ozubenými koly s protiběžným vyvažovacím hřídelem. Čtyři ventily a dvě zapalovací svíčky v hlavě válce, pohon vačkových hřídelů řetězem. Dva karburátory Mikuni s průměrem difuzoru 33 mm. Dvojité vysokonapěťové kondenzátorové bezdotykové zapalování, neřízený katalyzátor výfukových plynů. Tlakové oběžné mazání s plnoprůtokovým čističem oleje, suchou skříní a zásobou oleje v rámové trubce. Elektrický spouštěč o výkonu 0,9 kW, alternátor 14 V – 280 W, akumulátor 12 V – 12 Ah.
Převodné ústrojí:
Primární převod ozubenými koly s přímými zuby. Vícelamelová spojka v olejové lázni s mechanickým ovládáním. Pětistupňová převodovka s postupovým přímým řazením nožní páčkou. Převodové stupně 2,75 – 1,75 – 1,31 – 1,05 – 0,88, stálý převod 2,94. Sekundární převod částečně krytým řetězem.
Podvozek:
Prostorový rám svařený z ocelových trubek kruhového a čtyřhranného průřezu a výlisků z ocelového plechu. Přední kolo uloženo v teleskopické vidlici s kapalinovými tlumiči a průměrem kluzáků 41 mm, zdvih kola 170 mm. Zadní kolo uloženo v kyvné vidlici z ocelových profilů čtyřhranného průřezu a odpruženo jedinou centrální pružicí a tlumicí jednotkou Showa, seříditelnou ve 40 stupních, zdvih kola 165 mm. Jednoduché kotoučové brzdy Brembo s kapalinovým ovládáním a plovoucími třmeny. Přední s dvoupístkovým třmenem a průměrem kotouče 300 mm, zadní s jednopístkovým třmenem a kotoučem o průměru 240 mm. Kola s ráfky z lehké slitiny a drátěným výpletem, vpředu 2,15 x 19, vzadu 3,00 x 17. Pneu vpředu 100/90 – 19 57 S, vzadu 130/80 – 17 65 S. Palivová nádrž o objemu 17,5 l, z toho zásoba 2 l.
Rozměry a hmotnosti:
Délka 2180 mm, šířka 880 mm, výška sedla nad zemí 800 mm, rozvor kol 1480 mm. Pohotovostní hmotnost 191 kg, užitečná hmotnost 180 kg, největší povolená celková hmotnost 371 kg.
Provozní vlastnosti:
Největší rychlost 165 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,2 s, kilometr s pevným startem 28,9 s, spotřeba paliva Natural při rychlosti 90 km/h 3,8 l/100 km, při rychlosti 120 km/h 5,3 l/100 km.

Ondřej Horský (Svět motorů)
Modrobílá revue podzim 1999
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Dvořákova 304, 346 01 - Horšovský Týn
379 412 279
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...