Jakkoli motocykl nese tradiční znak mnichovské automobilky, jedná se o mezinárodní výrobek. Pohání jej – na rozdíl od typických BMW – sice samozřejmě čtyřdobý motor, ale po sedmadvaceti letech výroby pouze víceválcových agregátů opět klasický jednoválec, naposled použitý u typu R 27 (tehdy se však jednalo o vzduchem chlazenou dvěstěpadesátku o výkonu jen 13 kW). Byl původně vyvinut v rakouském Guns-kirchenu jako známý Bombardier -Rotax, ale vyrábí se po technickém doladění konstrukce zkušenými experty BMW v italském Noale u seriózní a progresivní firmy Aprilia. Celková montáž motocyklů se ne-odehrává v bavorské metropoli, ale ve staroslavném Berlíně, v moderním závodě nabitém špičkovou tech-nikou a technologií. Je však nutno připomenout, že jednoválce několika kubatur mezi 200 a 400 cm3 patřily mezi velmi úspěšné výrobky motocyklové divize BMW. V letech 1923 až 1966 jich například vyjelo do světa přes 230 000 kusů. Podobně revolučním krokem bylo (poprvé v historii firmy!) použití pohonu zadního kola řetězem. Na rozdíl od kloubového hřídele charakteristického pro všechny bavorské předchůdce…
Přes všechna porušení tradic potvrdil model F 650, »pravý Evropan na dvou kolech«, doplněný na podzim 1996 variantou F 650 ST, všechna očekávání do něj vkládaná. Do těchto dnů již bylo vyrobeno a prodáno, více než 50 000 kusů. Navíc si »šestsetpadesátka« vydobyla skvělé pozice zejména na mimořádně konkurencí nabitém a vrcholně prestižním italském trhu, kde patří k nejpopulárnějším čtyřdobým jednoválcům. Jeho výhodou je, vedle samozřejmého a proslulého dílenského zpracování s příslovečnou německou precizností, jednak příznivý poměr hmotnosti a výkonu (35 kW/191 kg), ale také vynikající ovladatelnost. Nepřekvapí proto jeho popularita mezi motocyklovými začátečníky, subtilními jezdci i ženami. A v neposlední řadě i mezi těmi, kteří hledají spolehlivý a pohodlný motocykl s minimálními nároky na seřizování a údržbu. Konstruktérům se navíc podařilo ideálně vyjít vstříc zájemcům o nepřehlédnutelný, osobitý a originální, ale současně i technicky zdařilý stroj pro potěšení z jízdy na asfaltu i vlhkém terénu. Ostatně právě tady je původ znaku »F« v typovém označení. Znamená totiž nový pojem »Funduro«. Tedy kombinaci charakteristik funbike a enduro.
Motor: Čtyřdobý zážehový kapalinou chlazený jednoválec s rozvodem DOHC umístěný v rámu svisle napříč a mírně skloněný vpřed. Vrtání a zdvih 100 x 83 mm, zdvihový objem 652 cm3, kompresní poměr 9,7 : 1. Největší výkon 35 kW při 6500/min, největší točivý moment 57 N.m při 5200/min. Blok a hlava válce z lehké slitiny, pracovní plocha válce potažená nikasilem. Dvakrát uložený klikový hřídel spojený převodem ozubenými koly s protiběžným vyvažovacím hřídelem. Čtyři ventily a dvě zapalovací svíčky v hlavě válce, pohon vačkových hřídelů řetězem. Dva karburátory Mikuni s průměrem difuzoru 33 mm. Dvojité vysokonapěťové kondenzátorové bezdotykové zapalování, neřízený katalyzátor výfukových plynů. Tlakové oběžné mazání s plnoprůtokovým čističem oleje, suchou skříní a zásobou oleje v rámové trubce. Elektrický spouštěč o výkonu 0,9 kW, alternátor 14 V – 280 W, akumulátor 12 V – 12 Ah. |
Převodné ústrojí: Primární převod ozubenými koly s přímými zuby. Vícelamelová spojka v olejové lázni s mechanickým ovládáním. Pětistupňová převodovka s postupovým přímým řazením nožní páčkou. Převodové stupně 2,75 – 1,75 – 1,31 – 1,05 – 0,88, stálý převod 2,94. Sekundární převod částečně krytým řetězem. |
Podvozek: Prostorový rám svařený z ocelových trubek kruhového a čtyřhranného průřezu a výlisků z ocelového plechu. Přední kolo uloženo v teleskopické vidlici s kapalinovými tlumiči a průměrem kluzáků 41 mm, zdvih kola 170 mm. Zadní kolo uloženo v kyvné vidlici z ocelových profilů čtyřhranného průřezu a odpruženo jedinou centrální pružicí a tlumicí jednotkou Showa, seříditelnou ve 40 stupních, zdvih kola 165 mm. Jednoduché kotoučové brzdy Brembo s kapalinovým ovládáním a plovoucími třmeny. Přední s dvoupístkovým třmenem a průměrem kotouče 300 mm, zadní s jednopístkovým třmenem a kotoučem o průměru 240 mm. Kola s ráfky z lehké slitiny a drátěným výpletem, vpředu 2,15 x 19, vzadu 3,00 x 17. Pneu vpředu 100/90 – 19 57 S, vzadu 130/80 – 17 65 S. Palivová nádrž o objemu 17,5 l, z toho zásoba 2 l. |
Rozměry a hmotnosti: Délka 2180 mm, šířka 880 mm, výška sedla nad zemí 800 mm, rozvor kol 1480 mm. Pohotovostní hmotnost 191 kg, užitečná hmotnost 180 kg, největší povolená celková hmotnost 371 kg. |
Provozní vlastnosti: Největší rychlost 165 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,2 s, kilometr s pevným startem 28,9 s, spotřeba paliva Natural při rychlosti 90 km/h 3,8 l/100 km, při rychlosti 120 km/h 5,3 l/100 km. |
Ondřej Horský (Svět motorů)
Modrobílá revue podzim 1999
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií