Vodík neznamená závratnou rychlost pouze u raket letících do vesmíru, ale i u automobilů. Potvrdil to pokusný automobil se spalovacím motorem na vodík BMW označený jako H2R.
„Devět rekordů předznamenává start vodíkové epochy. Technologie BMW je už vysoce pokročilá, ale nyní musíme spolu s představiteli politiky a energetického hospodářství proměnit naši vizi v realitu udržitelné mobility,“ zdůrazňuje Burkhard Göschel, člen představenstva BMW AG během rekordních jízd konaných v Miramasu. Dosažené rekordní časy na speciální vysokorychlostní dráze ve francouzském Miramasu jasně dokazují, že vodík je schopen nahradit konvenční paliva, aniž by se řidiči museli vzdát obvyklé jízdní dynamiky.
Technická data vozu H2R to bez přehánění potvrzují: šestilitrový motor s 12 válci dosahuje výkonu 210 kW/285 koní. Díky tomu zrychlí tento prototyp z 0 na 100 km/h za 6 vteřin a maximálně se rozjede na rychlost 302 km/h. Vodíkový spalovací motor vychází z pohonu v BMW řady 7, konkrétně v modelu BMW 760i, a může se pochlubit nejmodernějšími technologiemi jako například plně variabilním časováním ventilů VALVETRONIC. Změny se týkají především vstřikování paliva, které BMW upravilo podle speciálních vlastností vodíku. BMW přitom využilo při vývoji H2R zkušeností z vývoje připravovaného motoru BMW pro první limuzínu na světě s bivalentním pohonem.
Stávající BMW řady 7 se ještě před koncem svého produkčního cyklu představí v sériové podobě jako vůz jezdící na vodík i na benzín.
Prototyp H2R dosáhnul těchto rekordů (dosažené časy – rychlosti):
- 1 kilometr s letmým startem: 11,993 – 300,190
- 1 míle s letmým startem: 19,912 – 290,962
- 1/8 míle se startem z klidu: 9,921 – 72,997
- 1 míle se startem z klidu: 14,933 – 96,994
- 1 kilometru se startem z klidu: 17,269 – 104,233
- 1 míle se startem z klidu: 36,725 – 157,757
- 10 mil se startem z klidu: 221,052 – 262,094
- 1 kilometr se startem z klidu: 26,557 – 135,557
- 10 kilometrů se startem z klidu: 146,406 – 245,892
Za volantem rekordního vozu se střídali zkušební jezdci BMW Alfred Hilger, Jörg Weidinger a Günther Weber.
Dosažené rekordy nyní potvrzují, jaký potenciál mají vodíkem poháněné automobily. Spolehlivá technika navíc ukazuje vyzrálost motorů BMW i v případě vodíku. BMW favorizuje při vývoji vodíkových pohonů spalovací motory, které celkově s sebou nesou nejvíce předností.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií