BMW Cruiser R 1200 C – lepší než originál

Vzáří 1997 mohli představitelé mnichovské automobilky s oprávněnou hrdostí předvést světu svou zbraň pro dobytí dosud ignorovaného segmentu trhu. Nádherný, veliký a nesporně originální cruiser R 1200 C poháněný pro značku tak typickým „boxerem”.

BMW Cruiser R 1200 C - lepší než originál

A jak je u této slovutné firmy trvalou tradicí, zasáhla terč přesně do černého. Podobně jako například několik let předtím nesmírně oblíbená šestsetpadesátka Funduro. Bavorský supercruiser byl vzápětí na to vybrán i pro superagenta Jamese Bonda, aby jej demostrativně sedlal v dalším superfilmu. Potvrdil tak nejvyšší ambice směřující do té části trhu, které suverénně vévodí Harley-Davidson. Okamžitě si vybudoval pevné postavení a je přijímán jako stroj ve většině parametrů překvapivě lepší než „originál” z Milwaukee.

Zahájení sériové výroby však předcházela intenzivní příprava, která začala již v roce 1993, když Walter Hasselkus, nový prezident motocyklové divize BMW, přišel zatím jen sideovým návrhem na postavení podobného motocyklu. Po diskusích a názorových střetech ve vedení firmy dostal projekt (označený tehdy kódem R 259 C) zelenou a vývojové práce se rozběhly naplno.


Je logické, že jako hnací agregát byl vybrán prestižní představitel tradice i technické vyspělosti firmy, plochý dvouválec s protiběžnými písty. Ten totiž krátce předtím prošel rozsáhlou rekonstrukcí a navíc jeho charakter s dominujícím točivým momentem je pro cruisery optimální. Přesto byly jeho základní parametry v tomto směru ještě podstatně upraveny. Mimo jiné prostřednictvím zvětšení zdvihového objemu a změny nastavení programu elektronické řídící jednotky zapalování a vstřikování paliva. Křivka točivého momentu se pak stala jedním z hlavních zdrojů oprávněné hrdosti konstruktérů, kteří ji přirovnali k profilu mohutného hřbetu bizona. Nemluvě již o krásném a sytém barytonu linoucím se z výfuků, jenž tvoří nezbytnou součást celkového image této specifické motocyklové kategorie.


Stejně tak ale tvůrci sáhli po dalších velmi dobře osvědčených prvcích, jakými jsou například „Telelever”, originální konstrukce uložení předního kola úspěšně kombinující trojúhelníkové kyvné rameno s teleskopickou vidlicí nebo „Monolever”, představující letmé uložení zadního kola na dlouhém kyvném rameni s kloubovým hřídelem uvnitř. Mimořádnou pozornost pak mohli soustředit na to ostatní, zejména geometrii podvozku a nesmírně důležitý celkový design.


Přestože již sama značka BMW zajišťuje motocyklové produkci bavorské firmy důstojnost a re-prezentační hodnotu, byl tento základní dojem ještě velmi podstatně zdůrazněn. Cruiser musí být dlouhý a nízký, takže se vycházelo z extrémního rozvoru kol. Ten vzrostl ve srovnání se sportovním boxerem R 110 RS z 1473 na 1650 mm! Stejně tak příznivý estetický dojem podtrhlo větší „položení” přední vidlice na 60,5° a její demonstrativní zdůraznění jako výtvarného prvku prostřednictvím použitých materiálů i jejich povrchové úpravy, které samozřejmě dominuje precizní a bohaté chromování. Neméněvýznamným výtvarným prvkem je zadní rameno Monolever spojující špičkovou technologii s tradičnímvzhledem. Obdobně však lze hovořit o tlumičích výfuku, kolechs drátěným výpletem (vpředu osmnáctipalcové sužší pneu 100/90, vzadu jen patnácti palcové s mohutnou „těž-kotonážní” relativně nízkoprofilovou 170/80) nebo objemně působící nádrži paliva na 17 litrů naturalu.


Zatímco vnějším dojmem působí bavorský cruiser navýsost konzervativně až nostalgicky, ukrývá v sobě celou paletu prvků špičkové techniky a technologie. Pro příklad jmenujme doslova namátkou: špičkové kotoučové brzdy renomované značky Brembo se systémem ABS, řízený katalyzátor vý-fukových plynů, elektronicky řízené vstřikování paliva Bosch Motronic poslední generace, vyvinuté speciálně pro tento stroj, spojku s kapalinovým ovládáním, jejíž opačný smysl otáčení eliminuje klopný moment motoru, pohon zadního kola kloubovým hřídelem a podobně.


Výsledkem je stroj naprosto nepřehlédnutelný a respektovaný s uznáním jak vyznavači, tak dokonce i odpůrci cruiserů. Vyniká mimořádně dobrou ovladatelností, buldočí „silou” motoru i spektrem využitelných otáček. Jeho parketou jsou jak nekonečné dálnice, takzatáčkovité partie silnic v horách, kde je doslova neunavitelný. Jezdec má k dispozici velmi nízko situované sedlo, umožňující nejpohodlnější polohu s nohama vpřed.


Zajímavostí jsou řídítka nejen typicky široká, ale i výrazně protažená vzad.


A protože se první bavorský cruiser okamžitě po debutu pevně usadil na světových trzích, zejména na tom cílovém za oceánem, rozhodlo vedení firmy nabídnout vzápětí druhou variantu. Na pohled je prakticky totožná, protože se liší jen zdvihovým objemem motoru. Místo dvanáctistovky byla instalována konstrukčně identická osmsetpadesátka s bohatě postačujícím výkonem motoru 37 kW. A mezi příznivci cruiserů si hned našla velmi pozitivní odezvu. Ostatně nejinak tomu bylo i na českém trhu…


Základní technické údaje
Motor: Čtyřdobý zážehový vzduchem a olejem chlazený dvouválec sprotiběžnými písty a rozvodem HC, uložený vrámu podélně. Zdvihový objem 1171 (848) cm3, vrtání a zdvih 101×73 (87,5×70,5) mm. Největší výkon 45 (37) kW při 5000 ot/min, největší točivý moment 98 (71) Nm při 3000 ot/min. Čtyři ventily na válec, pohon vačkových hřídelů řetězem. Elektronicky společně řízené bezdotykové digitální zapalování a vstřikování paliva Bosch Motronic MA 2.4 se samočinným sytičem. Alternátor 12 V – 700 W, akumulátor 12 V – 19 Ah, elektrický spouštěč o výkonu 1100 W, třícestný katalyzátor výfukových plynů.
Převodné ústrojí: Primární převod ozubenými koly. Jednolamelová suchá spojka sopa-čným smyslem otáčení a průměrem kotouče 165 mm. Pětistupňová převodovka spostupovým přímým řazením nožní páčkou.
Podvozek: Uzavřený prostorový rám zocelových trubek kruhového průřezu smotorem jako nosným prvkem. Přední kolo uloženo vkonstrukci Telelever složené ztrojúhelníkového kyvného ramene a teleskopické vidlice sjedinou pružící a tlumící jednotkou, zdvih kola 144 mm. Zadní kolo uloženo letmo vlevo na kyvném rameni Monolever sjedinou široce nastavitelnou pružicí a tlumicí jednotkou, zdvih kola 100 mm. Kotoučové brzdy Brembo skapalinovým ovládáním a systémem ABS; vpředu dvojitá splovoucími čtyřpístkovými třmeny a kotouči o průměru 305 mm, vzadu jednoduchá s čtyřpístkovým třmenem a plovoucím kotoučem o průměru 285 mm. Kola sdrátěným výpletem vpředu 2,5 x 18, vzadu 4,0 x 15. Palivová nádrž o objemu 17 l, elektrické čerpadlo paliva.
Rozměry a hmotnosti: Délka 2340 mm, šířka 1050 mm, výška sedla nad zemí 740, pohotovostní hmotnost 256 kg, užitečná hmotnost 194 kg.
Provozní vlastnosti: Největší rychlost 168 (155) km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,8 (6,9) s, kilometr spevným startem za 27,9 (29,7) s, spotřeba při 90 km/h 4,8 (4,6) 1/100 km, při 120 km/h 5,9 1/100 km.
Cena: 490 600 (468 700) Kč včetně DPH.

Ondřej Horský (Svět motorů)
převzato z Modrobílé revue léto 1999
čtvrtletníku BMW Auto Clubu Praha v AČR

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...