Tato fascinující studie vychází z nového BMW řady 1 Coupé. Je nekompromisně zaměřen na sportovní vyžití. Již při prvním setkání je zřejmá vysoká úroveň jízdní dynamiky. Ta je dána aerodynamicky optimalizovanou karoserií, použitím značného množství odlehčených dílů, které a zlepšují rozložení hmotnosti mezi nápravy, či z nově upraveného interiéru pro náročného řidiče.

BMW Concept 1 tii přebírá do svého designu tradiční a charakteristické prvky úspěšných sportovních vozů BMW: na první pohled upoutají detaily, které dopomohly v 60. a 70. letech bezpočtu kupé BMW k mimořádným úspěchům na silnici i na závodních tratích. Byly to vozy charakterizované kompaktními rozměry, nízkou hmotností s vynikající vyvážeností a výkonnými motory, jejichž síla se přenášela na zadní kola. Zvláště BMW 02, představený v roce 1966, byl uznávaný jako ztělesnění mimořádné agility a vzrušujících, vysoce dynamických jízdních vlastností. Nyní přichází nové BMW řady 1 Coupé se stejnou filozofií: lehké, agilní a výkonné kompaktní dvoudveřové kupé, jehož nedostižná ovladatelnost a sportovní jízdní vlastnosti zaručují neslýchané zážitky za volantem.
Tradiční a moderní: lehká konstrukce jako základní princip, CFP jako řešení.
BMW Concept 1 tii kombinuje stylistické prvky převzaté z minulosti s nejpokrokovějšími technologiemi. Základní principy vozu vycházejí z tradičních hodnot, zatímco pro jejich realizaci byly použity technicky vyspělé materiály a řešení.
Kvůli úspoře hmotnosti a zajištění vyváženého rozdělení hmotnosti mezi nápravami jsou vybrané díly studie BMW Concept 1 tii vyrobeny z plátů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFP – Carbon-Fibre-Reinforced Plastic): kromě kapoty motoru a krytů vnějších zpětných zrcátek jsou z tohoto extrémně lehkého a mimořádně pevného materiálu vyrobeny i vložky postranních vstupů vzduchu v nárazníku, zadní spoiler a výplň ve spodní části zadního nárazníku. Z dálky vypadají tyto díly z CFP černě, pouze při důkladné prohlídce zblízka se ukáže jemná struktura uhlíkových vláken, chráněná čirým matným lakem. Tmavý povrch kapoty neodráží sluneční paprsky, a tím neruší koncentraci řidiče. Široký bílý pás podél horní hrany čelního okna slouží stejnému účelu, a zabraňuje tak oslnění od zapadajícího slunce.
Černá, bílá a modrá – veskrze typické barvy BMW.
Kontrastní barevné schéma z bílého laku Alpine a tmavých dílů z CFP vychází z funkčních požadavků, ale současně také vytváří charakteristický vzhled studie BMW Concept 1 tii. Optickým výrazem sportovního ducha vozu jsou podélné kontrastní pruhy sahající od předních světlometů až k aerodynamickému spoileru na zadním víku. Na kapotě jsou tyto pruhy bílé, na střeše a zadním víku černé.
Třetí barvu designéři použili na méně viditelných místech: modře jsou lakované brzdové třmeny, jeden z pěti šroubů každého kola a otvor pro vlečné oko v předním nárazníku.
Design přídě: aerodynamická optimalizace do posledního detailu.
Studie BMW Concept 1 tii se od standardní verze BMW řady 1 Coupé neodlišuje pouze barevným provedením, ale také designem celého vozu. Kromě dílů z CFP jsou zcela nové boční prahy, přední část, zadní nárazník a spoiler na víku zavazadlového prostoru. Cílem byla optimalizace aerodynamických kvalit vozu.
Přední část vozu dostala zcela nové vstupy vzduchu s účinnějšími spoilery. Zvlášť výrazné postranní vstupy vzduchu jsou uvnitř tvořené kompozitovým materiálem CFP. Hlavní vstup vzduchu je po obou stranách vybaven zvláštními spoilery, které rozdělují proudění vzduchu na dvě části, z nichž jednu usměrňují k bočním vstupům vzduchu a druhou pod vůz.
Dalším prvkem z motoristického sportu, který pomáhá optimalizovat obtékání vzduchu, jsou podélné lišty na bočních hranách kapoty motoru, jež přispívají k jízdní stabilitě při vysokých rychlostech. Tento pozitivní přínos byl v polovině 70. let ověřen na vozech BMW 3.0 CSL.
Pohled z profilu: klasická silueta, svalnatý design.
BMW řady 1 Coupé má vyvážené proporce, které již řadu desetiletí charakterizují kupé BMW. Základem je tříprostorová karoserie s jasně odděleným motorovým prostorem, kabinou a zavazadlovým prostorem. Nezaměnitelnou siluetu vozu vytváří dlouhá kapota, kabina posunutá dozadu a mírně klesající linie střechy, jež půvabně přechází v záď vozu. Sportovní, klínovitý profil studie BMW Concept 1 tii je dále zvýrazněn svalnatými bočními prahy, které vůz opticky snižují a podporují jeho dynamický vzhled. BMW Concept 1 tii jezdí na 18ti palcových pětipaprskových ráfcích z lehké slitiny v odstínu tmavého chromu.
Perfektní obtékání vzduchu určuje design zádě.
Jasné zaměření na optimalizaci aerodynamiky ovlivnilo také design zádě. Zadní spoiler na víku zavazadlového prostoru je mnohem větší než u „běžného“ BMW řady 1 Coupé. Tento díl z CFP vytváří svým tvarem a rozměry při vysokých rychlostech maximální přítlak na zadní nápravu. Také vložená spodní část zadního nárazníku je vyrobena z CFP a její třídílná struktura přebírá uspořádání vstupů vzduchu na přídi. Difuzor, snižující víření vzduchu, je rozdělen dvěma lištami.
Design interiéru je pokračováním sportovní linie vozu.
Interiér studie BMW Concept 1 tii je ideálním místem k prožití čisté radosti z jízdy s důrazem na sportovní kvality a výkony. Zatímco interiér přebírá černobílý kontrast exteriéru, je v něm podíl obou barev přesně obrácený: bílý povrch je uvnitř pečlivě zvoleným zvýrazněním jen několika míst – na klikách dveří a na ramenech sportovního volantu. Modrá barva byla použita na švech čalounění řidičova sedadla, na ozdobném kroužku pod hlavicí řadicí páky a modrý je rovněž bezpečnostní pás na sedadle řidiče. Naopak bezpečnostní pásy a švy čalounění ostatních tří sedadel jsou ve stříbrném odstínu. Tím je jasně naznačeno, které místo ve voze je nejatraktivnější.
Přizpůsoben řidiči, navržen pro radost z jízdy.
Design interiéru studie BMW Concept 1 tii je pro řidiče přizpůsoben aplikací principů, o nichž je známé, že nabízejí intenzivní zážitky z jízdy a úspěchy také v motoristickém sportu. Například díky dominantní převaze tmavých odstínů v interiéru se řidič dokáže plně koncentrovat na jízdu a dění kolem něj. Antracitové čalounění předních sloupků střechy a stropu tvoří jednotu s přístrojovou deskou, výplněmi dveří a bočními panely.
Přístrojová deska je potažená černou alcantarou – podobá se tedy tmavé kapotě studie BMW Concept 1 tii – a tím účinně brání odrazům světla, které by mohly negativně ovlivnit soustředění řidiče. Také design přístrojové desky vychází z běžných zvyklostí a zaměření v motoristickém sportu. Bílý podklad otáčkoměru s červenou ručkou přitahuje větší pozornost než tmavé provedení rychloměru.
Sportovní volant je perfektním pojítkem mezi řidičem a strojem. Věnec volantu je kompletně potažen alcantarou, takže se výborně drží. Řidič se tak může spolehnout na maximální přesnost při rychlých manévrech a náhlých změnách směru.
Anatomická sedadla ve studii BMW Concept 1 tii jsou dalším novým vývojem pro sportovní jízdu: sportovní sedadla čalouněná kombinací alcantary a kůže nabízejí perfektní boční vedení. Kromě toho jsou vybavena integrovanými opěrkami hlavy a bočními airbagy. Také cestující na zadních sedadlech sedí sportovně nízko.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.