První nový osobní automobil po druhé světové válce představila firma BMW na Frankfurtském autosalonu v dubnu 1951. Byl to typ 501, velká limuzína s šestiválcovým motorem, odvozeným z předválečných typů řady 320 až 328. Do stejné karoserie se od července 1954 montoval také první německý poválečný osmiválec, technicky vyspělý motor OHV z hliníkové slitiny. Nejprve se zdvihovým objemem 2,6 a později 3,2 litru. Vůz nesl označení BMW 502, které se v posledních letech výroby změnilo na BMW 2600 a 3200, právě podle velikosti motoru. Celkem vzniklo 13,5 tisíce vozů, z toho 4,5 tisíce v silnější verzi.
BMW 502 se stal základem řady karosářských variant, začínající otevřenou verzí kabriolet a vrcholící sportovními automobily BMW 503, 507 a 3200 CS, z nichž poslední vyběhl z výroby až v polovině šedesátých let. Nejkrásnější, nejobdivovanější a dnes nejznámější však zůstal BMW 507. Neobyčejně zdařilé dílo průmyslového designera Albrechta von Goertze, dnes pětaosmdesátiletého hraběte, žijícího v Bavorsku, který sice nenavrhl mnoho automobilů, ale co udělal, opravdu stálo za řeč.
Hrabě Goertz začínal s průmyslovým designem v roce 1947 a než přišel zpátky do Mnichova, aby navrhl roadstery a kupé BMW 507 a 503, dlouho působil za mořem v USA. Jeho kariéru tří úspěšných automobilů pak završilo kupé Datsun 240 Z, dodnes považované za nejzdařilejší automobil japonského Nissanu. Zatímco BMW 503 ještě zachovával tradiční “ledvinky” na přídi a měl poměrně konzervativní pontonovou karoserii, dynamičtější BMW 507 dostal novou příď s dvojicí širokých mřížek, typický designerský prvek bavorské automobilky jen připomínajících. Zatímco typ 503 s výjimkou poslední série od září 1957 měl stejně jako limuzína BMW 502 převodovku pod předními sedadly, s motorem spojenou krátkým kloubovým hřídelem, dostal nový typ 507 čtyřstupňovou převodovku přímo u motoru, tak jak je nyní běžné. Oba sportovní automobily se představily na Frankfurtském autosalonu 1955 a zůstaly v nabídce do konce roku 1959. První se dodával jako kupé nebo kabriolet, druhý byl otevřený roadster, ovšem s možností nasazení pevné střechy hardtop. Automobilů BMW 503 vzniklo celkem 412 kusů, víc sportovně laděných BMW 507 jen 252 kusů. Dodnes jsou vyhledávanými veterány a předpokládá se, že v Evropě těchto vozů existuje asi sedmdesát.
BMW 507 se dodával s osmiválcovým motorem 3,2 litru o zvýšeném výkonu na 110 kW (150 k) při 5000 ot/min, podle převodu v zadní nápravě dosahoval největší rychlosti 200 až 220 km/h. Poslední exempláře dostaly kotoučové brzdy na přední kola. Vynikající výkony a jízdní vlastnosti demonstroval také legendární Hans Stuck senior, když s roadsterem 507 vítězil v závodech do vrchu. Od roku 1956 se BMW 507 prodával v Německu za 26 500 marek, příplatek za pevnou střechu hardtop byl jedenapůl tisíce, od roku 1958 s kotoučovými brzdami stál 29 950 marek. V modelovém roce 2000 na typ 507 navazuje nový roadster BMW Z-8.
Osmiválcový motor V/900 uložený podélně vpředu, zdvihový objem 3168 cm3, vrtání x zdvih 82 x 75 mm, kompresní poměr 7,8:1, výkon 110 kW (150 k) při 5000 ot/min, točivý moment 235 N.m/4000 ot/min, dva spádové karburátory Zenith 32 NDIX, ventilový rozvod OHV, jednokotoučová suchá spojka, čtyřstupňová převodovka (3,387 – 2,073 – 1,364 – 1,000), stálý převod nápravy 3,42; 3,70 nebo 3,90, pohon zadních kol, ocelový příhradový rám s trubkovými výztuhami, přední kola nezávisle zavěšena na dvojitých příčných ramenech, vzadu tuhá náprava ustavená panhardskou tyčí, pérování podélnými torzními tyčemi, bubnové brzdy, od roku 1958 vpředu kotoučové, rozvor 2480 mm, rozchod 1445/1425 mm, celkové rozměry 4380 x 1650 x 1300 mm, pohotovostní/užitečná hmotnost 1330/170 kg, největší rychlost 190, 200 nebo 220 km/h podle převodu, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,5 s, spotřeba 13 až 17 l/100 km. |
Modrobílá revue zima 1999
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií