BMW 507: Nestárnoucí klasik

Mnozí považují BMW 507 za nejkrásnější automobil, jaký kdy mnichovská automobilka vyrobila. Jisté je, že tento klasický roadster i po čtyřiceti letech na první pohled upoutá moderním a vyváženým designem.

BMW 507: Nestárnoucí klasik

První nový osobní automobil po druhé světové válce představila firma BMW na Frankfurtském autosalonu v dubnu 1951. Byl to typ 501, velká limuzína s šestiválcovým motorem, odvozeným z předválečných typů řady 320 až 328. Do stejné karoserie se od července 1954 montoval také první německý poválečný osmiválec, technicky vyspělý motor OHV z hliníkové slitiny. Nejprve se zdvihovým objemem 2,6 a později 3,2 litru. Vůz nesl označení BMW 502, které se v posledních letech výroby změnilo na BMW 2600 a 3200, právě podle velikosti motoru. Celkem vzniklo 13,5 tisíce vozů, z toho 4,5 tisíce v silnější verzi.

BMW 502 se stal základem řady karosářských variant, začínající otevřenou verzí kabriolet a vrcholící sportovními automobily BMW 503, 507 a 3200 CS, z nichž poslední vyběhl z výroby až v polovině šedesátých let. Nejkrásnější, nejobdivovanější a dnes nejznámější však zůstal BMW 507. Neobyčejně zdařilé dílo průmyslového designera Albrechta von Goertze, dnes pětaosmdesátiletého hraběte, žijícího v Bavorsku, který sice nenavrhl mnoho automobilů, ale co udělal, opravdu stálo za řeč.


BMW 507: Nestárnoucí klasik

Hrabě Goertz začínal s průmyslovým designem v roce 1947 a než přišel zpátky do Mnichova, aby navrhl roadstery a kupé BMW 507 a 503, dlouho působil za mořem v USA. Jeho kariéru tří úspěšných automobilů pak završilo kupé Datsun 240 Z, dodnes považované za nejzdařilejší automobil japonského Nissanu. Zatímco BMW 503 ještě zachovával tradiční “ledvinky” na přídi a měl poměrně konzervativní pontonovou karoserii, dynamičtější BMW 507 dostal novou příď s dvojicí širokých mřížek, typický designerský prvek bavorské automobilky jen připomínajících. Zatímco typ 503 s výjimkou poslední série od září 1957 měl stejně jako limuzína BMW 502 převodovku pod předními sedadly, s motorem spojenou krátkým kloubovým hřídelem, dostal nový typ 507 čtyřstupňovou převodovku přímo u motoru, tak jak je nyní běžné. Oba sportovní automobily se představily na Frankfurtském autosalonu 1955 a zůstaly v nabídce do konce roku 1959. První se dodával jako kupé nebo kabriolet, druhý byl otevřený roadster, ovšem s možností nasazení pevné střechy hardtop. Automobilů BMW 503 vzniklo celkem 412 kusů, víc sportovně laděných BMW 507 jen 252 kusů. Dodnes jsou vyhledávanými veterány a předpokládá se, že v Evropě těchto vozů existuje asi sedmdesát.

BMW 507 se dodával s osmiválcovým motorem 3,2 litru o zvýšeném výkonu na 110 kW (150 k) při 5000 ot/min, podle převodu v zadní nápravě dosahoval největší rychlosti 200 až 220 km/h. Poslední exempláře dostaly kotoučové brzdy na přední kola. Vynikající výkony a jízdní vlastnosti demonstroval také legendární Hans Stuck senior, když s roadsterem 507 vítězil v závodech do vrchu. Od roku 1956 se BMW 507 prodával v Německu za 26 500 marek, příplatek za pevnou střechu hardtop byl jedenapůl tisíce, od roku 1958 s kotoučovými brzdami stál 29 950 marek. V modelovém roce 2000 na typ 507 navazuje nový roadster BMW Z-8.

BMW 507: Nestárnoucí klasik

Základní technické údaje BMW 507 (1955-59)
Osmiválcový motor V/900 uložený podélně vpředu, zdvihový objem 3168 cm3, vrtání x zdvih 82 x 75 mm, kompresní poměr 7,8:1, výkon 110 kW (150 k) při 5000 ot/min, točivý moment 235 N.m/4000 ot/min, dva spádové karburátory Zenith 32 NDIX, ventilový rozvod OHV, jednokotoučová suchá spojka, čtyřstupňová převodovka (3,387 – 2,073 – 1,364 – 1,000), stálý převod nápravy 3,42; 3,70 nebo 3,90, pohon zadních kol, ocelový příhradový rám s trubkovými výztuhami, přední kola nezávisle zavěšena na dvojitých příčných ramenech, vzadu tuhá náprava ustavená panhardskou tyčí, pérování podélnými torzními tyčemi, bubnové brzdy, od roku 1958 vpředu kotoučové, rozvor 2480 mm, rozchod 1445/1425 mm, celkové rozměry 4380 x 1650 x 1300 mm, pohotovostní/užitečná hmotnost 1330/170 kg, největší rychlost 190, 200 nebo 220 km/h podle převodu, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,5 s, spotřeba 13 až 17 l/100 km.

Modrobílá revue zima 1999
čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PIA CZ spol.s.r.o., o.z. Auto Heller
Cihelní 3160/49b, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava
596 606 111
seat@autoheller.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...