V roce 1936, pouhých osm let od vstupu mezi automobilové výrobce, BMW nabídla první automobil střední třídy, označený jako typ 326. Byla to neobyčejně úspěšná a na svou dobu moderní konstrukce, která se stala nejen základem dalších modelů s dvoulitrovými šestiválcovými motory, ale posloužila také pro vývoj BMW 335, prvního velkého luxusního sedanu mnichovské značky.
BMW 335 byl představen na podzim 1938 jako Autobahnwagen (vůz pro dálnice), schopný dosahovat vysokých jízdních průměrů na německých dálnicích. Výroba se rozběhla v následujícím roce, ale začátek druhé světové války znamenal její předčasný konec. Prototyp byl postaven už v roce 1936 a BMW vyjednávala o licenční výrobě s britským partnerem Frazer-Nash. Válečné události znamenaly změnu strategie a poslední z 410 vyrobených vozů byl dodán na jaře 1942 německému wehrmachtu jako velitelský automobil.
Podvozek BMW 335 vyšel z typu 326, a měl tedy také nízký rám ze dvou podélníků, nezávislé zavěšení předních kol s příčnou listovou pružinou, tuhou zadní nápravu odpruženou dvěma dlouhými torzními tyčemi, hřebenové řízení, kapalinové bubnové brzdy a centrální mazání. Pod kapotou se však objevil téměř dvakrát větší šestiválec OHV, který měl zdvihový objem 3485 cm3 při vrtání válců 82 mm a zdvihu pístů 110 mm. S dvojitým karburátorem Solex dosahoval výkonu 66 kW (90 k) při 3500 ot/min a prostřednictvím čtyřstupňové převodovky ZF poháněl zadní kola. Aby se větší motor vešel pod kapotu, byl prodloužen rozvor náprav z 2870 na 2984 mm. Hmotnost podvozku byla 1020 kg, sedanu s celokovovou karoserií 1300 kg a užitečná hmotnost 450 kg. Vůz na šestnáctipalcových kolech hladce dosahoval na tehdejší dobu nevídané maximální rychlosti 145 km/h a trvalé cestovní 110 km/h! Spotřeba paliva se pohybovala okolo 16 l/100 km, vzadu umístěná nádrž měla objem 65 l. Od BMW 326 jej na první pohled odlišovaly hlavní světlomety zapuštěné v blatnících (jako u BMW 327) a odvětrání motorového prostoru svisle situovanými prolisy na bocích kapoty. Pohodlný interiér byl povětšinou v kůži s řadou luxusních prvků (výklopné opěrky rukou, odkládací kapsy, autoradio).
Ze 410 vyrobených automobilů BMW 335 bylo 233 čtyřdveřových sedanů, 118 dvoudveřových kabrioletů, 40 čtyřdveřových kabrioletů (od karosárny Autenrieth z Darmstadtu), 19 podvozků pro karosáře a po jednom sportovním kupé a sportovním roadsteru. Vozy z let 1938 až 1941 byly označeny 335 a 335/1 až 335/4, prototyp podvozku 335/5 měl menší šestiválec 2,5 litru (typ 330) a 337 se standardním motorem 3,5 litru dostal prodloužený rozvor na 3120 mm. BMW 335 tvoří velmi důležitou kapitolu historie značky a není bez zajímavosti, že ještě v sedmdesátých letech jezdily tyto automobily také po českých silnicích. Jeden z těchto veteránů, který se v roce 1975 zúčastnil jízdy do vrchu v Domažlicích, připomínáme na snímcích a čtyřdveřový sedan černé barvy tehdy ještě jezdil po Praze.
převzato z BMW Modrobílá revue – léto 2000
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií