Přesně rok po debutu sedanu řady 3 (E46) a sedm let poté, kdy automobilka BMW téměř na stejném místě představila kupé předcházející řady 3 (E36), jsme ve španělské Marbelle poprvé ochutnali další lahůdku z mnichovské konstrukční kuchyně. Byla to nová kupé BMW 323 a 328 Ci, interně označená E46/2, a to obě silnější provedení druhé karosářské varianty nové řady 3.
Tradice zavazuje a BMW se považuje za průkopníka sériové stavby automobilů s karoserií kupé, tedy dvoudveřových uzavřených vozů sportovního charakteru. Jejich počátky sahají až do předválečných let, ale skutečný rozmach modrobílých kupé nastal až od let šedesátých, jak se můžete dočíst v dalším článku tohoto čísla naší revue. Na dvoulitry šedesátých let navázalo první kupé řady 3 (E36/2) a nyní je po 470 tisících vyrobených vozů nahrazuje představovaná novinka, která má však se sedanem společnou jen podlahovou plošinu. Při bližší prohlídce přijdete na to, že z vnějších dílů byly převzaty jen malé boční směrové svítilny, kliky dveří a znaky BMW. Vše ostatní je nové, ať už jsou to panely karoserie, širší ledvinky na přídi, nižší hlavní světlomety, jiné koncové svítilny a řada dalších věcí. Nové kupé řady 3 je vozem pro individualisty se vším všudy, a tedy i se změněným exteriérem, přesto však jednoznačně prozrazuje příslušnost ke slavné značce. Druhé vydání kupé řady 3 je o 17 mm delší, 18 mm širší a 46 mm nižší než sedan. Proti svému předchůdci nabízí víc vnitřního prostoru: ve srovnání se sedanem se zavazadlový prostor zmenšil jen o desetinua objemem 410 l patří k největším ve třídě. Krátký přední převis, klínový profil a chromovaná lišta nad bezrámovými okny dávají vozu dynamický
vzhled, podtržený větším sklonem čelního okna, užšími kryty světlometů, modifikovanými směrovými světly a novým spoilerem pod přídí s velkým vstupním otvorem vzduchu a plně integrovanými kruhovými mlhovkami. Záď je nižší a širší, nové jsou zadní i přední nárazníky a také zpětná zrcátka, jejichž žebrování na horní hraně je nejen stylistickým prvkem, ale také prostředkem snížení aerodynamického hluku. Na druhé stisknutí tlačítka dálkového zamykání se spustí boční okna, čímž se usnadňuje vstup do vozu mezi zaparkovanými automobily. Po zavření dveří se okna samočinně opět zavřou. Přístrojová deska je odvozena ze sedanu, kontrolní přístroje mají nápisy a číslice kurzívou, která působí sportovnějším dojmem. Sedadla řidiče a spolujezdce jsou o 10 mm níž než u sedanu, po sklopení opěradla se samočinně posunou až o 90 mm vpřed pro usnadnění nástupu na zadní místa.
Motory jsou shodné se sedanem, šestiválce mají čtyřventilový rozvod s variabilním časováním Double VANOS pro sání i výfuk; čtyřválec s dvouventilovým rozvodem dostal dvojici protiběžných vyvažovacích hřídelů, které dodává rakouský Steyr. Výsledkem je neobyčejně kultivovaný běh všech motorů, příznivý průběh točivého momentu, nízká spotřeba i emise. Podvozek je na obvyklé úrovni BMW, která může být příkladem ostatním výrobcům automobilů. Klasickou koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol doplňují systémy ASC+T (vypínatelný systém jízdní stability a protiprokluzové zařízení), dále protiblokovací ABS s doplňkem CBS (Cornering Brake Control), tedy přerozdělením brzdné síly v zatáčce, posilujícím rovněž stabilitu jízdy a zabraňujícím přetáčivosti. Šestiválce mohou mít za příplatek vyspělejší systém dynamické stability jízdy DSC III. Sériově se dodává podvozek s tvrdším naladěním pružin, snížený o 18 mm proti sedanu, ale na přání zákazníka lze bez příplatku montovat shodné pérování se sedanem, zaměřené na větší komfort. Kola jsou výhradně šestnáctipalcová. Jejich závěsy obsahují 60 kg dílů z lehkých slitin, které snižují neodpružené hmoty na minimum. Účinnost brzdových kotoučů s vnitřním chlazením je příkladná a neslábne ani při intenzivním brzdění v horských sjezdech.
V posledních letech se konstruktéři BMW zaměřili také na bezpečnost. Nové kupé má poprvé crashpad, pěnový blok absorbující energii bočního nárazu ve dveřích, a sériově boční airbagy (vzadu za příplatek); samozřejmostí jsou dva čelní airbagy, napínače bezpečnostních pásů a nyní také hlavové válcové airbagy ITS. V bohaté výbavě nechybí nabídka navigačních systémů dvou různých typů (v autoradiu nebo s barevným monitorem), samočinná převodovkas adaptivním programem a možností přímého řazení Steptronic, palubní monitorování tlaku v pneumatikách TPC a xenonová světla. Nová kupé přišla na evropské trhy letos v dubnu, nejprve v obou nejsilnějších šestiválcových verzích BMW 323 Ci a 328 Ci. Dvoulitrový šestiválec 320 Ci a nový čtyřválec 318 Ci se objeví v průběhu letošního roku.
BMW 328 Ci | Šestiválcový zážehový motor s čtyřventilovým rozvodem 2x OHC, pětistupňová převodovka s přímým řazením, na přání pětistupňová samočinná, pohon zadní nápravy. Zdvihový objem 2793 cm3, největší výkon 141 kW (193 k) při 5500 ot/min, největší točivý moment 280 N.m při 3500 ot/min. Vnější rozměry4488 x 1757 x 1369 mm, rozvor 2725 mm, pohotovostní hmotnost 1395 kg, užitečná 500 kg. Nádržpaliva 63 l. Největší rychlost 242 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,0 s, spotřeba paliva ES 12,5/7,0/9,1 l/100 km. |
BMW 323 Ci | Viz výše, ale zdvihový objem 2494 cm3, největší výkon 125 kW (170 k) při 5500 ot/min, největší točivý moment 245 N.m při 3500 ot/min. Pohotovostní hmotnost 1370 kg. Největší rychlost 233 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,0 s, spotřeba paliva ES 12,7/6,9/9,0 l/100 km. |
BMW 320 Ci | Viz výše, ale zdvihový objem 1991 cm3, největší výkon 110 kW (150 k) při 5900 ot/min, největší točivý moment 190 N.m při 3500 ot/min. Pohotovostní hmotnost 1365 kg. Největší rychlost 221 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,9 s, spotřeba paliva ES 12,5/6,8/8,9 l/100 km. |
BMW 318 Ci | Viz výše, ale čtyřválec s dvouventilovým rozvodem OHC, na přání čtyřstupňová samočinná převodovka, zdvihový objem 1895 cm3, největší výkon 87 kW (118 k) při 5500 ot/min, největší točivý moment 180 N.m při 3900 ot/min. Pohotovostní hmotnost 1360 kg. Největší rychlost 206 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,4 s, spotřeba paliva ES 11,0/6,1/7,9 l/100 km. |
převzato z Modrobílé revue léto 1999
čtvrtletníku BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas