Kabriolet je čtvrtou variací na téma nové řady 3 (E46), když podle posledních informací již připravený třídveřový Compact nebude zařazen do sériové výroby, ale nahradí jej malý sportovní vůz Z-2. Od předního nárazníku až po přední sloupek A je kabriolet shodný s BMW řady 3 Coupé, pak však přichází vyšší linie boků a zadní části karoserie, elegantní plátěná střecha a také odlišný inte-riér, v němž dominují přední sedadla s integrálními bezpečnostními pásy, ukotvenými přímo v sedadle, podobně jako u velkého kupé BMW 850 Ci (jeho výroba skončila v první polovině loňského roku). Další technickou novinkou jsou vystřelovací ochranné oblouky za zadními sedadly.
Příjemným překvapením je neobyčejně tuhá karoserie, hodnotou torzní tuhosti 10 900 N.m/o srovnatelná s kupé řady 3, která dostala zesílenou podlahovou část, trubkové výztuhy ve dveřích a zesílený rám čelního okna, nahrazující ochranný oblouk, což vše přispívá nejen k bezpečnosti, ale také zachovává tradičně velmi dobré jízdní vlastnosti, typické pro vozy této značky, a příspívá k nízkým vibracím a snížené hlučnosti. Spolu s podvozkem jsou sladěna sedadla pro větší pohodlí. Pružné uložení v ose otáčení výškového nastavení sedadla výrazně potlačuje přenos kmitů na cestující. Horní část bezpečnostního pásu prochází vpředu okem na horní hraně opěradla (v řadě 3 unikátní řešení pouze pro kabriolet), dolní je ukotvena pod sedákem. Cestující je nejen lépe připoután s optimální geometrií pásu ve všech případech, ale usnadňuje se samotné připoutání i přístup k zadním sedadlům, protože spodní ukotvení pásů u středního sloupku B chybí. Při představení vozu ve španělské Marbelle jsme shlédli simulované vy-střelení dvou ochranných oblouků za zadními sedadly, které se v případě potřeby vysunou během 110 milisekund z opěrek hlav. V základní výbavě jsou dva čelní a dva boční airbagy, zadní boční se dodávají za příplatek. Zadní bezpečnostní pásy mají spony „outboard“, tedy u vnitřní stěny karoserie. Přední sedadla jsou seřiditelná elektricky s pamětí, tlačítko Easy Entry umožňuje snadný vstup k zadním, kdy se přední posunou elektricky vpřed dvojnásobnou rychlostí a znovu se vrátí do původní polohy. Přístrojová deska se příliš od kupé neliší, plátěná střecha se otevírá (a zavírá) elektricky po stisku tlačítka za 25 s, tedy o sedm sekund rychleji než u kabrioletu starší řady 3 (E36). A vůbec nejrychleji ze všech čtyřsedadlových otevřených vozů (včetně uložení a zakrytí v zavazadlovém prostoru). K dispozici je také centrální elektrické ovládání všech bočních okenních skel (jsou čtyři); při manipulaci se střechou se všechna samočinně posunou dolů o 15 mm. Vzadu nese střecha skleněné okno, na přání se dodává hliníková pevná střecha Hardtop o hmotnosti 30 kg, která má v zadních sloupcích C elektrické osvětlení interiéru, reagující na otevření dveří, a také v této třídě ojedinělou možnost nést ještě střešní nosič zavazadel! Zavazadlový prostor lze po natažení plátěné střechy zvětšit cca o 40 l zvednutím její ochranné schránky. Překvapením bylo aerodynamické řešení střechy i celého vozu, který jak s nataženou plátěnou střechou, tak při jízdě s bočními skly v horní poloze a účinným větrným štítem za sedadly vykazoval velmi nízkou hlučnost proudění a pohodlnou jízdu bez nepříjemné turbulence i při rychlostech okolo 160 km/h na dálnici. Základní výbavou vozu jsou také výškově a podélně stavitelný volant, klimatizace, protiprokluzový systém ASC+T nebo za příplatek vyspělejší dynamický DSC (oba lze vypnout tlačítkem pro sportovní jízdu), šestnáctipalcová litá kola originálního designu apod. Nejprve přichází na trh model 323 Ci s šestiválcovým motorem 2.5i/125 kW (170 k), další verze budou následovat na podzim, druhou je BMW 330 Ci s novým šestiválcem 3.0i/170 kW (231 k). Alternativou pětistupňové převodovky s přímým řazením je samočinná, také pětistupňová, ale s adaptivním programem řazení ATC, popřípadě navíc s možností přímého sekvenčního řazení Steptronic. Řešení podvozku vychází z kupé, závěsy kol využívají hliníkových dílů pro snížení neodpružených hmot a všechna kola mají kotoučové brzdy s vnitřním chlazením.
Tradice čtyřsedadlových kabrioletů je stejně dlouhá jako samotná historie automobilů BMW. Již první vozy Dixi (1928) se dodávaly v otevřeném provedení, ale největší proslulosti dosáhly předválečné BMW 326, 320/1 a 327; po válce pak řada 1600/2002. Skutečný rozmach výroby kabrioletů BMW však přinesla až řada 3. Prvních kabrioletů řady 3 (E30) vzniklo od roku 1985 celkem 143 tisíc, další generace 3 (E36) přinesla 196,5 tisíce otevřených vozů do konce roku 1999. Třetí gene-race, která právě přichází na trh, je bezesporu jedním z nejvyspělejších automobilů tohoto atraktivního segmentu pro radost z jízdy na čerstvém vzduchu. Technické parametry a prostornější interiér dávají záruku, že své předchůdce překoná i ve výrobních počtech. Jízdními vlastnostmi a úrovní aktivní i pasivní bezpečnosti si nový kabriolet v ničem nezadá s dalšími členy nové řady 3, kterými jsou sedan, kupé a kombi Touring.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
- MOTOR – řadový kapalinou chlazený zážehový šestiválec, uložený podélně vpředu, s čtyřventilovým rozvodem 2x OHC (pohon vačkových hřídelů řetězem) a variabilním časováním sacích i výfukových ventilů Double VANOS; zdvihový objem válců 2494 cm3, vrtání x zdvih 75 x 84 mm, kompresní poměr 10,5:1, největší výkon 125 kW (170 k) při 5500 ot/min, největší točivý moment 245 N.m při 3500 ot/min; elektronické vstřikování paliva řízené společně s bezdotykovým zapalováním jednotkou Siemens MS42; akumulátor 12 V/70 A.h, alternátor 90 A, 1260 W.
- PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ – a) jednokotoučová suchá spojka; přímo řazená plně synchronizovaná pětistupňová převodovka, převodové stupně 4,23 – 2,52 – 1,66 – 1,22 – 1,00 – Z 4,04; b) kapalinový měnič momentů s omezovačem prokluzu a pětistupňová elektronická samočinná převodovka s adaptivním programem a přímým řazením Steptronic, převodové stupně 3,67 – 2,00 – 1,41 – 1,00 – 0,74 – Z 4,10; stálý převod nápravy a) 3,23, b) 3,38.
- PODVOZEK – bezrámová konstrukce s pomocným rámem vpředu a vzadu; všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu na příčných ramenech a vzpěrách McPherson; vzadu víceprvkový závěs s podélnými a příčnými rameny; pérování vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči; provozní brzdy kapalinové dvouokruhové, kotoučové s vnitřním chlazením, vpředu/vzadu – 286/276 mm, ABS + CBC, ASC+T (DSC); hřebenové řízení s posilovačem, převod 15,5:1; litá kola z lehké slitiny 7J x 16, pneumatiky 205/55 R 16 V.
- ROZMĚRY A HMOTNOSTI – rozvor náprav 2725 mm, rozchod kol vpředu/vzadu 1471/1483 mm; celkové vnější rozměry 4488 x 1757 x 1372 mm; součinitel odporu vzduchu 0,35; objem zavazadlového prostoru 260/300 l; objem nádrže 63 l; pohotovostní/celková hmotnost a) 1540/1960 kg, b) 1580/2000 kg; hmotnost brzděného přívěsu a) 1600 kg, b) 720 kg.
- PROVOZNÍ VLASTNOSTI – (údaje výrobce) – největší rychlost a) 225 km/h, b) 220 km/h; zrychlení z 0 na 100 km/h za a) 8,6 s, b) 9,7 s; spotřeba podle metodiky EU/93/116 (město/mimo město/kombinovaná) je a) 13,4/7,5/9,7 l/100 km, b) 15,2/7,9/10,6 l/100 km.
- CENA – 1 393 300 Kč včetně DPH, se samočinnou převodovkou 1 474 100 Kč.
převzato z BMW Modrobílá revue – léto 2000
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.