Třicet let úspěchu trojkové řady BMW tkví především v osvědčeném konceptu, který zní kompaktní, dynamický, výkonný, prostorný.
Nový BMW trojové řady páté generace má působit sportovněji než pětka, ale zároveň luxusněji než jednička. Jestli však překoná tři miliony vyrobených vozů, jako se to podařilo během šesti let předchozí generaci se teprve uvidí.
Nadčasový, víc než elegantní design, se orientuje na nový styl BMW, ale působí méně výstředně než design ostatních řad. Už na pohled nelze trojkovou řadu zaměnit. Krátké převisy, velké prosklené plochy, dlouhá kapota motoru, klesající linie střechy. Konkávní a konvexní křivky ústí na zádi do oblé hrany víka zavazdlového prostoru s výraznými sdruženými světlomety.
S délkou 4,5 metru je karoserie o 5 cm centimetrů delší, šířkou 1,8 metru o 7 cm větší než dosavadní modely. I přes větší rozměry zůstává stále kompaktním modelem.
Samostatnou kapitolu si zaslouží struktura karoserie, jejíž tuhost se zvýšila o pětadvacet procent. Zásluhou vysokopevnostní oceli je však zároveň o 30 kg lehčí.Vůz úspěšně absolvoval nárazové testy podle nejnovějších předpisů Japonska, Evropy i Ameriky. Právě extrémní boční crash testy a vysokorychlostní nárazový test zezadu byly provedeny podle metodiky USA. V prvním případě narazilo beranidlo těžké 1,3 tuny do bočních dveří rychlostí 50 km/h. V druhém šlo o náraz zezadu do stojícího vozu rychlostí 80 km/h. Zvýšením pasivní bezpečnosti však v žádném případě dynamika neutrpěla.
O 3,5 cm větší rozvor se musel projevit na velikosti interiéru, hlavně pak prostoru na zadních sedadlech. Ta jsou o něco výše usazená, takže vyšší postavy si musí dát pozor na hlavu. Uprostřed sedící osobě překáží v pohodlí středový tunel.
Pro trojkovou řadu je k dispozici několik druhů čalounění, barevné kombinace nabízejí 624 možností. Středový panel je sotva znatelným vychýlením orientován spíše k řidiči. Na ovládací prvky umístěné na středovém tunelu dosáhne dobře i přední spolujezdec.
Zavazadlový prostor o objemu 460 litrů zaujme hlavně výsuvnou vyjímatelnou poličkou a praktickou sklopenou taškou s vodotěsným dnem. Díky pneumatikám Run flat nepotřebuje vůz ani rezervu. Speciální úprava ráfků umožní ujet s defektem až 250 kilometrů rychlostí 80 km/h.
K dispozici jsou tři benzinové motory a jeden turbodiesel. Právě přeplňovaný vznětový čtyřválcový dvoulitr 320d jsme si zvolili k testu. Proč? BMW je totiž průkopníkem sportovně laděných dieselů zaručující jak dobrou dynamiku, tak i hospodárnost.
Nejde sice o novinku, jako v případě zážehových šestiválců 325i a 330i, ale modernizaci se nevyhnul. Plynule zrychluje už od 1800 otáček za minutu. Jakmile přidáme více plynu tak se ručička otáčkoměru přehoupne přes dva tisíce a nezadržitelně se blíží až ke 4500 otáčkám. V tomto rozpětí dosahuje maxima. To znamená dobrých 340 N.m. V kombinaci se šestistupňovou samočinnou převodovkou se spokojí s průměrnou spotřebou necelých šesti litrů nafty. K dobré stabilitě přispívá nejen větší rozvor a rozchod, ale rovněž rovnoměrné rozložení hmotnosti na nápravy, a nová přední dvouprvková náprava z hliníku. Tento koncept zajišťuje vyvážení jízdní dynamiky s komfortem. Pětiprvková zadní náprava garantuje radost z jízdy a přesné vedení kol.
Nejsilnější stránkou každého BMW je podvozek se zadní poháněnou nápravou. Není divu, že Bavoráci říkají o svých vozech, že jezdí jako po kolejích. A něco pravdy na tom určitě bude. Ověřili jsme si, že v úvodu avizované přednosti rozhodně nechybějí ani poslední generaci, která se ubírá sportovně komfortním směrem.
Ještě dodejme, že nová trojková řada v provedení sedan, kupé, kabriolet a touring se vyrábí celkem ve 28 verzích. Tak bohatou nabídkou se může pochlubit málokterý automobil.
Motor BMW 320d má objem 1995 cm3, maximální výkon 163 k při 4000/min a maximální točivý moment 340 N.m při 2000/min. Maximální rychlost vozu je 225 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 8,3 s. Výrobce uvádí spotřebu ve městě 7,8 l na 100 km, mimo město 4,5 l a kombinovanou spotřebu 5,7 l. Rozměry (d x š x v): 4520 x 2013 x 1421 mm. Rozvor: 2670 mm
Cena BMW 320d je včetně bohaté výbavy 907 800 Kč včetně DPH.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií