Bezpečný prosincový pátek: I vánoční stromek se musí připoutat

  • Přeprava na střeše: Zabalit do deky, kmenem dopředu, zajistit proti pohybu
  • Za špatně upevněný vánoční stromek hrozí pokuta 2 000 Kč
  • Dárky a jiné objemné předměty patří do zavazadelníku, ty nejtěžší co nejníže

Předvánoční shon spojený se sháněním dárků a dalších náležitostí má i bezpečnostní souvislosti. Odborníci upozorňují na nutnost přepravované věci správně zajistit. Zatímco při cestě na chalupu nebo na dovolenou tomu motoristé věnují patřičnou pozornost, studie ukazují, že při přepravě na kratší vzdálenosti významně větší procento řidičů hřeší na štěstí a spokojí se s provizoriem. To však může mít fatální dopad na bezpečnost přepravovaných osob. I nehody v relativně malých rychlostech mívají vážné následky, které v žádném případě nestojí za pár minut ušetřeného času.

Řada motoristů si klade otázku, jak správně převážet vánoční stromek. Jakkoliv jde o předmět relativně lehký a většinou i nepříliš velký, přepravu znesnadňuje jeho neskladnost. Právě pro tyto jeho vlastnosti bývá preferována přeprava na střeše, kdy je potřeba mít nainstalovaný střešní nosič. Pokud je jím vůz vybaven, stromek obvykle končí právě na střeše. Měl by však být zabalen do deky, aby se s ním dalo snadněji manipulovat a jeho jehličí nepoškodilo lak. Stromek se ukládá zásadně kmenem dopředu a upevňuje se plochými negumovými popruhy. Měl by být připevněn vpředu i vzadu a zajištěn ráčnou, aby se po nosiči nemohl posouvat. Výzkumy ukazují, že stromek uchycený elastickými kurty, tzv. „gumicuky“ letí ze střechy již po nárazu v rychlosti 50 km/h. „Strom musí být přepravován tak, aby se nemohl jakkoliv pohnout. Pokud bude špatně připevněn a řidič náhle sešlápne brzdový pedál, stává se nebezpečným pro posádku vpředu jedoucího vozidla,ʺ shrnuje základní pravidlo Robert Šťastný, expert z týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti společnosti ŠKODA AUTO.

Nemá-li vůz střešní nosič, zbývají 2 možnosti přepravy – v zavazadelníku a v interiéru na zadních sedadlech. Po sklopení zadních opěradel se vyplatí položit na vzniklou plochu deku, která zachytí odpadávající jehličí i kapající smůlu. Stromek se zapře kmenem o prázdné přední opěradlo a zajistí bezpečnostním pásem. Pokud vzadu nikdo necestuje a jeho délka nepřesahuje vnitřní šířku interiéru, může se stromek přepravovat příčně ke směru jízdy na zadních sedadlech. Opět přijde ke slovu deka, na níž se stromek položí. V této poloze se zajistí bezpečnostními pásy na obou krajních místech. „I v této situaci platí, že čím pevněji bude strom zafixován, tím lépe. Tentokrát by řidič neohrozil posádku jiného vozu, ale svou vlastní,ʺ dodává Robert Šťastný. Za špatně upevněný vánoční stromek hrozí ve většině evropských zemí pokuty – u nás do výše 2 000 Kč. Pokud ledabyle připevněný stromek je navíc příčinou nehody, škody nejspíš půjdou k tíži řidiče, pojišťovny v těchto případech váhají s plněním.

Při přepravě dárků je třeba počínat si stejně, jako když se převážejí standardní zavazadla. Především nesmí být překročena maximální celková hmotnost vozu, ale experti upozorňují i na to, že hmotnost a rozložení nákladu ve spojení se zatížením jednotlivých náprav ovlivňují jízdní vlastnosti. Velké a hlavně těžké předměty patří za všech okolností do zavazadlového prostoru – čím jsou těžší, tím by měly být níž a blíž zadnímu opěradlu, protože tak nejméně ovlivní celkové vyvážení automobilu a zajistí stabilitu nákladu v krizové situaci. Zároveň je třeba upevnit je tak, aby se nemohly pohybovat či dokonce proniknout do interiéru. V zavazadlovém prostoru vozů ŠKODA jsou k zajištění nákladu určena ocelová oka. Síťové programy a další příslušenství pro zajištění nákladu nabízejí autorizovaní partneři značky ŠKODA. V žádném případě by se ale nic nemělo převážet na zadním platu nebo roletce. Věci tam uložené se mohou při nárazu změnit v nebezpečné projektily a osoby přepravované ve voze vážně zranit. Stejně tak by bylo dobré mít na zřeteli, že osobní automobil není dodávka. Vozy ŠKODA sice vynikají svou přepravní kapacitou, ale stále jsou primárně určeny k dopravě osob. Pračku či nábytek je lepší svěřit profesionálním dopravcům, nebo si v autorizovaném servisu nechat namontovat tažné zařízení pro přívěsný vozík.

 

 

 

 

 

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Enyaq překonal hranici 200 000 vyrobených kusů

Enyaq překonal hranici 200 000...

Škoda Auto dosáhla významného milníku v rozvoji své strategie e-mobility: celkem vyrobila již 200 000 vozů Enyaq a Enyaq Coupé. Jubilejním vozem se stal bílý Enyaq Coupé Sportline, který sjel z...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vloni v Česku přibylo 6640 nových osobních bateriových elektromobilů

Vloni v Česku přibylo 6640 nových...

V České republice byl v roce 2023 zaregistrován historicky nejvyšší počet nových bateriových elektrických vozidel. Podle kategorií se jednalo o 6640 osobních vozidel, 353 lehkých užitkových...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Modernizované modely Scala a Kamiq přicházejí na český trh ve verzi First Edition

Modernizované modely Scala a Kamiq...

Dvojice kompaktních modelů značky Škoda přichází v inovované podobě. České zastoupení automobilky pro tuto příležitost připravilo speciální nabídku vozů Scala First Edition a Kamiq First...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Plzeňským zlatem do vedení poháru 2+

Plzeňským zlatem do vedení poháru 2+

XVII. ročník Lak Racing Rallye Plzeň přinesl dramatický a divácky zajímavý souboj o celkové vítězství od první až do poslední rychlostní zkoušky. Jedním z jeho protagonistů byla posádka...