Až třem pětinám kupujících nevadí stočený tachometr! Chtějí jen slevu

Je stočený tachometr důvodem, proč se poohlédnout po jiném autě? Pro 59 % kupujících není za předpokladu, že je nájezd kilometrů snížený do 50 000 kilometrů. Vyplynulo to z průzkumu, jež mezi třemi sty lidmi kupujícími ojeté auto realizovala společnost Cebia, která už téměř tři desítky let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji použitých vozů.

Z průzkumu konkrétně vyšlo, že 35 % kupujících by jednoznačně požadovalo slevu. Dalších 22 % by se na stočený tachometr zeptalo prodejce a v závislosti na jeho přístupu by si auto možná koupilo, respektive pokud by je dokázal přesvědčit, že o stočení nevěděl a byl ochotný k vyjednávání o ceně vozu. Dvě procenta zákazníků by stočený tachometr vůbec neřešila a auto si klidně koupila i za výchozích podmínek.

„Je překvapivé, že stočený tachometr většinu lidí od koupi vozu jednoznačně neodradí. Na jednu stranu je pravdou, že pokud prodejce přizpůsobí cenu vozu skutečnému kilometrovému nájezdu, nemusí to být problém. Alarmující však je, že pouze 22 % kupujících by se zajímalo o to, zda prodávající o stočení věděl a zda jim nezatajuje i něco jiného,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. Kromě stočeného tachometru se kupující mohou často setkat i se zatajenými haváriemi (99,4 % aut je prodáváno jako nehavarované!), omlazením vozidla neuvedením skutečného roku výroby, falšováním původu (i českého!) či nelegálním předěláním vozidla.

Stočený tachometr zdražuje vozidlo v průměru o 20 %. Záleží na konkrétním modelu, jeho stáří a především počtu stočených kilometrů. „Kromě toho na kupujícího čekají dodatečné náklady spojené s údržbou vozu kvůli vyššímu kilometrovému nájezdu. Tyto náklady se vyšplhají opět v průměru na 20 %. S těmito náklady však lidé, kteří požadují slevu, zpravidla nepočítají,“ upozorňuje Martin Pajer.

Lidé, kteří jsou ochotni stočený tachometr tolerovat, by měli vědět, že pokud plánují vozidlo v budoucnu prodat, mohou narazit na problém. „Tato auta se budou v nadcházejících letech obecně hůř prodávat, neboť lidé historii najetých kilometrů čím dál více prověřují a najít kupce bude těžké,“ dodává Pajer.

Při stočení o více než 50 000 km klesá ochota lidí koupit vůz na třetinu

Ochota tolerovat stočený tachometr však klesá se vzrůstajícím počtem stočených kilometrů. Stejní lidé totiž byli tázáni, jak by se zachovali v případě, že by zjistili, že auto má stočený tachometr o více než 50 000 km. Podíl těch, kteří by si byli i tak ochotni vozidlo koupit, klesnul z 59 % na 21 %, tedy prakticky na třetinu. Konkrétně 12 % kupujících by jednoznačně požadovalo slevu, 7 % by se vyptávalo prodejce a 2 % by stočení údajně neřešila.

„Statisticky každý pátý člověk by si auto se stočeným tachometrem třeba o 100 000 km vědomě koupil, a to je opravdu velké číslo. Zajímavá je emocionální rovina, která do rozhodování vstupuje. Před vybíráním vozu mívá každý kupující relativně konkrétní představu zejména o ceně, stáří a právě kilometrovém nájezdu. A každý pátý je ochotný se této představy vzdát a pořídit si auto, které má i třeba dvakrát tolik najeto. A to jen proto, že auto vidí a líbí se mu. Průzkum ukázal, jak velkou roli hrají emoce při koupi vozidla,“ popisuje Martin Pajer.

Průměrný počet stočených kilometrů se pohybuje okolo 100 000 km. Manipulaci s počitadlem ujetých kilometrů vykazuje až třetina ojetin určených k prodeji. Očekává se přitom, že kvůli snížené poptávce a kupní síle v důsledku koronavirových opatření se může podíl aut se stočeným tachometrem v následujících měsících až o několik procentních bodů zvýšit.

Stočený tachometr lze přitom nejlépe odhalit prověřením historie vozidla. Zadáním VIN kódu vozu do systému AUTOTRACER na www.zkontrolujsiauto.cz lze manipulaci s počitadlem ujetých kilometrů odhalit do několika minut z pohodlí domova.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA AUTO je generálním partnerem projektu Rok malého podnikání 2020

ŠKODA AUTO je generálním partnerem...

Spolupráce s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR pokračuje, do jejího projektu Rok malého podnikání 2020 se ŠKODA AUTO v České republice zapojuje v roli generálního...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Spalovací motor pod tlakem. V roce 2030 bude mít 50 procent vozů elektrický pohon, předpovídá ředitel společnosti Vitesco Technologies

Spalovací motor pod tlakem. V roce 2030...

Vitesco Technologies se specializuje na vývoj a výrobu komponentů pro elektromobilitu Německá společnost předpokládá, že do roku 2030 budou mít vozy s elektrickým pohonem v automobilové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia odhaluje nový design fastbacku Stinger

Kia odhaluje nový design fastbacku Stinger

První snímky modelu odhalují přepracovaný design exteriéru i kabiny Nové designové pakety pro sportovní gran turismo Kia se šikmou splývavou zádí Propracovaný interiér s novými barvami,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SEAT: 70 let a 16 výjimečných automobilů

SEAT: 70 let a 16 výjimečných automobilů

70 let důmyslu: neobvyklé automobily, pro celebrity i slavnostní okamžiky, nebo autentické vynálezy Sbírka historických vozidel SEAT zahrnuje 16 unikátních vozidel s mimořádným příběhem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Goodyear se vrací do hry o titul na znovuotevřených závodech WEC, které zahájí závod ve Spa-Francorchamps

Goodyear se vrací do hry o titul na...

Partnerské týmy Goodyear jsou druhé a třetí v pořadí LMP2 Minulý víkend využily závod ELMS pro přípravu Třetí „B-spec“ běhounová směs má na WEC premiéru Boj značky Goodyear o...