Podle posledních předpovědí by dlouhodobá vedra měla tento týden skončit a lidé i příroda si konečně oddechnou. Dlouhotrvající extrémní teploty letošního léta však zanechaly stopy nejen na lidech, ale vybraly si daň i v podobě zhoršené kondice jejich vozidel. V tropických vedrech a při dlouhotrvající expozici spalujícím slunečním paprskům odchází rychlejším tempem nejen lak, ale prakticky i všechny funkční části vozu – od pneumatik přes brzdy, baterii až třeba po čelní sklo. Po odeznění úmorné vlny veder se proto doporučuje zevrubná kontrola stavu vozu.
„Jen co teploměr konečně začne ukazovat snesitelné hodnoty, neměli by řidiči odkládat kontrolu pneumatik a doplnění všech provozních kapalin. Obojí by sice mělo patřit mezi rutinní úkony, ale dlouhé období tropických dní z toho nyní dělá úkol velmi urgentní,“ upozorňuje provozní ředitel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO Petr Vaněček.
Vysoké denní teploty a větší rozdíl mezi teplotou vzduchu přes den a v noci mohou vést k celkovému snížení tlaku v pneumatikách. Při jeho kontrole je potřeba vycházet z hodnoty tlaku doporučené pro konkrétní vůz, uvedené v manuálu, nikoli z hodnoty maximálního tlaku uvedené na bočnici pneumatik. „Současně doporučujeme prověřit i hloubku dezénu, protože při vysokých teplotách se pneumatiky opotřebovávají podstatně rychleji,“ dodává Petr Vaněček.
I když zkušení řidiči chrání během léta lak vozu před poškozením a vyblednutím vhodným přípravkem s UV filtrem a interiér vozu patřičným zacloněním, ani tak se všem drobným škodám nevyhnou. Při vizuální prohlídce vozu po letní sezóně by se pak měli zvláště zaměřit na čelní sklo, které ohrožují vysoké tepelné šoky – například v myčce nebo při náhlé změně počasí a příchodu letní bouřky. Zkontrolovat, jestli není někde prasklé, proto určitě není od věci.
Doporučit lze i cestu do autoservisu na důkladné prověření stavu brzd, baterie a startéru, případně změření bodu tuhnutí chladicí kapaliny. „Čím vyšší teplota, tím více hrozí přehřátí brzdového obložení a brzdové kapaliny. Ujistit se o správné funkci brzd v autoservisu minimálně přidá klid na duši,“ konstatuje Petr Vaněček. Také na baterii může přehřívání ve vedrech napáchat hodně škod a její snížená kapacita by pak řidiče mohla nepříjemně překvapit po nástupu chladného počasí. Totéž platí i o startování nebo žhavení. „Ve vedru nastartuje motor snadno, takže se případná skrytá závada na startování nebo žhavení nemusí vůbec projevit, ale v chladnějším počasí je vše náhle jinak,“ připomíná provozní ředitel AAA AUTO.
Návštěvu servisu by měli řidiči současně využít pro kontrolu klimatizace, která také vyžaduje pravidelnou péči. Kabinový filtr by se měl měnit alespoň jednou ročně, občas je nutné doplnit chladicí médium. „Protože byla v posledních měsících nejspíše v provozu prakticky permanentně, kontrola klimatizace je také na pořadu dne,“ připomíná Petr Vaněček.
Prověrku vozu by mělo uzavřít důkladné vyčištění vozu a ošetření všech povrchů namáhaných vysokými teplotami, tedy nejen laku, ale i všech plastových ploch a pneumatik. Nejprve přichází na řadu odstranění jak hrubých nečistot, tak i drobných prachových částic (včetně agresivního letního pylu) a mastných sazí z výfuků ostatních automobilů. Teprve po důkladném ručním mytí nebo v tlakové myčce s odmašťovacím přípravkem lze nanášet kvalitní vosk, který ošetří drobná letní poškození.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů