Automobilový trh v Číně: Restriktivní opatření vlády mají dopad na náladu spotřebitelů

Pokles pokračuje, ale stále vznikají nové kapacity

Cenová válka na nestabilním čínském trhu odrazuje zákazníky od koupě nového automobilu. Vyplývá to ze zprávy společnosti KPMG Hongkong.


Čínští zákazníci – naprosto neovlivněni posledními slevami – si dávají načas a čekají na výhodnější nabídky, které nevyhnutelně přijdou, až soutěž mezi hlavními hráči na trhu dosáhne vrcholu.


Přestože vládní omezení bankovních úvěrů na koupi automobilů společně s neochotou zákazníků kupovat způsobují pokles prodeje, zvyšují největší výrobci svou výrobu. Vzhledem k nízkým ziskům a slabé výdělečnosti však již domácí výrobci automobilových komponentů, kteří se nyní nacházejí pod bezprecedentním tlakem, začínají pociťovat první potíže.


Podle zprávy KPMG Hongkong se prodej malých a středních automobilů zvýšil v letošním prvním pololetí o 32 procent, tempo růstu však spadlo na úroveň 70 procent loňského roku. Prodalo se 1,1 milionu automobilů, tedy tolik jako za celý rok 2002. Výnosy dosáhly výše 5,36 miliardy dolarů, což je o 14 procent více než za stejné období loňského roku. To znamená citelné zpomalení tempa růstu oproti roku 2003, a dá se tudíž předpokládat, že zisky automobilového průmyslu klesnou.


Paul Brough, partner KPMG Čína odpovědný za Finančního poradenství k tomu řekl: „Během rozhovorů vedených kvůli této zprávě jsme slyšeli některá ustaraná prohlášení. Vedoucí pracovníci průmyslu se domnívají, že čínští kupci nyní od výrobců očekávají nižší ceny. Cítili, že čím více se budou ceny automobilů snižovat, tím déle budou zákazníci vyčkávat. Když uvážíme, že se má výroba ještě zvyšovat, musejí se dohodnout všichni velcí hráči na trhu. Podle našich šetření plánují největší firmy zvýšit do roku 2010 výrobu o takový objem, který odpovídá celé výrobě za rok 2003“.


V loňském roce ceny klesly o 11 procent a i v letošním roce pád pokračoval. Když klesal prodej, výrobci cítili potřebu zlevňovat. U deseti modelů automobilů se snížily ceny o 14 až 24 procent.


Klíčovým faktorem poklesu prodeje je však zpřísnění pravidel pro poskytování bankovních půjček na koupi automobilu, které opatření přijala vláda. Zatímco v první polovině letošního roku bylo s pomocí bankovních půjček zakoupeno 10 procent automobilů, loni se jednalo o 30 procent. I když zahraniční společnosti financující koupi automobilů již dostaly povolení k činnosti, práci dosud nezahájily. Odhadovat, jaký dopad bude mít jejich vstup na trh, by proto bylo poněkud předčasné.


Paul Brough očekává, že současné přechodné období povede v budoucnu k větší stabilitě příliš přehřátého trhu.


Snižování cen výrobců dopadá i na domácí dodavatele automobilových komponentů. Podle odhadů překročí letos hodnota tohoto sektoru devět miliard dolarů, což je o miliardu více než v loňském roce. Silný konkurenční tlak ale nyní nutí výrobce snižovat ceny. Nižší prodej také vede k omezování investic. Mnohé podniky zareagovaly na situaci občasným přerušováním výroby. Jejich vývoz, který již překročil polovinu hodnoty celkového vývozu za loňský rok je však v pořádku, a nic nenasvědčuje tomu, že by se situace měla změnit. Ne všichni výrobci ale mají významné zahraniční odběratele, což souvisí s občasnou nižší kvalitou výrobků.


Andrew Sutherland, partner KPMG Česká republika odpovědný za automobilový průmysl dodává: „Je zajímavé zamyslet se nad chováním čínských spotřebitelů, kteří odkládají nákup nového automobilu, protože očekávají, že v budoucnu uzavřou výhodnější smlouvu.“


Dá se podobně vysvětlit i vývoj českého trhu, kdy za prvních 8 měsíců roku 2004 poklesl prodej nových automobilů o 12 procent? Částečně to bylo způsobeno tím, že zákazníci čekali na květnový vstup do Evropské unie, ale to určitě nebyl jediný důvod.  Mnoho výrobců tento trend znepokojuje.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...