Automobilový průmysl – Česká republika se přibližuje exkluzivnímu klubu výrobců

Česká republika obsadila v minulém roce 13. příčku mezi největšími producenty automobilů a meziročně si polepšila o šest míst z 19. příčky v roce 2008.

V přepočtu na 1000 obyvatel vyprodukovaly v roce 2009 automobilky v České republice více než 90 vozů, což je hned po Slovinsku druhá nejvyšší hodnota.

Česká republika rovněž patří mezi pouhých pět zemí z dvacítky největších výrobců, které v roce 2009 zaznamenaly meziroční nárůst nově vyrobených automobilů, uvádí analýza UniCredit Group na údaje Mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA.

Automobilový sektor patřil k těm, které finanční krize zasáhla v roce 2009 nejtíživěji. Světová produkce klesala již druhý rok po sobě: v roce 2009 se produkce motorových vozidel snížila bezmála o 10 mil. jednotek.

Automobilový sektor náleží v rámci ekonomik regionu CEE (střední a východní Evropa) k nejvýznamnějším. Země CEE utrpěly pokles produkce o půl miliónu vozidel (tj. o 12 %), region však navzdory zostřenému dopadu krize na své ekonomiky dokázal posílit svůj podíl na celkové evropské výrobě. Podíl vozidel vyrobených v CEE na celkové evropské produkci v průběhu poslední dekády skokově vzrostl z 9 % v r. 1999 na 22,4 % v r. 2008 a pokračoval dále až na 24 % v r. 2009. Krize jen zvýraznila akceleraci restrukturalizace celého sektoru a pokračovalo také přesouvání výroby mezi západní a východní částí Evropy.

Výjimku tvořily Rusko s Ukrajinou, jejich ekonomiky zasáhla krize v roce 2009 obzvlášť těžce, a jelikož jejich automobilový sektor vykazuje nižší efektivitu a slabší proexportní orientaci, prožila výroba automobilů obou zemí kolaps, při němž se produkce propadla o 1,5 mil. jednotek na pouhých 800 000 vozů.

Je určitým paradoxem, že ačkoli jsou pro automobilový sektor typické obrovské kapacitní rezervy, řada výrobců pokračuje v rozšiřování svých kapacit v CEE (Fiat v Srbsku, Mercedes v Maďarsku, VW na Slovensku, Bosch se přestěhoval z Walesu do Maďarska, Renault i Toyota investují v Turecku atd.).

Tyto trendy jsou dobrým znamením pro budoucnost tohoto sektoru v CEE.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...