Ve třech poschodích hlavní budovy v něm naleznete na padesát automobilů a tři desítky motocyklů, všechny v pojízdném stavu. Nejstarším exponátem je tady PanhardLevassor s dvouválcovým motorem Daimler z roku 1897, naopak nej-modernějším skvostem je 5,7litrový dvanáctiválec Lamborghini Diablo. Oba exponáty dělí od sebe 94 let a toto období ve Fichtelbergu vyplňuje spousta zajímavých vozidel, přičemž za zvlášť půvabnou můžeme označit expozici automobilů šedesátých a sedmdesátých let. Hned šesti »sporťáky« je zde zastoupena například značka Maserati, které vévodí modely Sebring 3700 GTIS a kupé Ghibli a milovníky rychlosti stejně tak potěší dvoumístný sportovní vůz Lamborghini 400 GT s dvanáctiválcem o výkonu 236 kW, vyrobený v roce 1967.
Ve stejném roce představil světu Švýcar Peter Monteverdi svůj první automobil – atraktivní kupé High Speed 375 L se sedmilitrovým osmiválcem. Z dalších exotických značek tady můžeme vidět například italské ISO, německý Bitter či americký De Lorean.
Majitelé muzea, bratři Timo a Perry Eckertové pochopitelně nemohli zapomenout ani na vozy BMW.K vidění bývá (expozice se čas od času obměňují) až šest modelů automobilových (a to nepočítáme Dixi vyrobené v roce 1927 v Eisenachu) a tři motocykly. Největší pozornost pochopitelně poutají tvary BMW 507 Touring Sport, jednoho z nejzdařilejších mnichovských automobilů. Pod karosérií z lehkého kovu se ukrývá třílitrový vidlicový osmiválec, jehož výkon 110 kW dovoloval rychlost až 220 km/h. Za tři roky bylo vyrobeno pouhých 252 kusů, a proto tento vůz patří i po čtyřiceti letech stále k vyhledávaným a cenným sběratelským lahůdkám. Jen o „pár kousků více“, přesně čtyřista patnácti, se může pochlubit o dvacet let mladší 3,5litrový šestiválecBMW 335, předválečná vlajková loď firmy.Po tříletém testování několikaprototypů se stal nakonec základem nového vozu model 326 s prodlouženým rozvorem a dalšími úpravami. K dalším zdejším bonbónkům patří BMW 502 první sériově vyráběný vidlicový osmiválec s blokem motoru z lehkého kovu a sériově montovanými kotoučovými brzdamina předních kolech.
Ve Fichtelbergu si na své přijdou také přátelé malých vozítek, z nichž řada vznikala v padesátých a šedesátých letech právě v Německu. Brouk VW, i když v exportním provedení, asi tolik nezaujme jako třeba jednoválcové modely Kleinschnittger (125 cm3) nebo Victoria Spatz (248 cm3). Pozornosti neujde ani dvouválcový Goggomobil T 250 a Lloyd Alexander (596 cm3). Mezi nejpopulárnější lidová vozítka v poválečném Německu patřily Messerschmitt KR 200 a BMW Isetta s jednoválcovými motory o objemu 191 cm3, resp. 245 cm3, takže ani ty nemohou ve Fichtelbergu chybět. Najdete tam však i takové lahůdky jako NSU Wankel Spider, první automobil na světě s rotačním motorem, který loni oslavil pětatřicáté narozeniny.
Během let se pochopitelně objevovaly další přírůstky, a proto se majitelé muzea před čtyřmi roky rozhodli otevřít druhou halu. Do zrenovované brusírny žulových kamenů umístili kompletní vozový park třicátých let, tedy z dobyvzniku budovy. Přehlídku »klasiků« jako jsou Rolls-Royce 20 HP, Bugatti Cabriolet 49, Ford V8, Lagonda Rapier Sport, Wanderer W 25 či Adler Trumf a další doplňují ještě např. hasičský Opel Blitz, traktory Lanz Eilbulldog nebo PorscheTraktor AP 17 s hliníkovým motorem i převodovkou.
V zimním období, tzn. od listopadu do března, můžete Automobil Museum Fichtelberg navštívit ve středu, pátek, sobotu, neděli a o svátcích. Přes léto si lze vystavené dědečky automobily a motocykly prohlédnout denně kromě pondělí, a to od 10 do 18 hodin. Takže, pokud pojedete po silnici 303 zMarktredwitzu směrem na Bayreuth,rozhodně neváhejte do Fichtelbergu odbočit. Malá zastávka ve světě automobilové historie se docela určitě vyplatí.
Jindřich Lasík
převzato z Modrobílé revue jaro 1999
Modrobílá revue – čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií