Automobilka Audi vyrobila už čtvrt milionu vozů s hliníkovými karoseriemi

Jubilantem se stalo luxusní Audi A8 4.0 TDI.

Nový model Audi A8 je v mnoha ohledech skutečně výjimečným vozem, ovšem jeho asi nejcharakterističtějším prvkem je unikátní prostorový rám Audi Space Frame (ASF), vyrobený z pevného a zároveň lehkého hliníku.

Automobilka Audi vyrobila už čtvrt milionu vozů s hliníkovými karoseriemi
Automobilka Audi vyrobila už čtvrt milionu vozů s hliníkovými karoseriemi
Automobilka Audi vyrobila už čtvrt milionu vozů s hliníkovými karoseriemi

Automobilka Audi začala s výrazným využíváním hliníku ve velkosériové produkci už před deseti lety. Obrovský zájem odborníků i nejširší veřejnosti vzbudil svého času koncept vozu s prostorovým hliníkovým rámem ASF (Audi Space Frame), který byl předobrazem luxusní limuzíny Audi A8, představené na ženevském autosalonu v roce 1994. Později dostalo hliníkovou karosérii i kompaktní Audi A2 a samozřejmě i poměrně nedávno představené Audi A8 nové generace. Dosud bylo vyrobeno více než 117 000 vozů Audi A8 a 133 000 vozů Audi A2.

Svými inovativními koncepcemi a intenzivním využíváním hliníku v konstrukci nových modelů je Audi průkopníkem ve vývoji moderních automobilů. Modely Audi A2 a Audi A8 získaly na čtyři desítky nejrůznějších cen a vyznamenání od renomovaných institucí i médií. „Lehké automobily využívající hliník a stavěné podle nejmodernějších konstrukčních metod jsou budoucností automobilového průmyslu,“ tvrdí Otto Lindner, ředitel závodu Audi v Neckarsulmu.


Snaha o neustálé snižování hmotnosti automobilů je pro Audi dlouholetou výzvou. Už více než dvacet let se Audi věnuje intenzivnímu výzkumu chování hliníku v nejrůznějších zátěžových stavech. Dnes je Audi ve znalostech chování hliníku celosvětově uznávaným expertem. Systematické využívání lehkých materiálů v konstrukci automobilů vede ke zřetelnému snížení spotřeby a zvýšení cestovního komfortu, dynamiky i bezpečnosti. Pro hliník hovoří i jeho snadná recyklace.


Automobilka Audi představila studii s hliníkovou karosérií postavenou na základě modelu Audi 100 už na autosalonu v Hannoveru v roce 1985. Audi však nejde pouze cestou prosté záměny těžší oceli lehčím hliníkem. Převratným krokem bylo představení prototypu s prostorovým hliníkovým rámem ASF a integrovanými velkoplošnými hliníkovými panely, které přebírají nosnou funkci. Jednotlivé segmenty rámu ASF, vyrobené metodou protlačování, jsou pospojovány odlévanými komponenty. Pro výrobu svých hliníkových modelů zavedla automobilka Audi postupně celou řadu unikátních technologií.

Milníky ve výrobě hliníkových automobilů:

1983:

Zahájení projektu „Aluminium Intensive Car“, který představoval intenzivní vývoj lehkých hliníkových karoserií

1985:

Představení prototypu Audi 100 se samonosnou hliníkovou karoserií na autosalonu v Hannoveru

1993:

Představení studie ASF na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem

1994:

Světová premiéra modelu Audi A8 s hliníkovou karoserií na autosalonu v Ženevě

1997:

Představení studie Al2 na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem

1999:

Světová premiéra modelu Audi A2, prvního velkosériově vyráběného vozu s hliníkovou karoserií, na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem
2002: Produkce modelů Audi A8 překračuje hranici 100 000 vozů

2002:

Světová premiéra nového Audi A8 s vylepšeným prostorovým rámem ASF na mezinárodním autosalonu v Paříži

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...