Nový model Audi A8 je v mnoha ohledech skutečně výjimečným vozem, ovšem jeho asi nejcharakterističtějším prvkem je unikátní prostorový rám Audi Space Frame (ASF), vyrobený z pevného a zároveň lehkého hliníku.



Automobilka Audi začala s výrazným využíváním hliníku ve velkosériové produkci už před deseti lety. Obrovský zájem odborníků i nejširší veřejnosti vzbudil svého času koncept vozu s prostorovým hliníkovým rámem ASF (Audi Space Frame), který byl předobrazem luxusní limuzíny Audi A8, představené na ženevském autosalonu v roce 1994. Později dostalo hliníkovou karosérii i kompaktní Audi A2 a samozřejmě i poměrně nedávno představené Audi A8 nové generace. Dosud bylo vyrobeno více než 117 000 vozů Audi A8 a 133 000 vozů Audi A2.
Svými inovativními koncepcemi a intenzivním využíváním hliníku v konstrukci nových modelů je Audi průkopníkem ve vývoji moderních automobilů. Modely Audi A2 a Audi A8 získaly na čtyři desítky nejrůznějších cen a vyznamenání od renomovaných institucí i médií. „Lehké automobily využívající hliník a stavěné podle nejmodernějších konstrukčních metod jsou budoucností automobilového průmyslu,“ tvrdí Otto Lindner, ředitel závodu Audi v Neckarsulmu.
Snaha o neustálé snižování hmotnosti automobilů je pro Audi dlouholetou výzvou. Už více než dvacet let se Audi věnuje intenzivnímu výzkumu chování hliníku v nejrůznějších zátěžových stavech. Dnes je Audi ve znalostech chování hliníku celosvětově uznávaným expertem. Systematické využívání lehkých materiálů v konstrukci automobilů vede ke zřetelnému snížení spotřeby a zvýšení cestovního komfortu, dynamiky i bezpečnosti. Pro hliník hovoří i jeho snadná recyklace.
Automobilka Audi představila studii s hliníkovou karosérií postavenou na základě modelu Audi 100 už na autosalonu v Hannoveru v roce 1985. Audi však nejde pouze cestou prosté záměny těžší oceli lehčím hliníkem. Převratným krokem bylo představení prototypu s prostorovým hliníkovým rámem ASF a integrovanými velkoplošnými hliníkovými panely, které přebírají nosnou funkci. Jednotlivé segmenty rámu ASF, vyrobené metodou protlačování, jsou pospojovány odlévanými komponenty. Pro výrobu svých hliníkových modelů zavedla automobilka Audi postupně celou řadu unikátních technologií.
Milníky ve výrobě hliníkových automobilů:
1983:
Zahájení projektu „Aluminium Intensive Car“, který představoval intenzivní vývoj lehkých hliníkových karoserií
1985:
Představení prototypu Audi 100 se samonosnou hliníkovou karoserií na autosalonu v Hannoveru
1993:
Představení studie ASF na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem
1994:
Světová premiéra modelu Audi A8 s hliníkovou karoserií na autosalonu v Ženevě
1997:
Představení studie Al2 na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem
1999:
Světová premiéra modelu Audi A2, prvního velkosériově vyráběného vozu s hliníkovou karoserií, na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem
2002: Produkce modelů Audi A8 překračuje hranici 100 000 vozů
2002:
Světová premiéra nového Audi A8 s vylepšeným prostorovým rámem ASF na mezinárodním autosalonu v Paříži