Autobusy Scania na etanol

Mezinárodní konference ekologické městské dopravy spojené s výstavou ekologických vozidel využila Scania Czech Republic k představení nového typu městského autobusu s alternativním pohonem na etanol.

Švédsko představuje jakýsi vzor pro přizpůsobování technologií ekologickým požadavkům. Systém městské dopravy ve Stockholmu využívá mj. autobusů Scania Blue Line s alternativním pohonem na etanol již několik let. Kloubové autobusy s kapacitou 120 cestujících jsou vybaveny klimatizací a jednou ze zajímavostí je jejich napojení na satelit, který zaručuje neustálý přehled o pohybu autobusů ve městě a podává cestujícím na zastávkách nepřetržitě přesné informace, jak dlouho budou ještě čekat. Modré ekologické autobusy mají ve městě vždy zelenou, protože kdykoliv se ke křižovatce blíží, tak se díky senzorům světelná signalizace přepne na zelenou.


Autobusy Scania na etanol

Městský nízkopodlažní autobus Scania Omni Link s pohonem na etanol pohání devítilitrový šestiválec s dvouventilovou technikou a mechanickým vstřikováním paliva. Dosahuje výkonu 169 kW (230 k) při 1800 až 2000 otáčkách za minutu a točivého momentu 1035 Nm při 1000 – 2000 otáčkách.

Motory na alternativní pohon využívají jedno ze tří paliv – etanol, propan nebo vodíkové palivové články. Etanol vyrobený z biomasy představuje palivo, které produkuje méně oxidů dusíku a emisí než diesel a nevytváří nadměrnou koncentraci oxidu uhličitého v ovzduší. Přitom efektivnost etanolových a vznětových motorů je téměř stejná, ovšem nižší energetický obsah etanolu znamená vyšší spotřebu. Motory s pohonem na propan mají asi o 25 procent nižší efektivnost než vznětové a vyžadují vyšší množství paliva. Posledním typem alternativních paliv jsou vodíkové články. Scania dokončuje vývoj takového autobusu, který ještě do konce roku podrobí zkušebním jízdám.


Autobusy Scania na etanol

Použití etanolu nevyžaduje žádných rozsáhlejších úprav motoru, také při opravách, údržbě a plnění nádrže se s etanolem pracuje stejně jako s naftou. Podstatný rozdíl mezi etanolovým a klasickým vznětovým motorem je výrazně nižší hodnota emisí. Po technické stránce je odlišné pouze nastavení motoru, válců a vstřikovacího čerpadla.

Scania má s vývojem autobusů na alternativní pohon dlouholeté zkušenosti a dnes je největším světovým výrobcem autobusů na tento pohon.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....