Autobusy Scania na etanol

Mezinárodní konference ekologické městské dopravy spojené s výstavou ekologických vozidel využila Scania Czech Republic k představení nového typu městského autobusu s alternativním pohonem na etanol.

Švédsko představuje jakýsi vzor pro přizpůsobování technologií ekologickým požadavkům. Systém městské dopravy ve Stockholmu využívá mj. autobusů Scania Blue Line s alternativním pohonem na etanol již několik let. Kloubové autobusy s kapacitou 120 cestujících jsou vybaveny klimatizací a jednou ze zajímavostí je jejich napojení na satelit, který zaručuje neustálý přehled o pohybu autobusů ve městě a podává cestujícím na zastávkách nepřetržitě přesné informace, jak dlouho budou ještě čekat. Modré ekologické autobusy mají ve městě vždy zelenou, protože kdykoliv se ke křižovatce blíží, tak se díky senzorům světelná signalizace přepne na zelenou.


Autobusy Scania na etanol

Městský nízkopodlažní autobus Scania Omni Link s pohonem na etanol pohání devítilitrový šestiválec s dvouventilovou technikou a mechanickým vstřikováním paliva. Dosahuje výkonu 169 kW (230 k) při 1800 až 2000 otáčkách za minutu a točivého momentu 1035 Nm při 1000 – 2000 otáčkách.

Motory na alternativní pohon využívají jedno ze tří paliv – etanol, propan nebo vodíkové palivové články. Etanol vyrobený z biomasy představuje palivo, které produkuje méně oxidů dusíku a emisí než diesel a nevytváří nadměrnou koncentraci oxidu uhličitého v ovzduší. Přitom efektivnost etanolových a vznětových motorů je téměř stejná, ovšem nižší energetický obsah etanolu znamená vyšší spotřebu. Motory s pohonem na propan mají asi o 25 procent nižší efektivnost než vznětové a vyžadují vyšší množství paliva. Posledním typem alternativních paliv jsou vodíkové články. Scania dokončuje vývoj takového autobusu, který ještě do konce roku podrobí zkušebním jízdám.


Autobusy Scania na etanol

Použití etanolu nevyžaduje žádných rozsáhlejších úprav motoru, také při opravách, údržbě a plnění nádrže se s etanolem pracuje stejně jako s naftou. Podstatný rozdíl mezi etanolovým a klasickým vznětovým motorem je výrazně nižší hodnota emisí. Po technické stránce je odlišné pouze nastavení motoru, válců a vstřikovacího čerpadla.

Scania má s vývojem autobusů na alternativní pohon dlouholeté zkušenosti a dnes je největším světovým výrobcem autobusů na tento pohon.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...