Auto roku 2017 – mají cenu takové „ankety“ ?

Není to slušné, já vím, ale musím říct: „já vám to říkal!“ Autem roku 2017 se v ČR stala Škoda Kodiaq. Důkaz? Rok staré video z autosalonu v Ženevě 2016.

Vůbec mne to nepřekvapuje. Proč? Začneme tím, co se dá ověřit. Porotce vybírají nově zástupci automobilek. Údajně se k nim započítávají hlasy „veřejnosti“ ovšem kolik „obyčejných lidí“ hlasuje, nevím. O čem se dále spekuluje je chování „domácí“ Škodovky.

V minulých anketách se vědělo, kdo jak hlasuje. To je, podle mého názoru, správné. Každý by si měl za svým názorem stát. Jenže, možná je to náhoda, několik novinářů, kteří v minulosti nehlasovali pro škodovku – resp. ji nedávali na přední příčky, pro letošní rok nedostali „důvěru“. Náhoda?

Jasně, každá automobilka chce nějak zaujmout a „ovlivnit“ porotce. Škodovka údajně nabízí různé „protislužby“ jako: „máte jet čím na dovolenou? Určitě by se vám hodilo auto. Chcete si zaletět v létě k moři? Na dovolenou. A kolují informace (přímo od zaměstatnců Škody) i o speciálně upravených autech, určených pro novinářské testy. Upravené řídící jednotky, lépší odhlučnění, apod. ALE POZOR. Jsou to neověřené informace a spekulace. Zatím se nenašel nikdo, kdo by předložil nějaký konkrétní důkaz. Jen se o tom mezi novináři mluví ….

Vraťme se tedy k faktům.

Nevím, čím zaujal Kodiaq české novináře víc, než třeba Alfa Romeo Giulia, Volvo S90, Mercedes E Classe nebo VW Tiguan. Jízdní vlastnosti? Troufám si říct, že ty má ze všech jmenovaných aut nejhorší. Kvalita interiéru? Taky. Možná boduje prostorností a variabilitou. Ale stačí to na vítězství? Alespoň pro mne ne. Tím ale neříkám, že Kodiaq je špatné auto. Vůbec! Designéři a konstruktéři se správně nechali v mnohém inspirovat u konkurence, přidali také něco svého a dosud největší „české“ SUV tak má řadu simply clever řešení.

Výsledek „naší“ ankety je zajímavý v porovnání s Evropským autem roku 2017. A také má COTY2017 daleko transparentnější hlasování. Téměř 60 novinářů má celkem 25 bodů, které může libovolně rozdělit mezi 7 finalistů. Zde se můžete podívat na výsledky. Navíc, každý z hlasujících musí napsat slovní odůvodnění – proč udělil zrovna tolik bodů danému autu.

Čemu připsat „neúspěch“ Škody na evropské scéně? Zřejmě novináře „oslovily“ jiné značky – jiná auta.

Letos v COTY 2017 zvítězil Peugeot 3008. Asi bych mu já osobně nedal nejvíce bodů, přesto si myslím, že je to skvělé auto. A hodně mě překvapilo. Podvozek, narozdíl od toho co jsem se dočetl na českých webech a v časopisech, je opravdu velmi dobře naladěný. Jedná se o rodinný vůz a přesně tak se i chová. Pohodlný na delší vzdálenost (absolvovali jsme s ním cestu na ženevský autosalon – video test připravujeme), přitom se s ním člověk nemusí bát jet ostřeji na klikatých okreskách. Už když jsem v něm poprvé seděl na Autosalonu v Paříži, moc se mi líbil interiér. Je opravdu krásný a dobře zpracovaný. Je tohle vůbec Peugeot? Vlastně je! Francouzi se vracejí k tomu, co umí. Design. Přitom ani technika za povedenýcm vzhledem nezaostává. Tohle auto bych si doma v garáži dokázal představit. Mezi tři finalisty bych 3008 určitě zařadil. A v jejím interiéru se cítím mnohem lépe, než např. v Kodiaqu. Ale je to jen můj osobní dojem ..

Naše video z Ženevy 2017 a rozhovor s Radkou Matthey o Peugeotu 3008 a dalších novinkách:

Proto si každý z novinářů musí sáhnout do svědomí a obhájit proč hlasoval, jak hlasoval. A dokud bude anketa „České auto roku“ v takovém formátu, jako letos, budou zřejmě vyhrávat stále jedni a ti samí – a nebude to proto, že by dělali špatná auta.

Anketa by měla být v rukou nezávislých novinářů. Těch, kteří neberou peníze od automobilek. Ono se to nezdá, ale takový  TV pořad nebo tištěný časopis je do jisté míry závislý na příjmu z reklam. A kdo je největším zadavatelem reklamy pro auto-moto pořady, časopisy, weby …. ?  „Jó, tak vy jste řekli něco nelichotivého proti našemu autu … tak to my si u vás tu reklamu na další měsíce nezadáme …“

Na druhou stranu chápu automobilky. V dnešní době je to velký boj a každý používá své zbraně. Když už válčí, tak chce zvítězit a porazit všechny ostatní.

Není to lehká situace a, přiznám se, nemám ten správný recept na anketu „spravedlivě posouzené auto roku“. Jen by ta „česká verze“ mohla být transparentnější a více stát na novinářích, kteří nejsou nijak finančně závislí na automobilkách. Je zde řada mladých, šikovných a také seriózních novinářů, kteří, věřím, si dokážou za svým názorem stát, nenechají se ovlivnit a hlasovali by podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.

 

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - 100% elektromobil CUPRA Born: 3D interiér

100% elektromobil CUPRA Born: 3D interiér

Vnitřní design modelu CUPRA Born vdechuje jednotlivým částem interiéru život prostřednictvím způsobu, jakým je naše smysly vnímají Designéři využili všechno od parametrických metod až po...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ SEDAN DS 9 – UVEDEN NA ČESKÝ TRH

NOVÝ SEDAN DS 9 – UVEDEN NA ČESKÝ TRH

DS 9 je velký sedan nové generace určený pro mezinárodní trhy. DS 9 je nesmírně elegantní a nabitý technologiemi. Je ztělesněním vynikající francouzské kvality značky DS na rychle se...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA pro jízdu na moři

CUPRA pro jízdu na moři

Tým specialistů značky CUPRA z oddělení barev a materiálů navrhl ve spolupráci se společností De Antonio Yachts jachtu inspirovanou modelem CUPRA Formentor VZ5 De Antonio Yachts D28 Formentor...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jízda v protisměru na dálnici vyžaduje okamžitou reakci

Jízda v protisměru na dálnici vyžaduje...

Na českých dálnicích přišlo za letošních prvních šest měsíců o život 12 účastníků dopravních nehod. Jednou z mnoha příčin střetu vozidel na tomto typu rychlostní komunikace je jízda...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Rekordní počet nových zaměstnanců díky stipendijnímu programu Mladí Profesionálové Scania

Rekordní počet nových zaměstnanců...

Společnost Scania ve spolupráci s partnerskou ISŠA Brno nabízí absolventům ZŠ z celé ČR stipendium v rámci školního vzdělávacího programu – Mechanik nákladních vozidel a autobusů...