Rok 2010 znamenal pro obchodníky s ojetými automobily většinou pokles objemu prodaných vozů.
Auto ESA zaznamenala další rekordní nárůst a to o téměř 10% (6.147 vozů v roce 2009) „Tento výsledek považujeme za mimořádný úspěch“, říká Pavel Foltýn, tiskový mluvčí Auto ESA a dodává: „Celkový trh s ojetinami totiž zaznamenal v roce 2010 pokles o plných 11,2%, když ke konci listopadu 2010 bylo dle SDA zaregistrováno 119.200 kusů ojetých automobilů. Ve srovnatelném období roku 2009 to bylo 134.820 kusů“.
Foltýn se domnívá, že pokles trhu s ojetinami je dán dvěma základními faktory: „Je to jednak tím, že automobilky zlevňují nové vozy. Meziročně totiž poklesly ceny nových vozů o 12,4%. Ceny ojetých automobilů tento trend pochopitelně kopírují, jejich ceny meziročně poklesly dokonce o 18,4%. Vyšší cenová dostupnost nových vozů však přivádí do autobazarů méně zákazníků než v minulosti“. Druhým důvodem poklesu trhu ojetin je podle Foltýna to, že kromě velkých a prověřených autobazarů je kultura prodeje s ojetinami v České republice stále na nízké úrovni. „Zákazníci chtějí kvalitní služby, srovnatelné s prodejci nových vozů. Mnoho středních a malých autobazarů není schopno toto nabídnout a velká část obchodníků tak může mít v budoucnu velké potíže nadále ekonomicky přežít“, říká Foltýn.
Skutečnost, kdy firma vykazuje několik let po sobě 10% růst je výjimečná.
O to více je výjimečná v době, kdy celý trh daného odvětví klesá. Pavel Foltýn k tomu říká: „Byznys s ojetými vozy je jako obchod na burze. Máte v ruce zaplacenou komoditu, ale trh se vyvíjí strašně rychle. Poptávka, nabídka i cena jsou předmětem denních změn, mnohdy naprosto nepředvídatelných. Uspět můžete pouze v tom případě, že umíte pružně reagovat na nálady trhu a nalézat rychlá a optimální řešení. Jak pro firmu, tak pro zákazníka. Jedině tak můžete fungovat na trhu 17 let a mít 100.000 spokojených zákazníků“. Minimálně v jednom se ale obchod na burze od obchodu s ojetými vozy zásadně liší: „Oblíbené pravidlo burzovních makléřů z Wall Street „Sell in may and go away“ je přesně to, čemu je potřeba se v obchodu s ojetými vozy vyhnout. Tento byznys totiž vyžaduje 100% nasazení 365 dnů v roce. Ten, kdo se tím neřídí, skončí mezi poraženými, což dokládá několik desítek autobazarů, které letos ukončily svoji činnost“, uzavírá Foltýn.