Společnost Auto ESA bojuje s fenoménem stočených kilometrů již několik let.
Jako první autobazar v České republice začala proto využívat systém Autotracer od společnosti Cebia. Tento systém pomáhá výraznou měrou při zjišťování skutečného stavu ujetých kilometrů. Využíváním tohoto systému bylo odhaleno již několik stovek automobilů, které měly stočený tachometr. „Takové vozy do prodeje samozřejmě nepřijmeme, je ale bohužel pravdou, že tyto automobily se nakonec stejně jejich majitelům podaří na trh umístit. Ať už v menších autobazarech, které nedisponují příslušnou technologií, nebo například prostřednictvím inzerce v novinách“, říká Pavel Foltýn, PR Manager Auto ESA.
Situace ohledně stočených kilometrů je nejen problémem v rovině finanční, protože kupující zaplatí za vůz více, než by ve skutečnosti měli, ale také problémem bezpečnostním. Může se totiž stát, že nový majitel vozu se stočenými kilometry, v domnění, že ještě nenastal okamžik některého servisního úkonu, tento úkon neprovede. Tato skutečnost ale může mít fatální následky. Například výměna rozvodového řemene nebo brzdové kapaliny má jasně stanovené servisní intervaly. Nedodržení těchto intervalů může vést k až poškození vozu, případně nehodě.
Vzhledem k závažnosti celé problematiky a k počtu automobilů, které mají stočený tachometr, ustanovila Auto ESA expertní skupinu, která připravuje materiály určené jako podklady pro případnou legislativní úpravu prostředí obchodu s ojetými automobily. „Je opravdu nutné v této oblasti urychleně jednat“, říká Pavel Foltýn, PR Manager Auto ESA a dodává: „Situace začíná být opravdu vážná a každý den se na naše silnice dostávají vozidla, která mohou mít vážný technický problém, aniž by o tom jejich majitel věděl. Po našich silnicích tak může jezdit několik tisíc časovaných pum. A to nemluvím o finančním aspektu, kdy zákazníci platí až o několik desítek tisíc více za automobil, který má stočený tachometr i o několik stovek tisíc kilometrů“.
Mezi hlavní okruhy, kterými se expertní skupina zabývá patří především následující témata:
- Stanovit tachometr jako státem uznávané, cejchované, měřidlo s definováním oprávnění výměny tachometru definovanými a certifikovanými subjekty
- Usilovat o zřízení Celoevropské databáze evidence najetých km, údaje z STK, atd.
- Povinnost předkládat notářsky ověřenou plnou moc nebo kupní smlouvu při převodu automobilu
- Zavést trestní sazbu za účelovou výměnu tachometru
Auto ESA je připravena v této věci poskytnout veškerou pomoc a součinnost všem subjektům, které se touto problematikou zabývají. Ať již se jedná o orgány státní správy (Ministerstvo dopravy, ČOI), nebo sdružení pro ochranu spotřebitelů (S.O.S, SOVA), stejně jako soukromým subjektům, které s danou problematikou pracují (Cebia, STK…).
Auto ESA proto touto cestou vyzývá všechny, kteří mají zájem na úpravě legislativy v oblasti stočených kilometrů a omlazování vozů ke společnému definování cílů a vzájemné spolupráci.
Kontakt: Pavel Foltýn, p.foltyn@autoesa.cz, GSM: + 420 775 790 964