Audi uvádí motor 3.3 V8 TDI

Právě před deseti lety se na trhu objevilo Audi 100 poháněné prvním naftovým motorem s přímým vstřikováním paliva, konstruovaným speciálně pro použití v osobních vozech. TDI motory získaly díky svým výkonovým parametrům, nízké spotřebě a čistotě spalin vysokou oblibu zákazníků. Zatím posledním přírůstkem do rodiny TDI motorů automobilky Audi je ambiciózní vidlicový osmiválec V8 TDI o objemu 3,3 litru.

Audi uvádí motor 3.3 V8 TDI

Nový motor má čtyřventilový rozvod, vstřikovací systém common-rail, dvě elektronicky řízená turbodmychadla VTG, mezichladič stlačeného vzduchu a recirkulaci výfukových plynů. Tyto technické novinky velkou měrou přispěly k tomu, že tento motor dosahuje nejenom vysoký výkon a to 165 kW (225 k) při 4000 ot/min, ale disponuje točivým momentem 480 Nm v rozmezí 1800 až 3000 ot/min. Zároveň je prvním motoremtéto kategorie, který plní přísné emisní limity EU III.

Měrná spotřeba motoru činí pouze 205 g paliva na 1 kWh práce, což je na osmiválcový motor pozoruhodně nízká hodnota. Se svým specifickým litrovým výkonem 50 kW se nový motor V8 TDI staví na samou špičku své třídy. Dvě řady válců svírají úhel 90 stupňů, válce mají vrtání 78,3 mm, zdvih pístu činí 86,4 mm. Blok motoru je odlitý ze speciální vysoce pevné uhlíkaté slitiny, díky které je celý motor o více než desetinu lehčí, než při použití konvenční šedé litiny.


Dvě čtyřválcové hlavy motoru V8 TDI jsou vyrobené z hliníku. Umístění vstřikovače přesně do středu spalovacího prostoru je předpokladem k optimálnímu prohoření směsi. U motoru 3.3 V8 TDI použili konstruktéři automobilky Audi šestiotvorové vstřikovací trysky, které optimálně rozprašují směs paliva do válců. Díky přesně řízenému pilotnímu předvstřiku paliva a propracované geometrii spalovacího prostoru může motor pracovat s kompresním stupněm pouze 18,5: l, což je na TDI motor poměrně nízká hodnota. Výhodou nižšího stupně komprese je optimální vazba mezi výkony motoru a čistotou jeho spalin při zaručení bezproblémových „studených“ startů. Každá čtveřice válců motoru 3.3 V8 TDI má své turbodmychadlo s měnitelnou geometrií lopatek rozváděcího kola. Maximální plnicí přetlak činí 2,2 baru.


Do sacího okruhu jsou zařazené citlivé senzory, které sledují teplotu nasávaného vzduchu a přizpůsobují tomu práci turbodmychadel VTG, takže za každých podmínek je zaručené, že obě řady válců dostávají stejné váhové množství vzduchu. Stlačený vzduch se chladí v klasickém chladiči vzduch/voda, který podstatně snižuje poměrně vysoké tlakové ztráty obvykle používaných chladičů vzduch/vzduch. Speciálně konstruovaný chladič vyniká kompaktní stavbou, takže jej tvůrci motoru 3.3 V8 TDI mohli umístit mezi obě řady válců vidlicového motoru. Díky tomuto řešení je celý vidlicový osmiválec dlouhý jenom 71 cm, široký 84 cm a vysoký 68 cm.


Na rozdíl od oblíbeného motoru V6 TDI 110 kW (150 k), který je osazený radiálním pístovým vstřikovacím čerpadlem VP 44, využívá nový motor 3.3 V8 TDI progresivní systém common-rail, vyvinutý v těsné spolupráci s firmou Bosch. Vysokotlaké čerpadlo tohoto systému je schopné dodávat palivo pod tlakem až 1350 barů. Každá řada válců má vlastní tlakový zásobník paliva, jehož předvstřik i hlavní vstřik do válců řídí solenoidové ventily v hlavě vstřikovačů. Vysokotlaké čerpadlo systému common-rail je poháněné stejným ozubeným řemenem jako dvojice vačkových hřídelů sacích ventilů.


Automobilka Audi dosud vyrobila bezmála jeden milion vozů poháněných TDI motory. Nový motor 3.3 V8 TDI se určitě velmi výrazně prosadí i v segmentu prestižních reprezentativních vozů, protože jeho parametry – včetně jen minimálního akustického hluku – se můžou směle měřit s nejlepšími naftovými motory.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...