Audi slaví 25 let quattro i v ČR (6)

Sériová výroba quattro.

„Původní quattro“ z roku 1980 nezůstalo dlouho samo. Počínaje rokem 1982 zavedla automobilka Audi do svého výrobního programu dalších pět modelů s pohonem všech kol: Audi Coupé, Audi 80/90 a Audi 100/200. Posledně uvedený model, aerodynamicky skvěle řešený vůz, byl stejně jako jeho předchůdce k dispozici i ve verzi Avant. Ačkoli základní modely byly konstruovány jako vozy s pohonem předních kol, nebylo výrobně nijak nákladné ani složité připravit odvozené verze s trvalým pohonem všech kol quattro. Cílem automobilky Audi bylo nabízet variantu quattro v každé modelové řadě. Ve světle úspěchů modelů Audi quattro v motoristickém sportu nebylo překvapující, že plnopohonové sériové modely se prodávaly nadmíru dobře.


Nová vlajková loď s pohonem quattro se objevila v roce 1988, kdy vyjel model Audi V8 s motorem o výkonu 185 kW/250 k, o něco později přibyl agregát o výkonu 206 kW/280 k. Když byl v roce 1994 uveden nástupce tohoto modelu – elegantní Audi A8 – nabízela pro něj automobilka Audi alternativně pohon všech kol quattro. U nejnovější generace řady Audi A8 si objednává pohon quattro celých 93 % zákazníků.


Dynamický image značky Audi počínaje rokem 1990 výrazně vylepšily sportovně stylizované modely „S“, a to především díky svým úspěchům v motoristickém sportu. Hlavním soutěžním vozem tohoto období se stalo Audi S2 Coupé. Tento ušlechtilý model prokázal, že sportovní charakter a exkluzivitu lze dokonale kombinovat – a to byl to přístup, který pokračoval i v následujícím roce u modelové řady Audi 100, ze které byla odvozena řada Audi S4.


Velký dojem na fanoušky udělal i první model RS – Audi RS2 Avant, které ohromilo trh svými výkony. Vůz poháněný pětiválcovým přeplňovaným motorem vstoupil na trh v roce 1994 a vyráběl se jediný rok. Jeho motor disponoval výkonem 262 kW/315 k. Tento sportovní model, vycházející z modelu Audi 80 Avant, si zvolilo 2881 zákazníků. Audi RS2 je dodnes mezi sběrateli velmi vyhledávaným kouskem.


V roce 2000 uvedla automobilka Audi modely RS4 a RS6. Jejich výkonné motory V6 a V8 zařazují oby tyto modely do prestižní kategorie vysoce výkonných sportovních vozů s luxusní výbavou a vzhledem a vynikajících nekompromisní kvalitou, která je pro značku Audi typická.


V nabídce Audi se ve spojení s pohonem quattro stále častěji objevovaly také dynamické a výkonné vznětové motory TDI.


Co do objemu prodejů jsou nejúspěšnějšími řadami značky Audi modely A4 a A6 a totéž platí i pro jejich verze quattro. Započítáme-li i předchozí modelové verze, bylo do konce roku 2004 vyrobeno 37 572 vozů Audi A4 s pohonem všech kol quattro.


Od roku 1999 je pohon všech kol quattro k dispozici i pro modely Audi A3, TT Coupé a TT Roadster. Protože tyto vozy mají příčně uložené motory, používají namísto centrálního diferenciálu Torsen elektronicky řízenou spojku Haldex. V roce 2004 bylo 58 % všech prodaných modelů Audi TT Coupé a 42 % všech prodaných vozů Audi TT Roadster vybaveno pohonem všech kol quattro.


Specifickou kapitolou jsou modely allroad quattro: Díky variabilní světlé výšce, kterou je možné regulovat pomocí pneumatického pérování kol, se model allroad quattro prezentoval jako vysoce dynamický vůz s pohonem všech kol, který je jako doma jak na silnicích, tak i v náročnějším terénu. Do dnešního dne bylo vyrobeno přibližně 90 000 vozů allroad quattro.


Od roku 1980 do současnosti vyrobilo Audi více než 2 miliony vozidel s trvalým pohonem všech kol quattro. Vztáhneme-li toto číslo k celkové produkci (bez modelové řady A2) přibližně 12 milionů vozidel, podíl vozů s pohonem všech kol za toto období činí cca 16 %.


V posledních letech byl poměr vozidel s pohonem quattro pravidelně vyšší než jedna čtvrtina z celkového počtu vyrobených vozů a v roce 2004 dosáhl dokonce 26,7 %. Audi je dnes předním světovým výrobcem osobních vozidel s trvalým pohonem všech kol v luxusní tržní třídě. Aktuální modelový program Audi zahrnuje na 71 variant s pohonem quattro.


Zítra v neděli – 24. dubna 2005: Emoce quattro.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...