Audi slaví 25 let quattro i v ČR (2)

Technika quattro.

Vůz, který rozděluje výkon svého motoru mezi všechna čtyři kola, je schopen odolávat větším bočním silám – je tedy stabilnější – nežli vůz s pohonem pouze předních či zadních kol. Trakčními schopnostmi a vedením stopy v zatáčkách vynikají vozy s pohonem 4×4 nad všemi ostatními konvenčními systémy pohonu.


Příkaz k vývoji systému pohonu všech kol u Audi, který nesl interní firemní kód 262, byl vydán na jaře 1977. Základní podnět vzešel od trojice mladých inženýrů Audi: Jörga Bensingera, manažera oddělení experimentálních převodových jednotek, Waltera Tresera, vedoucího projektu a Dr. Ferdinanda Piëcha, šéfa technického vývoje. Za základ vývoje posloužilo lehce modifikované Audi 80 s mírně prodlouženým rozvorem, které bylo poháněno podélně uloženým přeplňovaným pětiválcem, jež byl později montován i do modelů Audi 200. Tento motor přenášel svůj výkon na všechna čtyři kola prostřednictvím systému používaného ve vojenském terénním vozidle Volkswagen Iltis – poháněná zadní náprava byla zrcadlovým obrazem předních závěsů McPherson.


Při testování v horském průsmyku Turracher Höhe ve Štýrsku v Rakousku v lednu 1978 demonstroval prototyp Audi přesvědčivě svoje skvělé trakční schopnosti. Problémem se ale ukázalo vysoké namáhání převodného systému při jízdě prudkými zatáčkami. Tento jev vzniká proto, že v zatáčce přední kola opisují o něco větší oblouk než kola zadní a musejí se tedy otáčet trochu rychleji. Prototyp Audi se s tímto jevem špatně vyrovnával, protože na rozdíl od terénního Volkswagenu Iltis, u kterého přední pohon připojoval řidič manuálně, byly obě nápravy prototypu Audi pevně propojeny.


Byl to Franz Tengler, vedoucí oddělení vývoje převodovek, který nakonec dostal jednoduchý nápad: Instalovat přímo do převodovky 26,3 cm dlouhou dutou sekundární hřídel, díky které bylo možné rozdělovat výkon motoru do dvou směrů. Svým zadním koncem tato dutá hřídel ústila do manuálně uzamykatelného diferenciálu, celé zařízení bylo integrováno přímo do převodovky a přenášelo 50 % výkonu motoru k zadní nápravě, která měla svůj vlastní diferenciál se zvýšenou svorností. Zbývající výkon procházel výstupní hřídelí vloženou dovnitř duté hřídele k diferenciálu přední nápravy. Koncept duté hřídele umožnil poprvé v dějinách automobilové konstrukce přípravu systému pohonu všech kol, který byl lehký, kompaktní a vysoce účinný a jež nebyl vhodný pouze pro ryze terénní vozy s velkou světlou výškou, ale byl ideální i pro sportovní a produkční osobní vozy.


Na začátku modelového roku 1987 bylo přidáno do konceptu quattro několik důležitých prvků, především mezinápravový šnekový diferenciál Torsen. Diferenciál Torsen dokáže hladce distribuovat točivý moment motoru podle okamžitých trakčních podmínek, takže v extrémních situacích míří k nápravě s lepší adhezí až 75 % dostupného točivého momentu. Diferenciál Torsen navíc zachovává plnou funkčnost protiblokovacího systému brzd ABS. Dnes působení diferenciálu Torsen podporují další moderní technologie, jako například elektronicky ovládané diferenciály a stabilizační systémy ESP.


Zítra ve středu – 20. dubna 2005 „Původní quattro – Urquattro“(3)

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
TAS Komplex s.r.o.
Svárovská 3135, 470 01 - Česká Lípa
487 853 913
tomas.taran@tascl.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz GTX představuje nejvýkonnější Bulli všech dob

Svět mobility se mění: Nový ID. Buzz...

Značka Volkswagen Užitkové vozy představila ve světové premiéře nový model ID. Buzz GTX s nejvyšším výkonem až 250 kW (340 k). To neznamená nic jiného, než že jde o nejvýkonnější Bulli...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen zahajuje na českém trhu předprodej nových modelů Tiguan a Passat

Volkswagen zahajuje na českém trhu...

Volkswagen zařadil do předprodeje na českém trhu nové generace oblíbených modelů Tiguan a Passat. Třetí generace kompaktního SUV a devátá generace manažerského kombi přinášejí do svých...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dokonalý VW Touareg po plastice

Dokonalý VW Touareg po plastice

Tohle je sága rodu Touaregu. Před mnoha lety se objevila první generace, která definovala pojem lidový off-road. Dnes je technologicky nejlepší Volkswagen někde úplně jinde… Před více než 20...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen poodhaluje nový Transporter

Volkswagen Užitkové vozy uvede v roce 2024 na evropský trh nástupce současných modelů Transporter 6.1 a Caravelle 6.1. Nová generace této produktové řady byla významně vylepšena ve všech...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejkompaktnější SUV od VW je ještě lepší než dosud

Nejkompaktnější SUV od VW je ještě...

Volkswagen spouští předprodej vizuálně a technicky zdokonaleného modelu T-Cross. Výrazný vnější design je nyní ještě atraktivnější. Nově navrženy byly sériově dodávané LED světlomety...