Na český trh budou tyto vozy, doplňující již prodávanou limuzínu Audi RS 4, uvedeny ve druhé polovině tohoto roku.
Vysoce výkonné modely řady RS 4 připravené společností quattro GmbH si i přes extrémní dynamické parametry a ryze sportovní charakter zachovávají všechny přednosti komfortních vozů pro každodenní používání v běžném provozu. Od běžných provedení řady Audi A4 se odlišují řadou drobnějších i větších detailů – tím nejvýznamnějším prvkem ovšem je motor V8 o výkonu 420 k. Konstruktéři zde vůbec poprvé použili technologii přímého vstřikování benzinu do válců ve vysokootáčkovém agregátu – motor V8 totiž „točí“ až 8250 min-1. Dalším výjimečným prvkem je podvozek a stálý pohon všech kol quattro poslední generace.
Audi RS 4 Avant
Audi RS 4 Avant má typickou jednodílnou masku chladiče s charakteristicky kosočtverečnou strukturou výplně. Od běžných modelů řady Audi A4 se RS 4 Avant odlišuje dalšími otvory v dolní části masky a nárazníku pro přívod vzduchu k motoru a brzdám, speciálně pro tento model vyvinutými litými koly, výrazně vyklenutými lemy podběhů a aerodynamicky tvarovanými dveřními prahy. Zadní část vozu je charakteristická masivním, k zemi protaženým nárazníkem s dvojicí velkých oválných koncovek výfuků a poměrně decentním, ale velmi účinným střešním spojlerem.
Audi RS 4 Avant, stejně jako limuzína RS 4, má v porovnání s běžnými modely Audi A4 o 30 mm snížený podvozek a širší rozchod kol vpředu i vzadu.
I přes nekompromisně sportovní charakter se nové Audi RS 4 Avant profiluje jako plnohodnotný vysoce praktický vůz pro každodenní používání. Zavazadlový prostor s variabilní podlahou nabízí řadu konfigurací uspořádání. Do zavazadelníku se vejdou předměty široké až jeden metr, jeho praktické využití dále zvyšují vázací oka v podlaze nebo síťka pro uložení drobných věcí. Velikost prostoru pro náklad lze zvětšovat sklápěním asymetricky dělených zadních sedadel, čímž v zádi vozu vznikne téměř rovná ložná plocha.
Audi RS 4 Cabriolet
Dosud nikdy se pod kapotou otevřeného modelu Audi neukrývalo tolik výkonu – nové Audi RS 4 Cabriolet pohání osmiválcový motor V8 o výkonu 420 k! Řidiče i posádku tohoto vozu určitě potěší dravý zátah osmiválce, ale i jeho vzrušující „sound“, který vyniká zvláště při jízdě se staženou střechou.
Čtyřsedadlové Audi RS 4 Cabriolet nese shodné designerské rysy se svými sourozenci RS 4 a RS 4 Avant. Uvnitř lze však snadno najít rozdíly: Otevřený model má standardně sportovní sedadla, zatímco limuzína a Avant vyjíždějí s výrazně anatomickými sedadly RS, která se do kabrioletu dodávají na přání. Elektrohydraulický systém dokáže samočinně otevřít skládací střechu kabrioletu během 21 sekund, střechu lze rozkládat nebo skládat i během jízdy, a to do rychlosti až 30 km/h. Zadní okno skládací střechy je elektricky vyhřívané, vynikající je i akustická a tepelná izolace střechy. Také Audi RS 4 Cabriolet má oproti modelu A4 Cabriolet sníženou světlou výšku o 30 mm.
Do standardní bezpečnostní výbavy modelu RS 4 Cabriolet patří čelní a boční airbagy a výsuvné obloukové výztuhy, které se v případě rizika převrácení vozu bleskurychle vysunou z prostoru za zadními sedadly.
Motor
Vidlicový osmiválec V8 dává z objemu 4163 cm3 při otáčkách 8250 min-1 výkon 420 k. Točivý moment kompaktního osmiválce vrcholí při otáčkách 5500 min-1 na hodnotě 430 Nm, ovšem v širokém rozmezí otáček 2250 min-1 až 7600 min-1 neklesá hodnota točivého momentu pod 90 % maximální hodnoty – to je předpoklad pro skvělé pružné zrychlení při relaxační jízdě bez potřeby často řadit. Vysoký výkon motoru podporuje i dvojité výfukové potrubí velkého průměru. Motor 4.2 V8 FSI plní emisní limity normy Euro 4.
Limuzína Audi RS 4 zrychluje z 0 na 100 km/h během 4,8 s, RS 4 Avant 4,9 s a RS 4 Cabriolet 4,9 s. Maximální rychlost všech tří verzí je elektronicky omezena na 250 km/h.
Na výborné dynamice všech verzí řady Audi RS 4 má velkou zásluhu jejich nízká hmotnost – díky masivnímu využití lehkých a pevných materiálů, především hliníku, ze kterého jsou vyrobeny nejenom komponenty zavěšení kol a podvozku, ale třeba i přední blatníky a kapoty motorů, jsou modely Audi RS 4 pozoruhodně lehké. Výkonovou hmotností jen 3,93 kg/k se limuzína RS 4 vyrovná nejlepším ryze sportovním vozům, výkonová hmotnost u RS 4 Avant je jen o maličko vyšší.
Asymetrický pohon quattro
Modely RS 4 dostaly nejmodernější verzi pohonu quattro se systémem asymetrické dynamické regulace přenášeného točivého momentu a samosvorný centrální diferenciál Torsen, který dokáže distribuovat přenášený točivý moment na kola přední a zadní nápravy přesně podle okamžitých adhezních podmínek.
V modelů RS 4 je poprvé použitý asymetrický pohon všech kol quattro, který za normálních okolností rozděluje přenášený točivý moment v poměru 40:60 mezi kola přední a zadní nápravy. Více výkonu přenášeného „dozadu“ přitom podporuje dynamické schopnosti sportovně laděného modelu.
Šestistupňová plně synchronizovaná manuální převodovka je charakteristická nejenom přesným řazením s krátkými dráhami řadicí páky, ale i kompaktními rozměry a nízkou hmotností.
Asymetrický pohon quattro a špičkové zavěšení kol jsou zárukou skutečně excelentních jízdních vlastností modelů Audi RS 4. Precizní řízení s dokonale dávkovanou odezvou od kol do volantu, excelentní směrová stabilita a sportovní agilita podvozku dělají z vozů řady Audi RS 4 modely, které dokonale zvládají jak jízdu maximální rychlostí po dálnicích, tak i zatáčky okresních silnic.
Systém DRC (Dynamic Ride Control) redukuje naklánění karoserie v zatáčkách na nejnižší možnou míru, a to především díky diagonálnímu propojení jednotlivých tlumičů pérování přes centrální regulační ventil. DRC minimalizuje nejenom boční náklony v zatáčkách, ale snižuje i ponořování a zvedání přídě vozu při brzdění a prudké akceleraci, což se v souhrnu projeví na podstatně lepších dynamických vlastnostech vozu. Celý systém DRC je kompaktní a lehký; jeho další velkou výhodou je to, že neobsahuje žádné elektronické prvky.
Audi RS 4 vyjíždí standardně na osmnáctipalcových pětipaprskových litých kolech, na přání se dodávají i devatenáctipalcová kola se sedmi zdvojenými paprsky.
Sportovnímu naturelu modelů RS 4 odpovídá i charakteristika posilovače řízení Servotronic – řízení je přímější a reaguje rychleji, než je obvyklé.
Do brzdového okruhu vozu je zařazený nejmodernější stabilizační systém ESP, který je naladěný tak, aby co nejméně omezoval sportovně založené řidiče. Deaktivace ESP probíhá ve dvou stupních: V první fázi se deaktivuje pouze protiprokluzový systém ASR a ostatní funkce ESP zůstávají aktivní, ve druhé fázi se ESP kompletně odpojuje. Aby si řidiči jízdu co nejvíce vychutnali, je práh citlivosti systému ESP záměrně posunutý o něco dále a intervence ESP je omezena na skutečně co nejkratší dobu.
Do standardní výbavy modelů Audi RS 4 patří mj. komfortní duální automatická klimatizace, hi-fi audiosystém, skořepinová sedadla vpředu v provedení RS 4, dálkově ovládané centrální zamykání a elektrické ovládání oken, Audi parking system vpředu i vzadu avýkonné xenonové světlomety Plus.
Za příplatek mohou zákazníci své modely řady Audi RS 4 vybavit např. navigačním systémem, elektricky sklopnými, automaticky zaclonitelnými zpětnými zrcátky (modely RS 4 a RS 4 Avant), sportovním podvozkem, tempomatem a vyhřívanými předními sedadly.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií