Audi R15 TDI: „druhá“ generace vznětového závodního vozu

Audi R15 TDI bude mít závodní premiéru 21. března ve dvanáctihodinovém závodě v Sebringu na Floridě (USA) a s nasazením tří vozů počítá v závodě 24 h Le Mans ve dnech 13. až 14. června.

AUDI AG je prvním výrobcem automobilů na světě, který vyvinul druhou generaci vznětového závodního vozu.

Audi R15 TDI: „druhá“ generace vznětového závodního vozu

Se zcela novým závodním strojem Audi R15 TDI hodlá Audi znovu zdůraznit svou převahu a posílit své postavení v oblasti automobilové techniky v legendárním závodě 24 h Le Mans.

Pro francouzský vytrvalostní závod 24 h Le Mans jsou obzvlášť vhodné efektivní a hospodárné závodní stroje. Lehká konstrukce a propracovaná aerodynamika patří k hlavním bodům vývoje závodních vozů pro Le Mans stejně jako u sériově vyráběných automobilů. V tomto ohledu dávají předpisy konstruktérům záměrně obrovský prostor pro inovace.

Závodní oddělení Audi Sport tuto tvořivou svobodu plně využilo a postavilo nový závodní vůz třídy LMP1, který se výrazně odlišuje od všech předchozích strojů pro Le Mans. „U R15 TDI najdete mnoho drobných technických řešení, která nebyla dosud u sportovních prototypů použita,“ vysvětluje Dr. Wolfgang Ullrich, šéf oddělení Audi Motorsport. „Do určité míry jsme se vydali zcela novými cestami.“

Vysoce hospodárný motor TDI

Srdcem vozu R15 TDI je nově vyvinutý motor V10 TDI s výkonem přesahujícím 441 kW (600 k) a maximálním točivým momentem přes 1050 N.m. Tento turbodiesel využívá nejnovější poznatky z vývoje motorů TDI od Audi, takže je lehčí a kompaktnější než dvanáctiválce používané dosavadními modely R10 TDI. Rovněž došlo ke snížení měrné spotřeby paliva a souvisejících emisí CO2. Současně se zlepšila reakce motoru díky inovacím v oblasti přeplňování a vstřikování paliva. R15 TDI je také vybaven novou generací ještě lehčích filtrů pevných částic DPF.

U nového sportovního vozu pro Le Mans hraje důležitou roli aerodynamika, která byla opět významným způsobem vylepšena. Podobně jako u Audi A4, které vyhrálo mistrovství DTM 2008, bylo proudění vzduchu kolem a uvnitř vozu optimalizováno pomocí počítačových simulací CFD (Computational Fluid Dynamics). Mezi celou řadu inovativních detailů, které jsou patrné na první pohIed, patří nahoře zavěšené zadní přítlačné křídlo a vysoko umístěná příď.

Inovativní koncept elektrické výbavy

Sportovní prototyp pro Le Mans dostal zcela novou elektrickou výbavu, jejíž součástí je poprvé akumulátor Li-Ion, známý z některých hybridních vozů. K jeho výhodám v porovnání s konvenčním akumulátorem patří nižší hmotnost a vyšší napětí.

Rovněž světlomety vozu R15 TDI mají větší výkon. Audi bude v Le Mans poprvé závodit s potkávacími světly LED, které představují novou generaci technologie LED od Audi pro silniční vozy.

Inovace v oblasti podvozku

Velké množství inovativních řešení se skrývá také v podvozku a zavěšeních kol vznětového závodního vozu. Nová aerodynamická koncepce si vyžádala zvýšení podvozku vpředu i vzadu. Díky delšímu rozvoru a optimalizované výšce je R15 TDI výrazně agilnější než jeho předchůdce.

Audi je jediným výrobcem automobilů, který zvítězil ve slavném závodě 24 h Le Mans s vozem poháněným vznětovým motorem. „S novým typem R15 TDI máme skvělý základ pro vítězství i v roce 2009,“ říká Dr. Wolfgang Ullrich, šéf oddělení Audi Motorsport.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CB Auto a.s.
Dr. Milady Horákové 1477, 370 05 - České Budějovice
385 102 421
seat@cb-auto.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model dosáhne svého maxima…

Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model...

Král kombíků je zpět. Audi představilo nový RS 6 Avant GT, novou vrcholnou variantou této modelové řady s masou výkonu a exkluzivitou. Vyrobí se jen 660 vozů pro celý svět, pro Česko je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s digitální technikou OLED druhé generace

Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s...

Audi začne psát s modelem Q6 e-tron novou kapitolu nejen elektromobility, ale také jedné z důležitých součástí DNA značky: osvětlovací techniky. Q6 e-tron přinese jako světovou novinku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nadčasová designová ikona: Audi TT je 25 let

Nadčasová designová ikona: Audi TT je...

Je to už vousatý milník, o to víc ale ukazuje, jakou trefu představuje. Letos Audi slaví 25 let od uvedení prvního modelu TT. Tehdy bylo revoluční kupátko inspirované Bauhausem a ihned se zapsalo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kdesi na daleké severu. Audi testuje téměř sériový prototyp modelu Q6 e-tron

Kdesi na daleké severu. Audi testuje...

Blíží se to. Je to blízko. Model Q6 e-tron, který je již téměř připraven na sériovou výrobu, zahájí největší modelovou ofenzivu v historii Audi. Značka do roku 2025 představí více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky za každého koně navíc pro Audi RS 6 a 7 performance

Díky za každého koně navíc pro Audi...

V Ingolstadtu zvýšili u svých prémiových „eresek“ výkonové parametry o 30 k a 50 N.m a díky tomu se zrychlil sprint z 0 na 100 km/h na 3,4 sekundy. „Performance“ znamená u značky Audi v...