Audi quattro: 25 let technického náskoku

Přesně před čtvrt stoletím – 3. března 1980 na ženevském autosalonu představila značka Audi své Audi quattro

Výhody pohonu všech kol přinesly tomuto vozu mimořádný úspěch, na který navazují i současné modely prestižní automobilky Audi.

Audi quattro: 25 let technického náskoku
Audi quattro: 25 let technického náskoku
Audi quattro: 25 let technického náskoku
Audi quattro: 25 let technického náskoku
Audi quattro: 25 let technického náskoku
Audi quattro: 25 let technického náskoku


S myšlenkou pohonu všech kol začala automobilka Audi koketovat v zimě roku 1976, kdy se její konstruktéři zúčastnili ve Švédsku armádních testů terénního vozu VW Iltis. Jeho vynikající vlastnosti na zasněžených a zledovatělých silnicích inspirovaly vývojové specialisty Audi ke stavbě pokusného vozu na bázi Audi 80, který využíval stejné komponenty podvozku jako terénní Iltis. Vzápětí byly zahájeny intenzivní práce na vývoji vlastního systému pohonu všech kol, jejichž výsledkem bylo sportovní kupé Audi quattro, poháněné přeplňovaným pětiválcem o objemu 2,2 l a výkonu 147 kW/200 k.


Zrod prvního modelu Audi quattro je příběhem nekonečných zkoušek jízdních vlastností prototypů na sněhu a brilantního technického myšlení – konstruktéři využili dutý hřídel v převodovce, který umožňuje přenos výkonu ke kolům přední i zadní nápravy. S tímto konceptem, vylepšeným později o mezinápravový diferenciál Torsen, se první model quattro začal prodávat v druhé polovině osmdesátých let dvacátého století. Ostře řezané Audi quattro s trvalým pohonem na všechny čtyři kola a výkonem 147 kW/200 k se stalo prodejním trhákem.


Skutečnou slávu a renomé však systému quattro přinesly sportovní úspěchy. Soutěžní verze modelu Audi quattro s motorem o výkonu cca 300 k vyhrála hned ve své první sezoně roku 1981 tři světové rally. V letech 1982 až 1984 získaly modely Audi quattro čtyři světové soutěžní tituly, za volanty těchto vozů usedaly takové hvězdy, jako Hannu Mikkola, Stig Blomqvist, Michéle Moutonová, Walter Röhrl a Hans-Joachim Stuck… Neméně úspěšně si vozy Audi quattro vedly i na závodních okruzích. V roce 1988 například získaly celkové vítězství v americké sérii TransAm, když o rok dřív vyneslo 600 koní speciálu S1 Waltera Röhrla nejrychleji ze startovního pole na 4301 metrů vysoký vrchol Pikes Peak ve stejnojmenném legendárním závodě.


Skutečným triumfem pak byl rok 1996, kdy Audi A4 quattro Super Touring vyhrálo všech sedm národních mistrovství, ve kterých startovalo. Mezi nimi nechyběla ani Česká republika, a to díky Josefu Vencovi. Několikanásobný automobilový mistr republiky v závodech na okruzích Josef Venc z Czech National Team Audi spojil svůj sportovní osud se značkou Audi už v roce 1996, kdy se stal mistrem republiky s vozem Audi 80 competition. V roce 1997 pak přesedl za volant továrního vozu Audi A4 quattro a hned v první sezoně se mu podařil husarský kousek, když zvítězil v náročném Středoveropském šampionátu FIA. Svůj úspěch pak ještě dvakrát zopakoval a stal se tak absolutně nejúspěšnějším českým jezdcem na voze Audi v historii.


Zatímco úplně první modely Audi s pohonem všech kol quattro měly mechanickou uzávěru mezinápravového a zadního diferenciálu, které řidič obsluhoval pomocí kabelových táhel, už v roce 1983 konstruktéři připravili pneumatický systém blokování diferenciálů. V modelovém roce 1988 potom vozy Audi 80, 90, 100, 200 a Coupé vyjely s mechanickým mezinápravovým diferenciálem Torsen, který rozděloval přenášený výkon mezi přední a zadní kola zcela samočinně bez zásahu řidiče – a to znamenalo skutečný průlom k masovému nasazení pohonu všech kol quattro do sériových vozů!


Dalším vývojovým stupněm bylo nahrazení mechanické závěrky diferenciálu samočinným elektronickým systémem EDS, který se poprvé objevil v roce 1995 v modelu Audi A4.


Postupem času se stálý pohon všech kol quattro dostal do většiny modelových řad značky Audi a dnes tato technologie představuje jeden z pilířů značky. Během uplynulých 25 let (do konce roku 2004) vyrobila automobilka Audi celkem 1 815 396 vozů s pohonem všech kol quattro, současná nabídka obsahuje celkem 74 různých modelů quattro. Vozy Audi quattro dnes nabízejí nejen skvělé jízdní vlastnosti a nepřekonatelnou trakci, ale i atraktivní styling, bezpečnost a skvělou dynamiku – technologie quattro tak zůstává hnací silou značky i do budoucnosti!


Audi je celosvětově uznávaným předním konstruktérem a výrobcem automobilů prestižní třídy. Prodeje Audi už jedenáct let nepřetržitě rostou, v roce 2004 automobilka Audi prodala 779 441 vozů, přičemž 70 procent z tohoto množství automobilka exportovala mimo Německo. Nejvýznamnějším exportním teritoriem Audi jsou USA, kde se vloni prodalo 77 917 vozů. V současné době u Audi pracuje přes 50 000 zaměstnanců.


Také v ČR si Audi už řadu let drží čelní pozici mezi importéry vozů prestižní třídy. Celkem 2140 vloni prodaných automobilů znamená téměř patnáctiprocentní nárůst oproti předchozímu roku. Prodeje Audi v ČR už desátým rokem nepřetržitě rostou, loňský výsledek je tedy novým prodejním rekordem na tuzemském trhu.


Systém quattro slaví v tomto roce 25 let své existence. Nejvíce vozů s pohonem všech kol prodalo v roce 2004 v ČR Audi.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....