Audi, průkopník vyspělé osvětlovací techniky, přináší novou generaci technologie OLED

  • Digitální diody OLED jsou poprvé k dispozici pro model Audi Q5
  • Nové designy zadních svítilen díky rozšířeným možnostem segmentace
  • Výhody: homogennější, hospodárnější, kompaktnější, bezpečnější a individualizovatelné

Nová generace osvětlovací techniky, digitální technologie OLED, oslavila v červnu 2020 premiéru v modelu Audi Q5. Značka Audi je průkopníkem organických elektroluminiscenčních diod OLED (Organic Light Emitting Diodes). V zadních svítilnách je uvedla na trh již v roce 2016. A s pokračující digitalizací zahajuje novou epochu. Tato technika totiž slibuje bezpečnější silniční provoz a poprvé umožňuje individualizaci charakteristického designu zadních svítilen.

Dr. Werner Thomas, vedoucí projektu technologie OLED ve společnosti Audi, říká: „Technika světlometů se u značky Audi v uplynulých desetiletích razantně rozvíjela. Kromě toho jsme zásadním způsobem urychlili vývoj zadního osvětlení.“ Nejnovějším milníkem je digitalizace zadních svítilen. V této oblasti má nyní značka se čtyřmi kruhy světové prvenství mezi výrobci automobilů.

Proč Audi sází na technologii OLED?

Organické elektroluminiscenční diody OLED vyzařují světlo plošně – na rozdíl od bodových zdrojů světla, mezi něž patří diody LED z polovodičových krystalů. Výhodou organických diod OLED je extrémně homogenní světlo, které lze plynule ztlumovat. Vyspělá technologie navíc umožňuje dosažení velmi velkého kontrastu. Světelnou plochu je možné rozdělit na segmenty se samostatným napájením. V těchto oddělených plochách lze vytvářet různý jas. Vzdálenosti mezi segmenty jsou přitom minimální. Svítilna nevyžaduje žádné reflektory, světlovody nebo podobné optické prvky. Jednotky OLED jsou díky tomu velmi hospodárné, lehké a ploché. Tím se výrazně rozšiřuje tvůrčí svoboda pro designéry.

Osvětlovací prvek OLED má tloušťku pouhý jeden milimetr, zatímco konvenční řešení LED vyžadují pro montáž mnohem větší hloubku, 20 až 30 milimetrů. Spotřeba elektrické energie diod OLED je přitom výrazně nižší než u systémů s diodami LED, které dosahují podobné homogennosti světla. Technologie Audi OLED debutovala v sériové výrobě v roce 2016 v zadních svítilnách modelu Audi TT RS*. Dosud měly modely Audi s osvětlovací technikou OLED až čtyři nezávisle napájené, komplexní světelné segmenty, které bylo možné využívat k vytvoření individuálního, neměnného světelného designu.

Jaké výhody nabízejí nové digitální diody OLED pro vozy Audi?

Větší počet individuálně napájených segmentů lze libovolně aktivovat a plynule měnit jejich jas. V modelu Q5 jsou aktuálně použity tři „kachle“ po šesti jednotkách, tedy 18 segmentů v každé svítilně. Světelní designéři mají díky vysoké preciznosti a velké variabilitě pro své návrhy mnoho možností, a to s jedním jediným hardwarem. Zákazníci, kteří se u svého vozu Q5 rozhodli pro digitální techniku OLED, mají při zakoupení svého vozu na výběr mezi třemi charakteristickými světelnými designy zadních svítilen. V režimu „dynamic“ systému Audi drive select přejdou svítilny na další charakteristický světelný design. Kromě toho lze realizovat i různé světelné animace, například v rámci funkcí „Coming Home“ a „Leaving Home“. Do nových zadních svítilen je navíc integrována funkce dynamických ukazatelů směru.

Jaký je přesně rozdíl v porovnání se známou technologií OLED?

„Pro vytvoření charakteristického světelného designu jsme u modelů Audi TT RS* a A8 používali segmentaci diod OLED. To se u modelu Q5 změnilo,“ říká Dr. Werner Thomas, vedoucí projektu OLED. „Zadní svítilny jsou svým způsobem displejem na vnější ploše, který nám v budoucnosti nabídne ještě mnohem více možností a perspektiv z hlediska uspořádání, individualizace, komunikace a bezpečnosti.“ V roce 2020 tak stojíme na prahu nové epochy, v níž se zařízení se signalizační funkcí stane navíc prostředkem pro zobrazování různých sdělení.

Do jaké míry vylepšují digitální svítilny OLED bezpečnost silničního provozu?

Značka Audi vyvinula pro varianty nového modelu Q5, vybavené zadními svítilnami s digitálními diodami OLED, funkci rozpoznávání přiblížení. Pokud se jiný účastník silničního provozu přiblíží ke stojícímu vozu Q5 zezadu na vzdálenost méně než dva metry, aktivují se všechny segmenty OLED. Jakmile se Q5 rozjede, objeví se znovu původní světelný design. To je jen první příklad komunikace automobilu se svým okolí, „Car-to-X“. V závislosti na legislativě bude možné realizovat také předem definované výstražné symboly. Vývoj a homologace prvních dynamických ukazatelů směru je dobrým příkladem intenzivní spolupráce značky Audi s homologačními úřady. Vývojáři představují technické možnosti a patřičným způsobem je přizpůsobují požadavkům legislativy, což usnadňuje homologaci a schvalování nových nápadů a konceptů. Značka Audi přizpůsobovala také vývoj digitálních diod OLED tak, aby byla homologace modelu Q5 možná i navzdory různému designu zadních svítilen. Díky osvětlovací technice Audi budou silnice bezpečnější.

Jak pokračuje vývoj v této oblasti?

Pro budoucnost je myslitelné výrazné zvýšení počtu segmentů. To umožní ještě rozsáhlejší individualizaci charakteristického světelného designu. Lze si představit například zobrazování předem definovaných symbolů, které budou ostatní účastníky silničního provozu včas upozorňovat na lokální nebezpečí, například na náledí nebo konec dopravní kolony na dálnici.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
HAVEX-auto s.r.o.
Pražská 782/IV, 503 51 - Chlumec nad Cidlinou
495 221 256
ch.nv@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Více sportovnosti, více síly, více potěšení z jízdy: Audi S3 Sportback a S3 Limuzína

Více sportovnosti, více síly, více...

Silný motor 2.0 TFSI s výkonem 228 kW (310 k) a točivým momentem 400 N.m  Sedmistupňová převodovka S tronic, specifický sportovní podvozek S a pohon quattro v sériové výbavě Interiér...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Souhra hardwaru a softwaru: Od klasického mechanického systému k plně integrované řídící jednotce

Souhra hardwaru a softwaru: Od klasického...

Značka Audi způsobila přesně před 40 lety revoluci v automobilovém světě. Trvalý pohon všech kol quattro, představený v roce 1980, znamenal nový přístup k podvozkové technice. Quattro je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sdílení aut mezi uživateli se v ČR těší velké oblibě, v Brně vzrostla poptávka na dvojnásobek

Sdílení aut mezi uživateli se v ČR...

počet zápůjček v Brně meziročně stoupl o více než 100 % příjmy majitelů z pronájmu meziročně vzrostly o téměř 200 % o 130 % se navýšil i počet nových uživatelů nejžádanější jsou...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Elektromobil jako součást energetické transformace: Audi se ve svém výzkumu zabývá dvousměrnou nabíjecí technikou

Elektromobil jako součást energetické...

Inteligentní používání elektromobilů nabízí velký potenciál pro úspěšnou realizaci energetické transformace Dvousměrné nabíjení umožní zákazníkům dočasné ukládání elektrické...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi je jedničkou v počtu patentů pro elektrické pohony

Audi je jedničkou v počtu patentů pro...

Premiéra nového technického zpravodaje Technický vývoj je jednou z ústředních líhní nápadů, z nichž pramení „Náskok díky technice“ Audi vede v počtu patentových přihlášek pro...