Audi představuje e-tron FE05 pro novou sezonu Formule E

  • Nová generace mistrovského vozu pro tým Formule E Audi Sport ABT Schaeffler
  • Ohromující design, vyšší výkon a hospodárnost, delší dojezd
  • Kromě továrního týmu nasadí dva vozy Audi e-tron FE05 také tým Virgin Racing

Dne 15. prosince začne v Ad Diriyahu (Saudská Arábie) nová éra šampionátu Formule E ABB FIA, protože díky delšímu dojezdu budou jezdci poprvé absolvovat celý závod pouze s jediným vozem. Audi nyní představuje nově vyvinutý monopost Audi e-tron FE05, s nímž budou znovu bojovat o titul jezdci Daniel Abt a Lucas di Grassi.

Jedná se o dosud největší novinku v historii Formule E. Poprvé od založení závodního seriálu v roce 2014 bude mít v nové sezoně 2018/2019 každý jezdec k dispozici pouze jeden závodní vůz. Povinné střídání vozů během závodu patří minulosti, protože kapacita akumulátorů již postačuje pro celou dobu závodu, který trvá 45 minut. I to je důkaz toho, jak motoristický sport a především Formule E urychluje vývoj inovací a vyspělé techniky.

Značka Audi se s vozem Audi e-tron FE05 pečlivě připravila na nové technické a strategické výzvy. To platí zejména pro systém pohonu, který je srdcem monopostu Audi e-tron FE05. Mezi jeho součásti patří elektromotor, invertor, převodovka, části zadní nápravy a příslušný software. Vzhledem k tomu, že ostatní části vozu jsou pro všechny týmy stejné, prokazují výrobci své technické kompetence v oblasti pohonu. Již ve čtvrté sezoně seriálu závodů elektromobilů, která skončila v polovině července v New Yorku pro tým Audi Sport ABT Schaeffler ziskem mistrovského titulu, bylo Audi e-tron FE04 velmi často nejhospodárnějším vozem. Nástupce je evolucí tohoto úspěšného modelu.

Jednotku elektromotoru a generátoru s označením Audi Schaeffler MGU03 vyvinula značka Audi společně s technickým partnerem Schaeffler. Inženýři se zaměřili především na další zvýšení účinnosti a hospodárnosti. „Zachovali jsme základní koncept s jednostupňovou převodovkou a zároveň jsme v detailech zdokonalili a nově vyrobili všechny komponenty,“ říká Tristan Summerscale, vedoucí projektu Formule E ve společnosti Audi. Celkem 95 procent všech dílů systému pohonu je nových. Inženýrům se přitom podařilo snížit hmotnost o deset procent.

Již v polovině roku 2017, tedy ještě před zahájením uplynulé čtvrté sezony, začal Summerscale se svým týmem pracovat na vývoji monopostu Audi e-tron FE05. Na konci července 2018 homologovala vozidlo mezinárodní automobilová federace FIA (Fédération Internationale de l’Automobile). Nyní již nejsou povoleny změny. Vývojáři smějí během sezony zdokonalovat pouze software. V polovině října je na programu ještě společný test se všemi týmy ve Valencii (Španělsko). Poté čeká závodní vozy a veškeré vybavení přeprava do Saudské Arábie.

V páté sezoně Formule E smí mít elektromotor v kvalifikaci nejvyšší výkon 250 kW (340 k). V závodě je nejvyšší výkon omezen na 200 kW (272 k). Novinkou jsou tzv. aktivační zóny. Pokud jezdec vjede na závodním okruhu do této zóny, zvýší se výkon jeho vozu krátkodobě na 225 kW (306 k). Fanoušci Formule E mohou své oblíbené jezdce i v této sezoně podporovat internetovým hlasováním. „FanBoost“ tímto způsobem zvýší výkon krátkodobě až na 250 kW (340 k).

Všechny týmy Formule E používají identické akumulátory McLaren o hmotnosti 374 kilogramů. Lithium-iontové akumulátory, uložené mezi sedadlem jezdce a systémem pohonu, mají kapacitu 52 kWh a jejich nabití trvá 45 minut. Pro pátou sezonu byla zcela nově vyvinuta brzdová soustava „brake-by-wire“. Ovládání brzd je elektronické bez mechanického propojení mezi brzdovým pedálem a brzdovou soustavou na zadní nápravě. Tím je zajištěno vždy optimální rozdělení brzdné síly mezi nápravy a rekuperace může probíhat  s ještě vyšší účinností.

Stejně jako ve Formuli 1 sedí jezdec v monopostu se skořepinovou konstrukcí z uhlíkových kompozitů, která byla vyvinuta v souladu s bezpečnostními standardy FIA. Maximální bezpečnost zajišťují deformační zóny na přídi, zádi a bocích. Hlavu jezdce chrání podobně jako ve Formuli 1 systém „Halo“ nad kokpitem. Minimální hmotnost závodního vozu Formule E je 900 kilogramů (včetně jezdce). Závodní elektromobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,1 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 240 km/h. Mimořádně nápadná je u nové generace monopostu Audi e-tron FE05 nepřítomnost zadního spoileru, což je v motoristickém sportu jedinečné. Přítlak místo něj vytváří velký difuzor na zádi. „Batmobil“, „Star Wars“, „kosmická loď“ – tak zněly komentáře fanoušků a médií na adresu futuristického vzhledu závodního elektromobilu Audi po prvních testovacích jízdách. „Když jedu mezi ostatními vozy na závodním okruhu, připadám si jako ve filmu sci-fi,“ říká Daniel Abt. „V porovnání s předchůdcem má nový model výrazně agresivnější design.“

Pátá sezona závodního seriálu pro elektricky poháněné vozy má na programu 13 závodů ve 12 metropolích. Mezi úvodním podnikem v Ad Diriyahu a oběma finálovými závody v New Yorku v polovině července 2019 se uskuteční závody mimo jiné v Marrákeši (Maroko), Mexiku, Hongkongu (Čína), Římě (Itálie), Paříži (Francie), Monaku a Berlíně (Německo). Každý závod trvá 45 minut plus jedno kolo a převážně se jezdí na dočasně vytyčených městských okruzích.

V sezoně 2018/2019 budou kromě továrního týmu Audi s vozy Audi e-tron FE05 poprvé startovat také jezdci britského závodního týmu Virgin Racing. Partnerství je další novinkou od páté sezony a má zdravou konkurencí mezi oběma partnerskými týmy průběžně zvyšovat také úroveň výkonů.

Tým Audi Sport ABT Schaeffler je zakládajícím členem Formule E, jíž se účastní od první sezony s jezdci Danielem Abtem a Lucasem di Grassim. Brazilec ve třetí sezoně (2016/2017) získal titul v hodnocení jezdců. Sezonu 2017/2018 dokončili di Grassi a Abt na druhém, resp. pátém místě.

 

 

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model dosáhne svého maxima…

Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model...

Král kombíků je zpět. Audi představilo nový RS 6 Avant GT, novou vrcholnou variantou této modelové řady s masou výkonu a exkluzivitou. Vyrobí se jen 660 vozů pro celý svět, pro Česko je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s digitální technikou OLED druhé generace

Inteligentní a poutavé: Audi Q6 e-tron s...

Audi začne psát s modelem Q6 e-tron novou kapitolu nejen elektromobility, ale také jedné z důležitých součástí DNA značky: osvětlovací techniky. Q6 e-tron přinese jako světovou novinku...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nadčasová designová ikona: Audi TT je 25 let

Nadčasová designová ikona: Audi TT je...

Je to už vousatý milník, o to víc ale ukazuje, jakou trefu představuje. Letos Audi slaví 25 let od uvedení prvního modelu TT. Tehdy bylo revoluční kupátko inspirované Bauhausem a ihned se zapsalo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kdesi na daleké severu. Audi testuje téměř sériový prototyp modelu Q6 e-tron

Kdesi na daleké severu. Audi testuje...

Blíží se to. Je to blízko. Model Q6 e-tron, který je již téměř připraven na sériovou výrobu, zahájí největší modelovou ofenzivu v historii Audi. Značka do roku 2025 představí více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Díky za každého koně navíc pro Audi RS 6 a 7 performance

Díky za každého koně navíc pro Audi...

V Ingolstadtu zvýšili u svých prémiových „eresek“ výkonové parametry o 30 k a 50 N.m a díky tomu se zrychlil sprint z 0 na 100 km/h na 3,4 sekundy. „Performance“ znamená u značky Audi v...