Audi nasadí v Le Mans vznětový motor

Do nového Audi R10 turbodiesel V12 TDI o výkonu 650 k.

Audi nasadí v Le Mans vznětový motor

Automobilka Audi znovu dokazuje, že je vždy krok před svými konkurenty: Značka, která se nejvíce zasloužila o masovou popularizaci turbodieselových motorů TDI, chce svůj příští triumf ve vytrvalostním závodě na 24 hodin v Le Mans získat právě s vozem poháněným vznětovým motorem! Zcela nový závodní speciál Audi R10, který automobilka Audi představila před několika dny, je poháněný hospodárným, mimořádně výkonným a tichým dvanáctiválcem TDI o objemu 5,5 l přeplňovaným dvojicí turbodmychadel.

Nový motor TDI speciálu Audi R10 svým výkonem 650 k a točivým momentem přes 1100 Nm překonává výkonové parametry prakticky všech dosavadních agregátů Audi nasazených v motoristickém sportu, a to včetně motoru použitého v předchozím „Le Mans“ – speciálu Audi R8.


Z uvedení turbodieselu do světa špičkového motoristického sportu budou samozřejmě nejvíce těžit zákazníci – řidiči běžných modelů značky Audi. Německá automobilka totiž sportovní angažmá chápe jako nejlepší testovací a vývojovou laboratoř, což se potvrdilo již při nasazení závodního Audi R8 poháněného přeplňovaným zážehovým motorem s technologií přímého vstřikování benzinu FSI.


„V současné době je každé druhé prodané Audi poháněné motorem TDI a počítáme s tím, že tento podíl bude dále růst ve prospěch nafty. Nasazení TDI agregátu do vytrvalostního závodu umožní našim technikům ještě lépe využít potenciál této technologie,“ říká Dr. Martin Winterkorn, předseda představenstva Audi AG.


Vznětový motor V12 závodního speciálu Audi R10 je vybavený dvojicí filtrů pevných částic DPF. Díky dokonalému vyvážení dvanáctiválcového agregátu a účinnému tlumení by laik ani nepostřehl, že nejde o zážehový motor. Motor V12 TDI pracuje se vstřikovacími tlaky přes 1600 barů, spektrum využitelných otáček sahá od 3000 min-1 až po 5000 min-1, což jsou na závodní agregát nezvykle nízké otáčky. Pro řidiče speciálu Audi R10 je výhodou velmi plochá křivka točivého momentu motoru V12 TDI, protože jej nenutí k tak častému řazení.


Fascinující je hodnota maximálního točivého momentu: 1100 Nm! To samozřejmě klade extrémní nároky na převodový systém speciálu Audi R10, a také přinášelo komplikace při ladění motoru v laboratořích týmu Audi Sport – ani nejmodernější dynamometry totiž nejsou na takové porce točivého momentu stavěné. Vše nakonec vyřešili technici doplněním měřicí aparatury o speciální přídavnou převodovku.


Extrémním výkonovým parametrům motoru V12 TDI musel být patřičně přizpůsoben i podvozek speciálu Audi R10, který má zřetelně delší rozvor než předchozí model R8. Nové technologie se uplatnily i při vývoji karoserie závodního speciálu, která je vyrobena z laminátu zpevněného uhlíkovými vlákny; šasi, motor a převodovka tvoří extrémně pevný celek.


„Projekt Audi R10 je historicky největší výzvou týmu Audi Sport,“ říká jeho šéf Dr. Wolfgang Ullrich. „Spolu s podporou našich tradičních partnerů, jako jsou firmy Bosch, Michelin nebo Shell, máme šanci napsat novou kapitolu historie motoristického sportu a technologie vznětových motorů.“ Vývojový tým Audi Sport je podporován skupinou expertů kolem Reinholda Joesta, který spolupracoval už na projektu Audi R8.


Nové Audi R10 úspěšně prošlo koncem listopadu prvními testy. Před startem čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans (17.-18. června 2006) čekají Audi R10 další náročné testy, jako bude např. dvanáctihodinový závod v Sebringu v USA (18. března 2006).

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...