Audi na Autosalonu v Brně

Ze široké kompletní palety všech modelů Audi budil na stánku zaslouženou pozornost nový model Audi A8 L 6.0 quattro s výkonným dvanáctiválcovým motorem.

Audi A8 L 6.0 quattro je poháněn technicky výjimečným šestilitrovým dvanáctiválcem – největším a nejvýkonnějším dvanáctiválcem, který se kdy objevil pod kapotou sériově vyráběné limuzíny. Ze svého objemu 6,0 l dává dvanáctiválec výkon 309 kW/420 k, jeho točivý moment dosahuje hodnoty 550 Nm! Luxusní limuzína nejvyšší třídy Audi A8 L 6.0 quattro poháněná tímto motorem potřebuje ke zrychlení z 0 na 100 km/h pouhých 5,8 s a její maximální rychlost je z bezpečnostních důvodů elektronicky omezená na 250 km/h.


O přenos výkonu dvanáctiválcového motoru na všechna čtyři kola modelu Audi A8 L 6.0 quattro se stará pětistupňová samočinná převodovka tiptronic, která dává řidiči možnost i manuálního řazení jednotlivých rychlostních stupňů. Řidič může řadit buď jednoduchým „ťukáním“ dopředu a dozadu do páky voliče nebo pouhým mačkáním tlačítek na volantu.


Audi na Autosalonu v Brně

Audi je v současné době jediným výrobcem automobilů, který ve své sériové produkci používá dvanáctiválcový motor koncepce dvojitého „W“, označované také jako „W-motor“. Tato koncepce má několik výhod – celý agregát je stejně kompaktní jako konvenční vidlicový osmiválec V8. Kompaktní rozměry a hojné využití lehkého hliníku a magnézia v konstrukci dvanáctiválcového motoru se odrazily i v jeho nízké hmotnosti, Audi A8 L W12 váží pouze 1980 kg. Výkonová hmotnost modelu Audi A8 L 6.0 quattro činí 6,4 kg/kW (4,7 kg/k), což je hodnota srovnatelná s kvalitními sportovními vozy.

Při stavbě dvanáctiválcového motoru pro Audi A8 L W12 propojili konstruktéři dva ultrakompaktní vidlicové šestiválce V6, jejichž řady válců svírají jenom 15 stupňů. Tyto dvě šestiválcové jednotky jsou propojeny v širokém úhlu 72 stupňů, díky čemuž je výška celého motoru nižší, než u předchozích W-dvanáctiválců. Srdcem celého motoru 6.0 W12 je 20,5 kg těžký klikový hřídel uložený v sedmi ložiscích.


Dalším charakteristickým znakem motoru Audi 6.0 W12 je suchá kliková skříň. Olej potřebný pro mazání motoru se přivádí čerpadlem z oddělené olejové nádrže. Ta je uložena za pravým předním světlometem a s motorem je propojena dvojicí hadic. Olejové čerpadlo je poháněné řetězem přímo od klikového hřídele, vodní chladič, namontovaný na levé straně motoru, se stará o účinné chlazení motorového oleje. Také tímto řešením se Audi A8 L 6.0 quattro podobá výkonným sportovním vozům – motor s tzv. suchou olejovou skříní je totiž optimálně mazaný i při velkých příčných zrychleních, což je u sportovních vozů běžný stav.


Dva sací a dva výfukové ventily každého válce motoru Audi 6.0 W12 jsou řízené dvojicí vačkových hřídelů. Systém proměnného časování sacích i výfukových ventilů zaručuje optimální plnění i vyprazdňování spalovacích prostorů v celém širokém spektru otáček motoru. Také díky tomu jsou dynamické parametry dvanáctiválcového motoru skutečně špičkové.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...