Při přebírání Audi allroad quattro mě mimo jiné zaujaly mohutné vystouplé lemy blatníků a širší rozchod kol, dále leštěný kryt chránící zespodu střední část předního nárazníku a obdobně umístěné úzké leštěné ochranné lišty dole na všech bočních dveřích. Eleganci vzhledu vozu dále zvyšuje tmavá střecha s nosníky střešního nosiče. Luxusně vybavený interiér má až přebytek místa pro všechny cestující a jsou v něm vyřešeny i nejmenší detaily pro pohodlné cestování i na dlouhé trasy. Chromované rámečky přístrojů dodávají palubní desce sportovní charakter tak jako anatomická velmi dobře tvarovaná přední sedadla s výborným bočním vedením. Tak jako u všech modelů Audi byla pro mě i jízda s tímto allroadem díky ergonomicky rozmístěným sdělovačům i ovládačům velmi příjemným řidičským zážitkem umocněným velmi nízkou hladinou hluku pronikající od motoru i podvozku do interiéru vozu.
Na běžných silnicích jsem nezaznamenal i při velmi ostré jízdě v zatáčkách přetáčivost nebo nedotáčivost vozu: Audi se chovalo neutrálně, výborně drželo stopu a i při rychlé jízdě jsem měl plný pocit bezpečí. K pocitu bezpečí při jízdě nesporně významně přispívá celková konstrukce podvozku včetně protiblokovacím systémem ABS s elektronickým rozdělováním brzdného účinku EBV a posilovač řízení s klesající účinností při zvyšování rychlosti. Testované Audi bylo vybaveno automatickou převodovkou s možností ručního řazení. Řazení automatické pětistupňové převodovky Tiptronic je nepostřehnutelné – pouze ho dokumentuje náhlá změna otáček motoru na otáčkoměru. Pokud chcete zjistit s jakou zařazenou rychlostí právě jedete, pak stačí řadící páku lehce posunout od sebe – na ruční řazení – a na displeji se ukáže, která rychlost je právě zařazena. Při posunutí řadící páky zpět se vracíte ihned zpět do systému automatického řazení.
Testované Audi mělo šestiválcový 30ti ventilový benzinový motor obsahu 2,7 litru s dvěma turbodmychadly s chlazením stlačeného vzduchu a hydralické proměnlivé časování sacích ventilů. Tento motor dosahuje maximální výkon 184 kW (250 k) při 5 800 ot/min. a nejvyšší točivý moment 350 Nm již od 1800 až do 4500 ot/min. Důsledkem vysokého výkonu a ploché křivky nejvyššího točivého momentu tohoto motoru je skutečnost, že prakticky mimo město automatická převodovka využívá v naprosté většině pátou rychlost, na kterou je schopna na rovině normálně zrychlovat i z 50ti kilometrové rychlosti. Samozřejmě, při potřebě vyšší akcelerace na pokyn řidiče při prudším sešlápnutí plynu podřadí až o dva stupně a prudce akceleruje. Na pátou rychlost má motor při 50ti kilometrové rychlosti pouze nepatrně nad 1000 otáček/min. a při 130ti kilometrové rychlosti pouze 3100 ot/min., tedy ještě nedosahuje ani polovinu svých maximálních otáček.
Po posunutí řadící páky od řidiče, můžeme lehkým pohybem dopředu (+) a dozadu (-) řadit mechanicky jednotlivé rychlostní stupně. Přitom elektronika hlídá otáčky motoru a zařadí nižší rychlostní stupeň tehdy, až to dovolí nejvyšší přípustné otáčky motoru. Taktéž na vyšší rychlosti zařadí při mechanickém řazení i bez pokynu řidiče v momentě, kdy motor dosáhne nejvyšší povolené otáčky: z jedničky na dvojku při dosažení rychlosti cca 53 km/h., z dvojky na trojku při 98 km/h. a z trojky na čtyřku při 140 km/h., přeřazení ze čtyřky na pětku jsem nemohl změřit vzhledem u nás povolené maximální rychlosti na dálnici. Výrobce udává maximální rychlost 234 km/h., zrychlení z 0 na 100 km/h. za 7,7 sekundy.
Opravdu lahůdkou pak byly jízdy v terénu. Zejména v lomu na příkrém stoupání mně Audi allroad quattro nikdy nezklamalo. I při zastavení v prudkém stoupání se plynule rozjíždělo prakticky bez prokluzu. Ke zdolání i těžšího terénu nesporně významně přispívají vedle stálého pohonu všech kol mezinápravový diferenciál Torsen, elektronické závěrky obou diferenciálů, protiprokluzové zařízení ASR, elektronický stabilizační program ESP a v neposlední řadě pak nové pneumatické pérování s elektronickou regulací, která podle obtížnosti terénu mění automaticky výšku vozu ve 4 stupních. Tak elektronika sníží výšku při dosažení rychlosti 40 km/h. ze čtvrtého stupně na třetí, při 80 km/hod. na druhý a na dálnici při 120 km/h. na první – nejnižší stupeň. Mimoto je možná i ruční regulace pomocí dvou tlačítek, i při ní však elektronika nepřipustí nadměrnou výšku vzhledem k rychlosti vozu. Audi allroad quattro zdolává stoupání až 54 stupňů a má nájezdový úhel vpředu 19,5 stupně a vzadu 23 stupňů.
V průběhu testu jsem měl průměrnou kombinovanou spotřebu bez spotřeby v terénu 12,2 l/100 km, při terénních jízdách jsem spotřebu neměřil. Výši spotřeby považuji u tohoto prostorného vozu vzhledem k dosahované vysoké akceleraci, k jeho hmotnosti a luxusnímu vybavení jako úměrnou.
Základní cena Audi allroad quattro s benzinovým motorem 184 kW a s automatickou převodovkou Tiptronic 2 032 700 Kč. Základní cena obsahuje širokou sériovou výbavu, mimo jiné posilovač řízení, ABS, ESP – elektronický stabilizační program, EDS – elektronickou uzávěrku diferenciálu, 8 airbagů, klimatizaci se samostatnou regulací pravé a levé strany vozu, přední sedadla elektricky výškově nastavitelná a mnoho dalších položek. Seznam zvláštní výbavy za příplatek obsahuje 59 položek jako ku příkladu: akustický parkovací systém (26 216 Kč), alarm včetně vypínatelné ultrazvukové kontroly vnitřního prostoru (15 629 Kč), kontrolní systém tlaku vzduchu v pneumatikách během jízdy (18 287 Kč), navigační systém (80 651 Kč), elektrické nastavování předních sedadel včetně paměti pro obě přední sedadla (67 010 Kč), elektrické střešní okno (61 839 Kč), tempomat (19 081 Kč), tažné zařízení (42 747 Kč) atd. V současné době objednané vozy by byly dodány v květnu příštího roku, dodací doba od objednávky tedy cca 6 měsíců.
Audi allroad quattro je možné objednat též s turbodieslovým šestiválcovým 24 ventilovým motorem obsahu 2,5 litru s výkonem 132 kW (179 k). U obou motorů je pak možné volit 6ti stupňovou mechanickou převodovku (na přání i s redukcí), anebo automatickou 5ti stupňovou převodovkou Tiptronic, která je v testu podrobně popsána.