A zůstaňme u záklopky zavazadlového prostoru – malá spára mezi dolní hranou a nárazníkem, umožňující dokmit záklopky po zamčení, byla firemními techniky zredukována až na neviditelné minimum. Při konstrukčním ztvárnění automobilu A8 nejde o pouhé nezbytnosti, ale v prvé řadě o důslednou dokonalost všech dílů. A jsou to právě tyto detaily, které nakonec utváří celkový dojem automobilu. Tak například na první pohled byste mohli přehlédnout ostřikovačsvětlometů a zvukový parkovací systém (APS, Acoustic Parking System) dodávaný na přání. Jsou začleněny nenápadně do nárazníků, mají stejný povrch a barvu. Vnější vzhled automobilu A8 byl celkově přepracován jen decentně, protože design vozu okouzluje stejně jako předtím jasnými liniemi a elegantním vzezřením. Čelní i zadní část září novotou, do světlometů byla zamontována nová optika s průzračnými skly. Leštěná hliníková lišta je elegantním doplňkem zvláště při zapnutých světlech.
Bezpečnost: 8 bezpečnostních nafukovacích vaků, 10 hvězdiček
V hliníkové karoserii vězí mimořádný potenciál. Audi Space Frame (ASF) váží méně než původní ocelová karoserie a vyznačuje se mimořádnou tuhostí. A proto A8 dostává při všech deformačních testech (crashtestech) velmi dobrá ocenění. Naposledy ve Spojených státech při tzv. testu US NCAP (New Car Assessment Program, v překladu: program vyhodnocující nové vozy). Srážka se testuje při rychlosti jízdy 56 km/hod. čelně proti tuhé zdi, se 100 procentním krytím, čímž se zákonem předepsaná rychlost překračuje o 8 km/h a to odpovídá energii nárazu vyšší o 36 %. Hodnocení se vyjadřuje hvězdičkami, přičemž se jich uděluje nanejvýš pět vždy pro stranu, na které sedí řidič, a dalších pět pro tu, kde sedí spolujezdec. Automobil A8 získal 8 hvězdiček z 10 možných. Vedle struktury karoserie, přesně definovaných deformačních zón a míst zlomu je pro bezpečnost přínosem i systém bezpečnostních nafukovacích vaků (airbagů) pro řidiče i spolujezdce. Promyšlený bezpečnostní systém se skládá z integrovaných bočních vaků v opěradle sedadel vpředu i vzadu, z 5 opěrek hlavy, napínače a omezovače tahu bezpečnostních pásů vpředu. Bezpečnostní výzbroj doplňuje teď zcela nově vyvinutý airbag v oblasti hlavy a ramen zvaný Sideguard, který sahá jako opona od sloupku A po sloupek C a při nehodě překryje prakticky celou plochu bočních oken od střechy (včetně střešní vzpěry) až téměř nad výztuž dveří. Do vaku se bleskově nafoukne zhruba 25 litrů vzduchu a airbag zůstane – na rozdíl od bezpečnostního nafukovacího vaku řidiče a spolujezdce – naplněný po delší dobu, aby zaručil optimální ochranu, například během převracení auta.
Podvozek: více hliníku, menší hmotnost
Podvozek patří k mé-ně známým veličinám automobilu, protože se jeho kvality dají obtížněji prezentovat, než je tomu třeba u motoru. Nelze je vyjádřit v koních, sekundách či kilometrech za hodinu. Je však jasné, že podvozku připadá ústřední role, jestliže se u automobilu chceme soustředit na jízdní vlastnosti. Vzdyť i ten nejsilnější motor by se málo prosadil, pokud by se jeho síla nemohla projevit na vozovce. U velké limuzíny, jako je A8, jsou nároky ještě vyšší. Na jedné straně jde o maximální komfort, na druhé straně o bezpečnost jízdy a radost z ní.
Architektura podvozku A8 proto vytváří pro splnění těchto nároků optimální předpoklady. Vpředu se činí přední náprava se 4 rameny, která své kvality dokazuje už tímto: aniž by při řízení byly citelné nějaké vlivy pohonu, může A8 využívat všechny známé výhody předního náhonu, od neutrálního jízdního chování až po lepší trakci na prokluzujícím terénu. Zadní náprava s ložisky korigujícími stopu a s lichoběžníkovými rameny s pasivním souřídícím efektem se postará o razantní a bezpečné průjezdy zatáčkami. Jak obtížné je sladit podvozek, vyplývá už ze samotného počtu pohyblivých dílů: 22 na přední nápravě automobilu A8, 16 na jeho zadní nápravě, pohon v to nepočítaje. V zájmu dalšího zvýšení komfortu automobilu A8 byly rozsáhlejším použitím hliníku sníženy neodpružené hmoty zhruba o 10 %.
Ty představují totiž onu veličinu, na niž jsou konstruktéři podvozků nejvíce alergičtí. Čím jsou menší, o to méně sil působí na karoserii, o to jemněji lze podvozek doladit a o to méně kompromisů je třeba podstoupit. Pro představu: podvozek automobilu A8 včetně kol, pneumatik, kloubových hřídelů a brzd váží celkem kolem 500 kg, neodpružené hmoty obnáší už jen 184 kg. A výsledek? Vyšší jízdní komfort a ještě menší hlučnost. Nově přepracované tlumiče mají za úkol pohltit síly působící na auto. Normálně mají tlumiče pevnou charakteristiku, při jejímž nastavování záleží na co nejlepším kompromisu mezi měkkým a tvrdým tlumením. Proměnné tlumiče automobilu A8 oproti tomu rozlišují mezi nízkými a vysokými kmitočty a podle toho upravují sílu útlumu. Co to znamená? Větší komfort a lepší jízdní vlastnosti. Na bocích byl kompletní podvozek A8 opatřen dodatečnými výztuhami karoserie, další útlumová opatření byla provedena v zádi vozu, motor a převodovka byly optimálně uloženy. Nakolik zdárně se to povedlo, to nelze vyjádřit přesnými čísly, lze to však vycítit při každém rozjezdu, v každé zatáčce, při každém brzdění, na rychlých dálnicích i vedlejších silnicích.
Nové motory: 8 válců, 40 ventilů
Osmiválcové motory poskytují luxus, jak co do točivého momentu, tak i výkonu a tichosti chodu, což je vlastně na velké limuzíně fascinující. U firmy Audi platí samozřejmě pro tyto osmiválce stejně přísné emisní normy a požadavky na spotřebu jako u jakéhokoli jiného motoru. Pro tento napjatý vztah mezi výkonem a efektivností je rozhodující práce na detailu: firma Audi nyní používá i u dvou velkých motorů V8 pětiventilovou technologii. Osvědčila se již u čtyřválců a šestiválců a je předpokladem efektivního spalování zejména zásluhou velkých ventilových ploch, velkých průtočných průřezů, a tím i optimálního naplnění válců. Použitím válečkových vahadel pro pohyb ventilů se podařilo snížit vnitřní tření. Už jen z tohoto důvodu klesá spotřeba o přibližně 4÷5 %.
Když vše sečteme, dostaneme pro stejný zdvihový objem u motorů 3,7 a 4,2 litru překvapující výsledek: vyšší výkon (198 kW/260 k a 228 kW/310 k), vyšší točivý moment – až 410 Nm, ještě vyšší komfort a tichý chod při současně menší spotřebě (zhruba o 4 až 5 %) a nižších emisích (oba motory V8 splňují normu Euro III D). Bezpečné otáčky nových motorů se mohou pohybovat přes 7000 ot/min, což sice není ohromující, nicméně dokládá to, že výkonnostní potenciál obou motorů je dobrý.
Novinkami je i třístupňové sací potrubí, jehož pomocílze ještě ideálněji a harmoničtěji využít kroutící moment v celém rozsahu otáček, dále hydraulické přestavování vačkového hřídele a řízení chodu motoru typu Bosch Motronic ME 7,1, které slouží naplnění řidičových požadavků na točivý moment, ovládá škrticí klapku, úhel zážehu a dobu vstřiku.
Motory V8 firmy Audi zhotovené z hliníku patří k nejlehčím svého druhu. Jejich efektivní průměrný tlak – technická pečeť kvality každého motoru – vykazuje výjimečnou hodnotu 11,9 a 12,4 barů – což jsou čísla charakteristická pro vysokou účinnost a efektivnost.
Síla, komfort, umění
Za 4 roky existence automobilu Audi A8 doznala konstrukce automobilů v luxusní třídě mnohé změny.
- Firma Audi je jediným výrobcem, který důsledně zhodnocuje lehkou konstrukci a s využitím karoserie ASF u A8 uvádí na trh velkou limuzínu vyznačující se úsporností, bezpečností i komfortem. Ke snížení hmotnosti přispívají motory z hliníku a karoserie obsahující větší počet hliníkových dílů.
- Firma Audi byla prvním výrobcem, který použitím V6 TDI zavedl ve vyšší třídě princip přímého vstřikování paliva, a tak dal novou dimenzi výkonu a efektivnosti.
- Firma Audi je jediným výrobcem, u kterého v této kategorii automobilů převažuje systém pohonu na všechna kola – quattro. Co se týče dynamiky a bezpečnosti jízdy, nemohou se systému quattro vyrovnat žádné elektronické regulace skluzu.
- Firma Audi je prvním výrobcem, který nabízí osmiválcové motory s pětiventilovou technologií, jež splňují nároky budoucnosti, aniž by to mělo negativní vliv na výkon, tichý chod a dynamiku.
- Firma Audi patří k prvním výrobcům, kteří používají v interiéru vozu přírodní kožený materiál. Je to jeden z nejjemnějších a nejpříjemnějších potahových materiálů, protože není na povrchu lakován, čímž si uchovává maximální prodyšnost a přirozenost. V tomto seznamu bychom mohli pokračovat. Heslo „Náskok díky technice“ je u firmy Audi každodenním požadavkem ve všech oblastech konstrukce automobilů. Jen tak lze vysvětlit, že čtenáři časopisu Auto, Motor und Sport si v minulémroce, ostatně již podruhé, za nejoblíbenější luxusní limuzínu Německa zvolili právě A8. Od své premiéry se automobil A8 průběžně vylepšuje a dále vyvíjí. Byly zavedeny boční bezpečnostní nafukovací vaky a navigační systémy, stejně tak i nové šestiválce (jako turbodiesel s přímým vstřikováním paliva typu TDI, popř. benzinový motor s pětiventilovou technologií). Na rok 1999 se A8 připravuje předvést ještě silnější a lepší než kdykoli předtím – s lepším vnějším ztvárněním i vnitřním komfortem, se dvěma novými motory V8 s pětiventilovou technologií, přepracovaným podvozkem a dodatečnou bezpečnostní výzbrojí. Pokud by Audi A8 bylo sportovcem, řeklo by se: „Má svou životní formu.“
Emil Juen
převzato z AUDI magazínu 1/99
vychází zpravidla čtvrtletně, předplatné vyřizuje A.L.L. PRODUCTION s.r.o., tel.: 24009206-9