Audi A6 quattro vyjíždí na skokanský můstek – stoupání až 37,5 stupně

Automobilka Audi si letos připomíná 25. výročí zavedení revolučního systému pohonu všech kol quattro.

Pro připomenutí tohoto významného mezníku německá prestižní automobilka zopakovala akci, kterou před necelými dvaceti lety šokovala veřejnost: Výjezd sériovým modelem s pohonem quattro na lyžařský skokanský můstek!

Audi A6 quattro vyjíždí na skokanský můstek - stoupání až 37,5 stupně
Audi A6 quattro vyjíždí na skokanský můstek - stoupání až 37,5 stupně
Audi A6 quattro vyjíždí na skokanský můstek - stoupání až 37,5 stupně


V roce 1986 demonstrovalo červené Audi 100 CS quattro schopnosti svého stálého pohonu všech kol výjezdem na skokanský můstek Pitkävuori ve finském středisku Kaipola. Stovka metrů až osmdesátiprocentního stoupání po ledové stužce, kterou se obráceným směrem spouštějí odvážní skokani tehdy přesvědčila i ty největší pesimisty o tom, že quattro má budoucnost.


Pohon quattro se od těch dob stal uznávaným puncem dokonalé trakce, špičkových jízdních vlastností a maximální bezpečnosti. Přesto, že o svých kvalitách už nemusí systém quattro nikoho přesvědčovat, vrátili se technici automobilky Audi po devatenácti letech „na místo činu“ aby znovu poslali do extrémního stoupání sériový model Audi. Tentokrát šlo o šedé Audi A6 quattro poháněné osmiválcem 4.2 V8 o výkonu 335 k. Stejně jako před lety byl 1,9 tuny těžký vůz jištěný proti nechtěnému sklouznutí dozadu speciálním bezpečnostním zařízením, umístěným pod podlahou – ocelové lano, položené v jízdní dráze, procházelo volně unikátním brzdovým mechanismem, který se aktivoval pouze při pohybu vozu dozadu.


Řadu dní před tím, než mohutný jeřáb mohl vysadit elegantní Audi A6 quattro na odrazovou hranu můstku, museli technici pečlivě zkontrolovat a na mnoha místech opravit konstrukci můstku, ze kterého se naposledy skákalo v roce 1994. Teprve potom mohl Uwe Bleck, vedoucí oddělení Audi pro vývoj kol a pneumatik, dynamiku jízdy a jízdní simulace, zařadit první stupeň v šestistupňové převodovce tiptronic, šestimilimetrové hřeby v pneumatikách se zakously do ledu nájezdové dráhy a Audi A6 quattro začalo rychle odkrajovat první ze stovky metrů se stoupáním až 37,5 stupně.


Osmiválcový motor jednotvárně hučí na jedničku při otáčkách 4200 min-1, mžiknutím oka Uwe Bleck zkontroluje ručku rychloměrů, kolébající se kolem označení 60 km/h, a za devět sekund už vůz bez sebemenšího zakolísání po cestě zastavuje nahoře u nájezdové rampy ve výšce 47 metrů nad zemí! Téměř dvoutunový luxusní automobil s pohonem všech kol quattro překonal stoupání, které by pořádně potrápilo i zkušené horolezce.


Teprve nahoře si Uwe Bleck uvědomí rachot helikoptéry s filmaři, která neustále krouží kolem můstku – automobilka Audi totiž celý pokus natáčí a využije jej v reklamním sportu „Ski Jump 2005“ o kvalitách svých modelů. Naviják mezitím už pomaličku spustil Audi A6 quattro zpátky dolů na odrazový stůl a ne že by se Uwe nemohl nabažit adrenalinu nebo snad chtěl dokázat, že to poprvé nebyla náhoda, ale především kvůli filmařům vyjíždí znovu nahoru… a pak ještě jednou… a ještě… ten den celkem ještě desetkrát!


Audi je celosvětově uznávaným předním konstruktérem a výrobcem automobilů prestižní třídy. Prodeje Audi už jedenáct let nepřetržitě rostou, v roce 2004 automobilka Audi prodala 779 441 vozů, přičemž 70 procent z tohoto množství automobilka exportovala mimo Německo. Nejvýznamnějším exportním teritoriem Audi jsou USA, kde se vloni prodalo 77 917 vozů. V současné době u Audi pracuje přes 50 000 zaměstnanců


Také v ČR si Audi už řadu let drží čelní pozici mezi importéry vozů prestižní třídy. Celkem 2140 vloni prodaných automobilů znamená téměř patnáctiprocentní nárůst oproti předchozímu roku. Prodeje Audi v ČR už desátým rokem nepřetržitě rostou, loňský výsledek je tedy novým prodejním rekordem na tuzemském trhu. Audi prodalo v roce 2004 v ČR nejvíce vozů s pohonem všech kol.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...