Audi A3 quattro – kompakt velkého formátu

Nejnovější model A3 quattro, který se představil na podzimním pařížském autosalonu, je odpovědí automobilky Audi na přání zákazníků, žádajících vůz oblíbené kategorie kompaktů, který by ovšem konkurenci výrazně převyšoval technickou úrovní a kvalitou zpracování.

Audi A3 quattro - kompakt velkého formátu


Systém pohonu všech kol quattro je pro značku Audi čímsi jako rodovým znamením. Všechna čtyři kola v záběru propůjčují vozu špičkové jízdní vlastnosti na každém povrchu a výrazně se zvyšuje i bezpečnost jízdy. Po sportovních modelech TT Coupé a modelech vyšších tříd Audi A6 a A8 se nyní pohonem na všechna kola může pochlubit í nejmenší modelová řada Audi A3.


Verze Audi A3 s pohonem všech kol pohání čtyřválcový přeplňovaný motor o objemu 1,8 l o výkonu buď 110 kW (150 k) nebo ve výkonnější verzi dokonce o výkonu 132 kW (180 k), který se objevuje i v novém Audi TT Coupé. Verze s motorem o výkonu 132 kW (180 k) uspokojí sportovní choutky i hodně náročných řidičů – tento vůz jede až 226 km/h a z klidu na 100 km/h dokáže zrychlit za 7,5 sekundy, za což vděčí především impozantnímu točivému momentu 235 Nm, který je k dispozici v širokém rozmezí již od 1950 až do 5000 ot/min. I přes pozoruhodné výkonové parametry není čtyřválec s pětiventilovou technikou nijak přehnaně žíznivý! V průměru spotřebuje jenom 8,9 l benzinu na 100 km. Se slabším motorem Audi A 3 dosahuje maximální rychlost 215 km/h, z 0 na 100 km zrychluje za 8,2 s a spotřebu má pouze 7,5 l/100 km.


UAudi A3 quattro, stejně jako u modelu Audi TT Coupé, použili konstruktéři pro přenos výkonu na jednotlivá kola náročný elektro-hydraulický distribuční systém, který má stejné výhody, jako dosud známé konstrukce používané ve vozech Audi quattro, je však velmi kompaktní. Tento systém je mimořádně citlivý: ještě dříve, než vzájemné pootočení hřídelí propojujících přední a zadní nápravy dosáhne 45 stupňů, zasáhne citlivá elektronika a přizpůsobí „tok“ výkonu podle okamžité situace. Najedou-li tedy například přední kola na kluzký povrch a nemohou účinně přenášet plnou dávku trakčních sil na vozovku, změní elektro-hydraulická jednotka poměr přenášených sil ve směru k vyššímu využití zadní nápravy. Tento proces je tak rychlý, že vůz během něj ujede jenom asi 25 centimetrů!


Elektronicky řízená hydraulická vícelamelová spojka je umístěná mezi hnací kloubový hřídel a zadní nápravový diferenciál. Soustava lamel uvnitř skříně spojky je ponořená do olejové lázně. Zvýšením tlaku oleje ve skříni dojde k pevnějšímu propojení lamel a celá soustava přenáší vyšší výkon i moment k zadní nápravě. .Poměr momentu přenášeného přední a zadní nápravou tedy není fixní, ale lze jej rychle a účinně měnit. Tlak, potřebný ke změně přenosových charakteristik, vytváří speciální čerpadlo. Pokud se vstupní í výstupní část spojky otáčejí synchronně, čerpadlo nepracuje. Dojde-li ke změně otáček vstupu vůči výstupu, čerpadlo začne zvyšovat tlak a tím dochází i ke změně poměru momentů přenášených přední resp. zadní nápravou.


V praxi to znamená, že řidič Audi A3 quattro má v každém okamžiku k dispozici ty nejlepší trakční podmínky, jaké lze za daných podmínek mít. To se samozřejmě odrazí ve stabilnější jízdě a v konečném dopadu i v podstatně vyšší bezpečnosti.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejen bleskurychlé řazení: Nový Hyundai i30 N přichází s řadou vylepšení pro maximální potěšení z jízdy

Nejen bleskurychlé řazení: Nový...

Modernizovaný Hyundai i30 N získal nový design se zaměřením na sportovní výkony, emoce a charakter Nový model i30 N bude poprvé k dispozici s osmistupňovou převodovkou N DCT se dvěma...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Tadej Pogačar je vítězem 107. Tour de France, získal křišťálovou trofej, kterou navrhl ŠKODA Design

Tadej Pogačar je vítězem 107. Tour de...

Slovinec Tadej Pogačar se poprvé ve své kariéře stal vítězem Tour de France Poháry pro vítěze vznikly ve spolupráci designéra ŠKODA AUTO Petera Olaha a české firmy Lasvit Nový elektromobil...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ CITROËN C4 a Ë-C4: REKLAMNÍ SPOT „VZHŮRU NA CËSTU“ V PŘEDPREMIÉŘE PŘED ZAHÁJENÍM PRODEJE!

NOVÝ CITROËN C4 a Ë-C4: REKLAMNÍ SPOT...

Citroën zveřejnil spot „Nový Citroën C4, vzhůru na cëstu“. Scénář je inspirován pocity, které pohodlí vozů Citroën vyvolává, vrací každého do dětství a působí na všechny generace....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Při srážce chodce s tramvají je na vině roztržitost i mobilní telefon

Při srážce chodce s tramvají je na...

Se situací, kdy chodci s oprávněným přesvědčením své přednosti vstupují na přechodu před přijíždějící automobily, často až neuváženě, se setkáváme snad každý den. Řidič...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Zcela nový Hyundai Tucson: Technologický skvost s výjimečným designem

Zcela nový Hyundai Tucson: Technologický...

Pokrokový a experimentální: Zcela nový Tucson není pouhou evolucí, nýbrž revolucí designu značky Hyundai Nová „Parametrická skrytá světla“ jsou unikátní designovou a technologickou...