Audi A2 – první velkosériově vyráběný hliníkový vůz

Právě před dvěma roky vzbudila na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem senzaci designérská studie malého vozu Audi s prostorovým rámem ASF a celohliníkovou karoserií. Na tuto studii navazuje nový model Audi A2, který Audi představuje na letošním podzimním autosalonu ve Frankfurtu. Tento model je připravený pro zavedení do sériové výroby.

Audi A2 zúročuje úspěchy, kterých automobilka Audi dosáhla při systematickém využívání hliníku v konstrukci svých modelů. Díky aplikaci prostorového hliníkového rámu ASF, kterým svého času překvapilo motoristickou veřejnost luxusní Audi A8, a hliníkových panelů pro stavbu karoserie, je nový model A2 o 43 procent lehčí, než kdyby byl stavěný konvenčními metodami s využitím oceli. Pohotovostní hmotnost Audi A2 činí jenom 895 kg, což jej staví na pozici nejlehčího automobilu této třídy. Díky tomu je spotřeba vozu Audi A2 výrazně nižší, než u srovnatelných automobilů a také jízdní dynamika Audi A2 je znatelně lepší.


I přes kompaktní vnější rozměry (délka 382 cm, šířka 167 cm a výška 155 cm) je propracovaný interiér Audi A2 překvapivě prostorný. Díky speciální konstrukci podlahy, která je v zadní části vozu položená o něco níže než v přední, mají zejména cestující na zadních sedadlech mnohem více místa než je obvyklé a sedí v příjemně ergonomických pozicích. Interiér vyniká možnostmi variabilního uspořádání. Zadní sedadla tohoto čtyřsedadlového vozu lze překlápět zvlášť nebo vcelku. V případě potřeby je lze dokonce velmi snadno vyjmout z vozu, což umožní přepravu neskladných předmětů, jako jsou například jízdní kola.


O pohon vozů Audi A2 se starají dva různé motory, které mají shodný objem 1,4 l. Prvním z nich je naftový tříválec TDI s přeplňováním a přímým vstřikováním systému čerpadlo-tryska, který vyniká točivým momentem. Průměrná spotřeba tohoto tříválce o výkonu 55 kW/75 k činí pouze 4,2 1 na 100 km jízdy. Audi A2 má nejvyšší rychlost 173 km/h a 100 km/h dosahuje za 12,1 s.


Stejný výkon a srovnatelné jízdní parametry jako u motoru TDI má Audi A2 s benzinovým čtyřválcem s průměrnou spotřebou pouze 6,1 l na 100 km. Díky velmi nízké úrovni emisí je tento čtyřválec zařazený do kategorie tzv. motorů s nízkými emisemi, jak je klasifikuje norma EU4. Obě verze Audi A2 jsou vybavené manuálními pětistupňovými převodovkami.


Promyšlená konstrukce a design nového modelu Audi A2 přináší řadu výhod. Díky pečlivé práci stylistů činí koeficient aerodynamického odporu vzduchu cx pouze 0,28, což je nejlepší hodnota v této kategorii vozů. Velmi tuhá konstrukce přináší lepší jízdní vlastnosti a zároveň lépe ochrání posádku v případě kolize. Audi A2 definuje nové standardy i co se týká servisní péče. Zajímavostí je například zvláštní odklopitelný kryt, pod kterým se ukrývají nalévací otvory oleje pro motor, vody do ostřikovačů a měrka oleje. Díky tomu se kapota motoru otvírá pouze při větších servisních kontrolách.


Podvozek Audi A2 je vybavený všemi prvky, které se dnes objevují v moderních automobilových konstrukcích. Nechybí tedy protiblokovací systém brzd ABS, elektronický distributor brzdných sil EBV a elektronický stabilizační systém ESP. Na bezpečnost mysleli tvůrci nového Audi A2 celou řadou prvků, jako je např. standardně dodávaná dvojice čelních i bočních airbagů. Na přání se do vozů montuje í průběžný hlavový airbag systému SIDEGUARD.


Za příplatek nabízí nové Audi A2 také celoprosklenou střechu „Open Sky“, která umocní zážitek z cestování v tomto voze. Vedení automobilky Audi předpokládá, že model A2 se stane plnohodnotným členem modelové škály Audi. Ještě v tomto roce by se měla veřejnosti představit verze, jejíž spotřeba by činila pouze 3 1/100 km.

Audi A2 - první velkosériově vyráběný hliníkový vůz
Audi A2 - první velkosériově vyráběný hliníkový vůz
Audi A2 - první velkosériově vyráběný hliníkový vůz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejen bleskurychlé řazení: Nový Hyundai i30 N přichází s řadou vylepšení pro maximální potěšení z jízdy

Nejen bleskurychlé řazení: Nový...

Modernizovaný Hyundai i30 N získal nový design se zaměřením na sportovní výkony, emoce a charakter Nový model i30 N bude poprvé k dispozici s osmistupňovou převodovkou N DCT se dvěma...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Tadej Pogačar je vítězem 107. Tour de France, získal křišťálovou trofej, kterou navrhl ŠKODA Design

Tadej Pogačar je vítězem 107. Tour de...

Slovinec Tadej Pogačar se poprvé ve své kariéře stal vítězem Tour de France Poháry pro vítěze vznikly ve spolupráci designéra ŠKODA AUTO Petera Olaha a české firmy Lasvit Nový elektromobil...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - NOVÝ CITROËN C4 a Ë-C4: REKLAMNÍ SPOT „VZHŮRU NA CËSTU“ V PŘEDPREMIÉŘE PŘED ZAHÁJENÍM PRODEJE!

NOVÝ CITROËN C4 a Ë-C4: REKLAMNÍ SPOT...

Citroën zveřejnil spot „Nový Citroën C4, vzhůru na cëstu“. Scénář je inspirován pocity, které pohodlí vozů Citroën vyvolává, vrací každého do dětství a působí na všechny generace....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Při srážce chodce s tramvají je na vině roztržitost i mobilní telefon

Při srážce chodce s tramvají je na...

Se situací, kdy chodci s oprávněným přesvědčením své přednosti vstupují na přechodu před přijíždějící automobily, často až neuváženě, se setkáváme snad každý den. Řidič...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Zcela nový Hyundai Tucson: Technologický skvost s výjimečným designem

Zcela nový Hyundai Tucson: Technologický...

Pokrokový a experimentální: Zcela nový Tucson není pouhou evolucí, nýbrž revolucí designu značky Hyundai Nová „Parametrická skrytá světla“ jsou unikátní designovou a technologickou...