S klesající rtutí na teploměru klesá i výkon akumulátoru, který za mrazivých rán jen ztěžka protáčí ztuhlým motorem. Zda motor „naskočí“ se potom často stává sázkou do loterie. Přitom existuje recept, který zaručeně pomáhá – přejít na olej s lepší viskozitní klasifikací.
„Viskozitní třída, laicky řečeno, udává tekutost oleje. Čím řidší olej, tím lépe maže, a to i za nízkých teplot – o tom vypovídá číslo před písmenem W v označení oleje. Nejrozšířenější klasifikace SAE rozeznává viskozitní třídy 0W, 5W, 10W, 14W, 20W a 25W, přičemž třídy 20W a 25W se v naší oblasti prakticky nepoužívají. Čím nižší viskozitní třída, tím je daný olej za nízkých teplot tekutější“, vysvětluje B.Janda, ředitel oddělení olejů a maziv a.s. Aral ČR. „Příliš řídký olej by ale nemusel vydržet tepelné namáhání při běhu motoru pod vyšším zatížením. Proto se v označení olejů objevuje za písmenem W a pomlčkou další index, tzv.teplotní rezerva, udávající možnost tepelného zatěžování oleje. Nejčastěji má index hodnotu 30 nebo 40, nejrozšířenější celoroční motorové oleje mají klasifikaci SAE 15W-40.
Olej s nižší zimní viskozitou je i za nízkých teplot tekutější a spouštěč tedy mnohem lehčeji protočí při startování motorem. Odborné studie ukázaly, že motory s olejem třídy SAE 25W-30 lze spustit do –10 oC. S olejem třídy SAE 15W-40 do –20 oC a olej SAE 5W-30 zaručil startování až do –30 oC. Jednoznačně nejlepší olej je viskozity SAE 0W-30 nebo 0W-40 „pracující“ do –35 oC, přičemž olej tuhne při minus 54 oC.
Spouštěním motoru však problémy nekončí. V prvních sekundách po nastartování jsou některé části agregátu špatně promazávané, což snižuje životnost motoru. Právě teď vystupuje do popředí viskozita, neboť tekutější olej se dřív dostane i do nejodlehlejších částí motoru a dokáže je účinněji promazat než ztuhlý olej.
Při –10 oC např. olej třídy SAE 15W-40 promaže vahadla ventilů za ca 18 sekund. Olej třídy SAE 10W-40 to zvládne už za 10 s a syntetický Aral třídy SAE 5W-40 za 4 sekundy. Aral SuperTronic 2 OW-30 promaže všechny důležité díly motoru už po jedné vteřině po spuštění.
Olej s lepší viskozitní klasifikací by měli upřednostňovat řidiči používající svůj automobil ke kratším cestám, při nichž se olej jen pomalu prohřívá na optimální teplotu. Kromě toho zlepšují startování, prodlužují životnost a snižují spotřebu. „Běžně vyčíslená úspora činí asi 4 %, s lehkoběžnými oleji lze promrzlému motoru ušetřit až 10 % paliva“, tvrdí B.Janda. Řidiči se nemusejí ani obávat přechodu na kvalitnější oleje, neboť např.Aral SuperTronic 2 0W-30 je plně mísitelný se všemi běžnými oleji.