Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma č. 6: Alkohol za volantem- 2. díl

Rozhovor s PhDr. Jiřím Seidlicem, Psychologické pracoviště – laboratoř LADOP, Ústí nad Labem.

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma č. 6: Alkohol za volantem- 2. díl

Kolik procent nehod se stává kvůli alkoholu? Klesají nehody s alkoholem v krvi oproti minulým rokům nebo je to horší?

Je to stále horší a statistiky to dokumentují. Policie zjistila 110 tisíc lidí řídících vozidlo pod vlivem alkoholu jen za první pololetí roku 2003. Za stejné období se stalo 4475 nehod pod vlivem alkoholu, při kterých bylo 51 lidí usmrceno a 2309 lidí zraněno. Proti liberálnímu chování a nedisciplinovanosti lidí v silniční dopravě chybí policejní sankce, spočívající v okamžitém zákazu řízení vozidla a odebrání řidičského oprávnění.


Po požití alkoholu stoupá odvaha a klesá reakční schopnost. Co ale ještě způsobí alkohol v krvi řidiče?


Především únavu – ospalost, zúžení periferního vnímání, falešné smyslové vjemy, tedy úleky a zbrklost.


Jaký typ lidí, jaké pohlaví a jak staří lidé nejčastěji usedají za volant pod vlivem alkoholu?


Jsou to především mladí lidé s ještě nezralou osobností. Ti se vyznačují spontánním jednáním, emoční vzrušivostí, spoléháním na náhodu a sníženým sebeovládáním.


Dále jsou to i relativně osobnostně zralí podnikatelé i politici, kteří se bez auta cítí méněcenní a při jednáních nějakou tu sklenku neodmítnou. Pak jen záleží na jejich respektu k zákonu kontra míře „zastydlé puberty“, aby usedli za volant. Jsou to především chlapci a muži. I když žena, a dokonce i instruktorka autoškoly, také málem vypadla pod vlivem alkoholu z auta.


Zvláště u mladistvých vystupuje po požití alkoholu na povrch soupeřivost. Proč mladí řidiči cítí potřebu předvádět se a „závodit“?


Mladí lidé jsou soutěživí i ve střízlivém stavu. Je to jejich přirozenost, která je do jisté míry kontrolována sebeovládáním nebo alespoň sebekritičností, což je přiměřený strach z nesprávného konání. Ale když se napijí nebo vezmou drogu, nemají, a ani nemůžou mít tolik zkušeností s tím, kolikrát se v životě musí udělat kompromis a respektovat to, co je zakázáno. Snáze se nechají „vyhecovat“, vyprovokovat k soupeření. Nemají již žádnou vnitřní korekci a závodí o vyšší míru alkoholu a adrenalinu v krvi.


Jak je možné, že člověk sebere tolik odvahy a neúcty k zákonu a sedne za volant i totálně opilý, i když ví, jak nebezpečné to může být?


Psychologicky vysvětlitelný jev. Lidé jsou různí. Od naivně přirozených „hlupáčků“ až po agresivní asociály, kteří konají jen ve svůj prospěch. Nevidí nic, než jen sebe samého. Jsou odvážní a nerespektují většinu zákonů, nejen ty silniční. A pro tento typ lidí, kterých je menšina, si musí i demokratická společnost stanovit mantinely, za kterými platí jen sankce a přiměřený trest.


Jak nejlépe řidiče přesvědčit, že je řízení v opilosti smrtelně nebezpečné?


Důkazů o poruchách smyslového vnímání a reagování po požití alkoholu a drog je nepřeberné množství. Tedy čerpat z nich, psát, mluvit o nich a přesvědčovat. Většina slušných řidičů tuto problematiku pochopí a uvítá. A ti nepřizpůsobiví se musí rychlou a účinnou sankcí donutit vozidlo neřídit.


Alkohol, lépe řečeno pivo, patří ke kultuře Česka. Alkohol určuje do jisté míry společnost. I řízení vozidel vypovídá o kultuře dané země. Lze něco z množství opilých řidičů vypovědět o naší povaze?


Povahu našich lidí a naši kulturu nelze jednoduše spojovat s pitím piva a stylem řízení motorových vozidel. To je extrém posledních let, asi stejný s výpovědí neukázněných řidičů, že „když se jezdí, tak se bourá“. Žijeme v době upřednostňování individuálních lidských schopností a zapomněli jsme na kvalitu těchto schopností. Všehoschopní jedinci konsternují většinu slušných lidí. Vedou je k pasivitě a k lhostejnému postoji ke společensky naléhavým opatřením. Proto je třeba lidská práva zabezpečit v rámci kvality individuálních schopností. Ty nekvalitní, dá se říci nepoučitelné a škodící většině slušných lidí, pak jen sankcionovat. A to je dnes aktuální problém k řešení pro naše poslance a senátory. Ti mají šanci získat sympatie slušných lidí jen tehdy, když dokáží omezit nekvalitní individuální schopnosti proti kvalitním, jimiž je kultura, ale i styl řízení motorových vozidel našich lidí v České republice.


Je prevence v tomto problému dostatečná? Plní v problému alkohol na silnici svou úlohu školy, autoškoly, policie sama?


Prevence souvisí vždy se sankcí. Když většina vidí, co se stává s lidmi, kteří jsou v tomto směru nepoučitelní, pak je preventivní práce neúčinná.


Uvědomují si řidiči vlastní následky, když vidí v médiích rozbitá auta a mrtvoly? Dokáží si uvědomit, že se to může stát i jim?


To je ta naše psychologická výběrová percepce. Člověk tuto skutečnost nevnímá nebo ji ani nechce vnímat a uvědomovat si drastické skutečnosti související s dopravními nehodami a jejich následky. Pro většinu řidičů je téměř nepřijatelná myšlenka, že by oni sami mohli udělat při jízdě nějakou chybu. A kde není náhled možného zavinění dopravní nehody, zranění nebo smrti, tam zpravidla chybí reálné posouzení úrovně vlastních řidičských dovedností. Kde je nekritičnost k sobě samému, tam se i snáze poruší předpisy a někdy i zákon zakazující řídit s alkoholem nebo drogou.


Chtěl byste řidiče, co se „trochu napili“, nějak varovat nebo jim poradit?


Toto je bez varování nepřátelský čin proti sobě samému. Doklad toho, že takovému řidiči nezáleží na ostatních řidičích, ale ani na nejbližších lidech z jeho rodiny, kteří budou trpět za jeho nezodpovědné konání.


3. díl zítra – ve středu – 17. listopadu: Rozhovor s majorem Bc. Stanislavem Humlem, vedoucím odboru Dopravní policie PČR správy Středočeského kraje.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První u nehody – dokážete pomoci ve stresu?

První u nehody – dokážete pomoci ve...

Dopravní nehoda je bohužel často místem se silnými emocemi, a to nejen u postižených účastníků, ale i na straně lidí, kteří se náhle na silnici ocitnou v roli laiků záchranářů. Vliv...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...