Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma č. 5: Všichni jsme chodci – 6.díl

Rozhovor s Ing. Ondřejem Dvořákem, Znalecký ústav IBS expert.

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma č. 5: Všichni jsme chodci - 6.díl

Jak lze zcela nebo alespoň v maximální míře zamezit vzájemným střetům?

Především je třeba si uvědomit, že chodec není statickou překážkou na silnici. Každý, kdo si krizovou situaci za volantem jednou vyzkoušel, zná nepochybně tu svíravou nejistotu, kam vůz vlastně nasměrovat v případě, že se ho nepodaří včas zastavit. Do poslední chvíle totiž není možno spolehlivě odhadnout, jak zareaguje chodec, který pokud naše vozidlo registruje, je zpravidla v šoku a tedy se jeho chování nemusí ani zdaleka řídit jednoduchou logikou, která mu nařizuje co nejrychleji opustit jízdní dráhu daného vozu.


Jakou roli hrají jízdní vlastnosti vozu?


Ovladatelnost vozu je maximálně důležitá až do okamžiku úplného zastavení. Dostáváme se k zásadnímu rozdílu mezi novějšími vozy a řekněme odsloužilejšími automobily, kterých ale po našich silnicích jezdí stále dost, dá se říci že většina. Řeč je především o tom, zda je vozidlo vybaveno systémem ABS.


Další významnou roli tu hraje také rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní nápravou. Je totiž žádoucí, aby všechna kola přenášela maximum možné brzdné síly. Jenže právě to v případě, kdy se vůz během prudkého brzdění „posadí“ na přední nápravu a zadní je naopak odlehčena, představuje zásadní problém. V tomto okamžiku by se totiž dala adheze umožňující přenos brzdných sil vyjádřit přibližně v poměru 70:30 ve prospěch přední nápravy.


A co se vlastně dá očekávat od budoucích nových vozidel v případě střetu s chodci?


Kromě bezpečnosti samotné posádky se dnes již většina světových výrobců automobilů snaží najít též cestu, jak různými technickými řešeními nezávislými na řidiči, mimo již zmíněné, ochránit chodce před samotným nárazem nebo alespoň zmírnit následky střetu. Jde například o různé kamerové systémy monitorující situaci kolem vozu a zasahující do provozu v případě ohrožení chodce nebo o různé formy vnějších airbagů.


Probíhají také crash-testy automobilu s chodcem?


Ano, například součástí testovacích protokolů organizace Euro NCAP je též protokol definující sadu testů zaměřených na následky střetu vozidla s chodcem a jeho vlivu na zdraví chodce. Již samotná existence této metodiky je jistě důležitým krokem k alespoň zmírnění následků někdy velmi vážných dopravních nehod s účastí chodců.


Kromě definice samotných testů obsahuje totiž protokol také doporučení, jejichž zohledněním při navrhování, zpracování a konečnému designu vnějších částí vozu může výrobce nejen dosáhnout pozitivního hodnocení v konečném výsledku testu, ale především výrazným způsobem přispěje k celkové ochraně chodce a snížení negativních následků střetů, které mají mnohdy pro chodce ty nejtragičtější následky.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Twingo se vrací. Malý rebel znovu roztáčí městská kola

Twingo se vrací. Malý rebel znovu...

Renault oprášil legendu. Nové Twingo E-Tech Electric navazuje na původní městskou ikonu z 90. let, ale přivádí ji do 21. století. Je elektrické, hravé, prostorné, a hlavně cenově dostupné....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na kolech, který umí šetřit i hýčkat

Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na...

Citroën má nový trumf a vlajkovou loď. Druhá generace modelu C5 Aircross spojuje komfort obývacího pokoje, francouzský smysl pro design a moderní elektrifikaci. Na platformě STLA Medium vzniklo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Předprodej hybridní Toyoty Aygo X začíná. Jaké jsou české ceny?

Předprodej hybridní Toyoty Aygo X...

Toyota Aygo X prošla proměnou, dostala modernější tvář, ale také pohon – poprvé je k dostání jako hybrid. A právě teď startuje dlouho očekávaná možnost zarezervovat si svůj nový vůz...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...