Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma č. 5: Všichni jsme chodci – 6.díl

Rozhovor s Ing. Ondřejem Dvořákem, Znalecký ústav IBS expert.

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma č. 5: Všichni jsme chodci - 6.díl

Jak lze zcela nebo alespoň v maximální míře zamezit vzájemným střetům?

Především je třeba si uvědomit, že chodec není statickou překážkou na silnici. Každý, kdo si krizovou situaci za volantem jednou vyzkoušel, zná nepochybně tu svíravou nejistotu, kam vůz vlastně nasměrovat v případě, že se ho nepodaří včas zastavit. Do poslední chvíle totiž není možno spolehlivě odhadnout, jak zareaguje chodec, který pokud naše vozidlo registruje, je zpravidla v šoku a tedy se jeho chování nemusí ani zdaleka řídit jednoduchou logikou, která mu nařizuje co nejrychleji opustit jízdní dráhu daného vozu.


Jakou roli hrají jízdní vlastnosti vozu?


Ovladatelnost vozu je maximálně důležitá až do okamžiku úplného zastavení. Dostáváme se k zásadnímu rozdílu mezi novějšími vozy a řekněme odsloužilejšími automobily, kterých ale po našich silnicích jezdí stále dost, dá se říci že většina. Řeč je především o tom, zda je vozidlo vybaveno systémem ABS.


Další významnou roli tu hraje také rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní nápravou. Je totiž žádoucí, aby všechna kola přenášela maximum možné brzdné síly. Jenže právě to v případě, kdy se vůz během prudkého brzdění „posadí“ na přední nápravu a zadní je naopak odlehčena, představuje zásadní problém. V tomto okamžiku by se totiž dala adheze umožňující přenos brzdných sil vyjádřit přibližně v poměru 70:30 ve prospěch přední nápravy.


A co se vlastně dá očekávat od budoucích nových vozidel v případě střetu s chodci?


Kromě bezpečnosti samotné posádky se dnes již většina světových výrobců automobilů snaží najít též cestu, jak různými technickými řešeními nezávislými na řidiči, mimo již zmíněné, ochránit chodce před samotným nárazem nebo alespoň zmírnit následky střetu. Jde například o různé kamerové systémy monitorující situaci kolem vozu a zasahující do provozu v případě ohrožení chodce nebo o různé formy vnějších airbagů.


Probíhají také crash-testy automobilu s chodcem?


Ano, například součástí testovacích protokolů organizace Euro NCAP je též protokol definující sadu testů zaměřených na následky střetu vozidla s chodcem a jeho vlivu na zdraví chodce. Již samotná existence této metodiky je jistě důležitým krokem k alespoň zmírnění následků někdy velmi vážných dopravních nehod s účastí chodců.


Kromě definice samotných testů obsahuje totiž protokol také doporučení, jejichž zohledněním při navrhování, zpracování a konečnému designu vnějších částí vozu může výrobce nejen dosáhnout pozitivního hodnocení v konečném výsledku testu, ale především výrazným způsobem přispěje k celkové ochraně chodce a snížení negativních následků střetů, které mají mnohdy pro chodce ty nejtragičtější následky.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....