
Dnes v pondělí 3. dubna vám přinášíme 1. část – úvod k dalšímu již 9. tématu seriálu o bezpečnosti, který zpracoval Aral.
- V úterý 4. dubna uvedeme 2. část: Rozhovor s Pavlem Hanzlíkem, motocyklovým kaskadérem a freestylovým závodníkem.
- Ve středu 5. dubna 3. část: Rozhovor s Jaroslavem Humhalem, Městská Policie hl. m. Prahy – Oddělení prevence
- Ve čtvrtek 6. dubna 4. část: Rozhovor s Kamilem Feiferem, freestylovým závodníkem na cyklotrialovém kole, Mistrem světa v disciplíně BMX.
- V pátek 7. dubna 5. část: Rozhovor s Pavlem Vojtkem, Mobilním doručovatelem Messenger Service.
Příchod jara kvitují všichni řidiči, ale největší důvod k radosti mají vyznavači jedné stopy. První sluneční paprsky a vyschlé silnice jsou ideální příležitostí vytáhnout z garáže skútry, mopedy, motorky, choppery nebo jízdní kola. Zvýšený provoz jednostopých vozidel klade větší nároky na všechny účastníky dopravního provozu.
S přibývajícími stupni na teploměru se probouzejí ze zimního spánku řidiči jednostopých vozidel. Zejména majitelé silnějších motocyklů se již nemohou dočkat až usednou na „mašinu“ a ujistí se, že přes zimu neztratila nic ze svého výkonu. Ostatní řidiči si přes zimu na jejich přítomnost odvykli, a proto je zvýšená opatrnost na místě.
„Důležitá je předvídavost, vždy rozsvícená světla,“ radí motorkářům motocyklový kaskadér a freestylový závodník Pavel Hanzlík. „K lehce hlučnějšímu výfuku může mít leckdo výhrady, ale svou hlučností podle mých zkušeností přispívá k bezpečnosti motorkářů tím, že upoutává pozornost víc než jiná vozidla na silnici a nemůžou jej tak ostatní účastníci provozu přehlédnout.“
Co do úmrtnosti, jsou z jednostopých účastníků dopravního provozu nejohroženější skupinou cyklisté – v roce 2003 zahynulo 76 řidičů motocyklů, 9 řidičů malých motocyklů, 6 řidičů mopedů, ale cyklistů zahynulo 123. „Nejčastější příčinou nehod cyklistů je nevěnování se situaci za nimi, přeceňování svého umění ovládat kolo a nerespektování předpisů v silničním provozu. Většina cyklistů si nepřipouští, že jsou také řidiči a musí stejně jako ostatní dodržovat silniční zákony,“ upozorňuje Jaroslav Humhal z oddělení prevence Městské Policie hl. m. Prahy.
Samostatnou kapitolou je používání přilby. Cyklista bez přilby podstupuje 19x větší riziko smrti než cyklista s přilbou! I přes tato odstrašující fakta používá přilbu jenom minimum cyklistů.
Velkým nepřítelem cyklistů i motocyklistů je špatný stav silnic v České republice. Zejména po zimě jsou vozovky plné výmolů a výtluk, které jednostopé účastníky provozu ohrožují. Zatímco motorkáři se vzhledem ke své rychlosti mohou pohybovat prostředkem jízdního pruhu, cyklisté jsou odkázání na pohyb u krajnice a špatný stav vozovek pociťují daleko bolestivěji.
„Kdyby byly silnice v naprostém pořádku a perfektním stavu, tak bych cyklistům vytýkal, že jezdí moc daleko od kraje, ale copak to jde jinak? Také často a na poslední chvíli mění směr jízdy. Ale to je o tom samém – když najednou uvidí výmol nebo kanál, při jehož přejezdu by spíše přeletěli přes řídítka než by jej přejeli, tak to strhnou do vozovky a tam už je „pronásleduje“ auto, pod které se mohou dostat,“ potvrzuje cyklotrialový závodník a mistr světa v disciplíně BMX Kamil Feifer.
V posledním desetiletí došlo k nárůstu počtu skútrů, mopedů a jízdních kol ve velkých městech. Rozvoj ekonomiky v devadesátých letech přinesl do té doby neznámou službu: expresní doručování zásilek mezi firmami. Jenom v Praze operuje hned několik kurýrních firem, jejichž doručovatelé se na kole či motorce proplétají hustým provozem a denně přepraví tisíce zásilek.
„Na kole je člověk ve městě sice mrštnější, ale slabší a musí se držet u kraje, v ústraní, kde je bezpečno. Když je pak možnost nebo to dovolí situace, předjet nebo využít skulinku. Samozřejmě v rámci dopravních pravidel,“ vysvětluje messenger Pavel Vojtek, který se na kole pohybuje v pražském provozu každý den.
„Bylo by fajn, kdybychom se mohli bavit o větší ohleduplnosti, ale to bychom lhali,“ posuzuje Kamil Feifer vzájemný vztah řidičů aut na jedné straně a cyklistů a motorkářů na straně druhé. „Za různé naschvály si mohou obě strany rovnoměrně. Řidiči a jejich arogance, podpořená dojmem, že jsou vládci silnic, umocněná čtyřmi koly a hromadou železa okolo sebe. Cyklisté si ovšem zase myslí, že mají všude přednost a to je další kámen úrazu,“ dodává Kamil Feifer. „Povolit uzdu adrenalinu je mnohem lepší a bezpečnější na uzavřených závodních okruzích,“ vzkazuje závodně naladěným motorkářům Pavel Hanzlík.
Víte že:
- Nejvíce nehod zaviní řidiči motocyklů obsahové třídy 460 až 850 cm3, a tyto nehody si vyžádají i nejvíce usmrcených osob?.
- Nejzávažnější následky jsou u nehod zaviněných řidiči motocyklů obsahové třídy 850 až 1250 cm3, kde na 1000 nehod připadá 75 usmrcených osob a to je více než 10násobek průměru v ČR (6,7)?
- Cyklista bez přilby podstupuje 19x větší riziko smrti než cyklista s přilbou?
- Pád při rychlosti 15 km/h je tvrdý jako skok po hlavě z výšky 1 m?
- Pád při rychlosti 25 km/h je tvrdý jako skok po hlavě z výšky 2,5 m?
Nejčetnější příčiny nehod řidičů motocyklů rok 2002
nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky – 375
nezvládnutí řízení vozidla – 298
řidič se plně nevěnoval řízení vozidla – 257
nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem – 215
nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu – 124
vjetí do protisměru – 117
nedání přednosti upravené dopravní značkou „Dej přednost v jízdě!“ – 91
nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky – 90
Zítra v úterý 4. května 2004: Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 9, 2. část: Rozhovor s Pavlem Hanzlíkem, motocyklovým kaskadérem a freestylovým závodníkem.