Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 9, 1.část

Úvod: Na silnici jednou stopou.

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 9, 1.část

Dnes v pondělí 3. dubna vám přinášíme 1. část – úvod k dalšímu již 9. tématu seriálu o bezpečnosti, který zpracoval Aral.

  • úterý 4. dubna uvedeme 2. část: Rozhovor s Pavlem Hanzlíkem, motocyklovým kaskadérem a freestylovým závodníkem.
  • Ve středu 5. dubna 3. část: Rozhovor s Jaroslavem Humhalem, Městská Policie hl. m. Prahy – Oddělení prevence
  • Ve čtvrtek 6. dubna 4. část: Rozhovor s Kamilem Feiferem, freestylovým závodníkem na cyklotrialovém kole, Mistrem světa v disciplíně BMX.
  • pátek 7. dubna 5. část: Rozhovor s Pavlem Vojtkem, Mobilním doručovatelem Messenger Service.

Příchod jara kvitují všichni řidiči, ale největší důvod k radosti mají vyznavači jedné stopy. První sluneční paprsky a vyschlé silnice jsou ideální příležitostí vytáhnout z garáže skútry, mopedy, motorky, choppery nebo jízdní kola. Zvýšený provoz jednostopých vozidel klade větší nároky na všechny účastníky dopravního provozu.


S přibývajícími stupni na teploměru se probouzejí ze zimního spánku řidiči jednostopých vozidel. Zejména majitelé silnějších motocyklů se již nemohou dočkat až usednou na „mašinu“ a ujistí se, že přes zimu neztratila nic ze svého výkonu. Ostatní řidiči si přes zimu na jejich přítomnost odvykli, a proto je zvýšená opatrnost na místě.


„Důležitá je předvídavost, vždy rozsvícená světla,“ radí motorkářům motocyklový kaskadér a freestylový závodník Pavel Hanzlík. „K lehce hlučnějšímu výfuku může mít leckdo výhrady, ale svou hlučností podle mých zkušeností přispívá k bezpečnosti motorkářů tím, že upoutává pozornost víc než jiná vozidla na silnici a nemůžou jej tak ostatní účastníci provozu přehlédnout.“


Co do úmrtnosti, jsou z jednostopých účastníků dopravního provozu nejohroženější skupinou cyklisté – v roce 2003 zahynulo 76 řidičů motocyklů, 9 řidičů malých motocyklů, 6 řidičů mopedů, ale cyklistů zahynulo 123. „Nejčastější příčinou nehod cyklistů je nevěnování se situaci za nimi, přeceňování svého umění ovládat kolo a nerespektování předpisů v silničním provozu. Většina cyklistů si nepřipouští, že jsou také řidiči a musí stejně jako ostatní dodržovat silniční zákony,“ upozorňuje Jaroslav Humhal z oddělení prevence Městské Policie hl. m. Prahy.


Samostatnou kapitolou je používání přilby. Cyklista bez přilby podstupuje 19x větší riziko smrti než cyklista s přilbou! I přes tato odstrašující fakta používá přilbu jenom minimum cyklistů.


Velkým nepřítelem cyklistů i motocyklistů je špatný stav silnic v České republice. Zejména po zimě jsou vozovky plné výmolů a výtluk, které jednostopé účastníky provozu ohrožují. Zatímco motorkáři se vzhledem ke své rychlosti mohou pohybovat prostředkem jízdního pruhu, cyklisté jsou odkázání na pohyb u krajnice a špatný stav vozovek pociťují daleko bolestivěji.


„Kdyby byly silnice v naprostém pořádku a perfektním stavu, tak bych cyklistům vytýkal, že jezdí moc daleko od kraje, ale copak to jde jinak? Také často a na poslední chvíli mění směr jízdy. Ale to je o tom samém – když najednou uvidí výmol nebo kanál, při jehož přejezdu by spíše přeletěli přes řídítka než by jej přejeli, tak to strhnou do vozovky a tam už je „pronásleduje“ auto, pod které se mohou dostat,“ potvrzuje cyklotrialový závodník a mistr světa v disciplíně BMX Kamil Feifer.


V posledním desetiletí došlo k nárůstu počtu skútrů, mopedů a jízdních kol ve velkých městech. Rozvoj ekonomiky v devadesátých letech přinesl do té doby neznámou službu: expresní doručování zásilek mezi firmami. Jenom v Praze operuje hned několik kurýrních firem, jejichž doručovatelé se na kole či motorce proplétají hustým provozem a denně přepraví tisíce zásilek.


„Na kole je člověk ve městě sice mrštnější, ale slabší a musí se držet u kraje, v ústraní, kde je bezpečno. Když je pak možnost nebo to dovolí situace, předjet nebo využít skulinku. Samozřejmě v rámci dopravních pravidel,“ vysvětluje messenger Pavel Vojtek, který se na kole pohybuje v pražském provozu každý den.


„Bylo by fajn, kdybychom se mohli bavit o větší ohleduplnosti, ale to bychom lhali,“ posuzuje Kamil Feifer vzájemný vztah řidičů aut na jedné straně a cyklistů a motorkářů na straně druhé. „Za různé naschvály si mohou obě strany rovnoměrně. Řidiči a jejich arogance, podpořená dojmem, že jsou vládci silnic, umocněná čtyřmi koly a hromadou železa okolo sebe. Cyklisté si ovšem zase myslí, že mají všude přednost a to je další kámen úrazu,“ dodává Kamil Feifer. „Povolit uzdu adrenalinu je mnohem lepší a bezpečnější na uzavřených závodních okruzích,“ vzkazuje závodně naladěným motorkářům Pavel Hanzlík.

Víte že:

  • Nejvíce nehod zaviní řidiči motocyklů obsahové třídy 460 až 850 cm3, a tyto nehody si vyžádají i nejvíce usmrcených osob?.
  • Nejzávažnější následky jsou u nehod zaviněných řidiči motocyklů obsahové třídy 850 až 1250 cm3, kde na 1000 nehod připadá 75 usmrcených osob a to je více než 10násobek průměru v ČR (6,7)?
  • Cyklista bez přilby podstupuje 19x větší riziko smrti než cyklista s přilbou?
  • Pád při rychlosti 15 km/h je tvrdý jako skok po hlavě z výšky 1 m?
  • Pád při rychlosti 25 km/h je tvrdý jako skok po hlavě z výšky 2,5 m?

Nejčetnější příčiny nehod řidičů motocyklů rok 2002


nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky – 375


nezvládnutí řízení vozidla – 298


řidič se plně nevěnoval řízení vozidla – 257


nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem – 215


nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu – 124


vjetí do protisměru – 117


nedání přednosti upravené dopravní značkou „Dej přednost v jízdě!“ – 91


nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky – 90


Zítra v úterý 4. května 2004: Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 9, 2. část: Rozhovor s Pavlem Hanzlíkem, motocyklovým kaskadérem a freestylovým závodníkem.


Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Enyaq překonal hranici 200 000 vyrobených kusů

Enyaq překonal hranici 200 000...

Škoda Auto dosáhla významného milníku v rozvoji své strategie e-mobility: celkem vyrobila již 200 000 vozů Enyaq a Enyaq Coupé. Jubilejním vozem se stal bílý Enyaq Coupé Sportline, který sjel z...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou inteligenci ChatGPT

Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou...

Peugeot je jedním z prvních výrobců automobilů, který poskytl svým zákazníkům umělou inteligenci ChatGPT . Tento chatbot je začleněný do systému i-Cockpit® a aktivuje se zde prostřednictvím...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Zrodila se hvězda: CUPRA Born VZ

Zrodila se hvězda: CUPRA Born VZ

CUPRA Born je prvním zcela elektrickým modelem mladé španělské značky, která mu dala do vínku dokonalou kombinaci elektrifikace se sportovními výkony. Teď automobilka stupňuje intenzitu svého...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - V Česku je v provozu 10 000 elektromotorek. Loni jich přibylo přes 1700

V Česku je v provozu 10 000...

V České republice je registrováno více než 1,3 milionu motocyklů, z toho téměř 10 tisíc elektrických, jejich podíl tak tvoří 0,75 %. Nejčastěji se lze s elektrickými motocykly setkat v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model dosáhne svého maxima…

Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model...

Král kombíků je zpět. Audi představilo nový RS 6 Avant GT, novou vrcholnou variantou této modelové řady s masou výkonu a exkluzivitou. Vyrobí se jen 660 vozů pro celý svět, pro Česko je...