Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 8/6: Tělesně postižení řidiči

Rozhovor s PhDr. Jiřím Seidlicem, Psychologické pracoviště – laboratoř LADOP.

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 8/6: Tělesně postižení řidiči

Jakou procedurou musí tělesně postižený řidič projít, aby dostal řidičský průkaz? Co se posuzuje?


Tak jako u ostatních řidičů, musí tělesně postižený řidič projít stejným lékařským posouzením zdravotního stavu – to znamená, že lékař za podpory odborných vyšetření vyloučí choroby a stavy bránící řízení automobilu. Samozřejmě lékař věnuje větší pozornost poúrazovým stavům těchto žadatelů o řidičské oprávnění. Ti, kteří dostanou souhlas lékaře k absolvování autoškoly, si vyhledají specializovanou autoškolu pro výcvik zdravotně postižených, to znamená se zvláštní akreditací MDS a s vozidly upravenými pro ruční řízení.

Liší se nějak tělesně postižený řidič v přístupu k dopravnímu provozu?


Obecně vzniká dojem, že bude opatrnější, ale je to jen pocit. Osobně jsem přesvědčen, že tělesně hendikepování řidiči se od ostatních řidičů příliš neliší. Někteří se ještě se svým úrazem, nemocí nevyrovnali – jsou zatrpklí a mohou být v interakci s ostatními řidiči v některých případech agresivnější.


Jednou jsem měl za úkol vypracovat znalecký posudek na řidiče vozidla trabant s invalidním označením. Jiný řidič mu nedal přednost, k žádné nebezpečné kolizi sice nedošlo, ale řidič trabanta se cítil natolik „zneuctěn“, že za provinilým řidičem jel asi 2 km, než vozidlo zastavil. Vylezl o holích z trabanta a jednou z nich ztrestal řidiče natolik, že mu způsobil úraz. Posudek zněl na nepřiměřenou emocionální vzrušivost, reaktivitu, snížené sebeovládání a manifestní agresivitu.


Byla to výjimka, ale stejně je možné, že zejména mladší hendikepovaní řidiči, kteří se s úrazem ještě psychicky nevyrovnali, mohou řídit své vozidlo dost razantně, bezohledně především vůči sobě s podvědomím „nic horšího se mě nemůže již stát“! Samozřejmě, že většina tělesně postižených řidičů se chová na silnici správně.

Jak nahlížejí zdraví řidiči na hendikepované řidiče? Existují nějaké předsudky?


Samozřejmě, že zdravý člověk a řidič podléhá nejrůznějším předsudkům. Ty je třeba minimalizovat společnými motoristickými akcemi a informacemi o tělesně postižených řidičích.




Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Twingo se vrací. Malý rebel znovu roztáčí městská kola

Twingo se vrací. Malý rebel znovu...

Renault oprášil legendu. Nové Twingo E-Tech Electric navazuje na původní městskou ikonu z 90. let, ale přivádí ji do 21. století. Je elektrické, hravé, prostorné, a hlavně cenově dostupné....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na kolech, který umí šetřit i hýčkat

Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na...

Citroën má nový trumf a vlajkovou loď. Druhá generace modelu C5 Aircross spojuje komfort obývacího pokoje, francouzský smysl pro design a moderní elektrifikaci. Na platformě STLA Medium vzniklo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Předprodej hybridní Toyoty Aygo X začíná. Jaké jsou české ceny?

Předprodej hybridní Toyoty Aygo X...

Toyota Aygo X prošla proměnou, dostala modernější tvář, ale také pohon – poprvé je k dostání jako hybrid. A právě teď startuje dlouho očekávaná možnost zarezervovat si svůj nový vůz...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...