
Je zimní období z hlediska nehodovosti nějak specifické ?
Každý rok na začátku zimy, když začne sněžit, pozorujeme prudké zvýšení počtu nehod. To je vždy obrovský nárůst nehodovosti, řádově na dvoj i trojnásobek obvyklé nehodovosti. Ale tak po dvou třech dnech jakoby si řidiči konečně uvědomili, že zima je opravdu tady, že to bude klouzat a zklidní se, počet nehod klesne a drží se jen lehce nad celoročním průměrem, Nárazový nárůst nehodovosti ale zaznamenáváme vždy, když je delší dobu „klid“ a najednou, zejména přes noc, napadne hodně sněhu nebo namrzne.
Kde vidíte příčinu? Řidiči přece vědí, že je zima.
Řidiči si dost dobře neuvědomují, že prostě musí změnit návyky a styl jízdy jakmile začne sněžit a mrznout. Řidiči musí počítat s tím, že cesta, kterou normálně při suchém nebo mokrém povrchu ujedou za 30 minut, se v zimě a na náledí může protáhnout až na hodinu i více – tak to prostě je!
Je nějaký rozdíl v nehodovosti podle typů silnic?
Co do počtu se nedá dělat příliš velký rozdíl mezi většími silničními tahy a méně významnými či místními komunikacemi – je to celkem rovnoměrně rozložené. Na větších tazích jedou řidiči příliš rychle a potom jsou jejich havárie samozřejmě nebezpečnější, na malých komunikacích je to většinou nějaké vyjetí do příkopu, sněhové bariéry nebo boční střety v malých rychlostech, kdy se protijedoucí řidiči nedokážou v úzkém profilu bezpečně vyhnout.
Jaké jsou nejčastější druh nehody?
Smyk v zatáčce, vyjetí do příkopu, do stromu… Naštěstí to bývají většinou havárie v nižších rychlostech, takže valná část je tzv. plechařina.
Co si myslíte o zimních pneumatikách?
Situace se zlepšuje, protože lidé jezdí stále lepšími a dražšími auty, a tak mají i na dobré gumy. Obecně se dá říci, že existuje rozdíl mezi řidiči z hor a z vnitrozemí: Lidé na horách na samém začátku zimy automaticky přezují, protože jinak tady nevyžijí! Samozřejmě existují výjimky, ale obecně lidé z hor vědí, co zima dokáže, jak rychle se počasí mění z pohody v kalamitu. To si lidé z vnitrozemí a velkých měst často neuvědomují.
Zda si pořídím sadu zimních pneumatik a přezuji – to si musí každý zhodnotit sám. To je otázka vlastní bezpečnosti a bezpečnosti rodiny. Nejhorší jsou kombinující řidiči, kteří v zájmu jakési úspory dávají třeba jen dvě zimní gumy většinou na přední hnací kola a vzadu nechávají letní – takové auto je strašně záludné, snad horší, než auto jenom na letních gumách.
Co je v zimě nejnebezpečnější?
Namrzlá „černá“ vozovka, kdy se špatně pohledem poznává, že už to není mokrý asfalt, ale tenoučká vrstva ledu či námrazy. Ta vzniká často na větrem vyfoukané silnici. Hodně problémů způsobují vyjeté koleje, ty dokážou být strašně záludné – jakmile se vytvoří hluboké podélné koleje, je třeba jet velmi pomalu mimo tyto koleje a při vyhýbání skoro nebo úplně zastavit. Koleje dokážou roztočit auto do hodin i ve velmi malé rychlosti.
Může řidič něco sám dělat pro bezpečnost?
Řidiči mohou nahlásit na linku 158, že některý úsek je extrémně nebezpečný, například lokálně namrzlý kus jinak pouze mokré vozovky. Dispečink linky 158 tuto informaci rychle předá na patřičná místa – silničářům a dopravní policii.
Ale pozor! Linku 158 je třeba používat s rozmyslem a v žádném případě nevolat kvůli tomu, že někde v lyžařském středisku není protažená cesta k hotelu ve stráni!