Co silničářům při práci nejvíce vadí?
Je to především evergreen špatně parkujících aut turistů v zimních střediscích a zastaralá technika. Typická situace – Mísečky. Auta u krajů uzoučké silnice. Argumenty bezohledných řidičů: Drahé přeplněné a špatně udržované parkoviště. A technika? 17 let staré Liazy, Tatry, problémy s náhradními díly…
Co říkáte výtkám řidičů na nepřipravenost silničářů?
Nemůžeme být prostě všude naráz. Máme na starosti údržbu asi 2400 km silnic a k dispozici pouze 110 mechanismů (aut, sypačů, pluhů, ale i traktorů nebo fréz…). Zákon stanovuje priority údržby silnic. První na řadu přicházejí komunikace 1. třídy, většina 2. tříd, ale i místní komunikace, např. k nemocnici, hasičům atd. Je prostě evidentní, že na méně důležitější komunikace se dostane později.
Jak se díváte na chování řidičů?
Je obrovský rozdíl mezi chováním lidí z hor a výletníků z nížin. Horalé mají větší zkušenosti, určitý nadhled, zažité postupy pro chování na zimních silnicích. A mají i lepší „technickou výbavu“, protože často vozí lopaty, používají zimní pneumatiky, vozí řetězy a umějí je nasadit. Lidé z měst jsou někdy hrozně „naivní“ a přitom umínění, přesvědčeni, že jim nemůže vzniknout žádná komplikace a pak se stávají zárodky velkých problémů.
Celkem dobrou zkušenost máme s řidiči drahých a služebních aut – ti přezouvají (služební řidiči automaticky, majitelé drahých aut proto, že si to bez problémů mohou dovolit a navíc jim to udělá jejich servis). Ale někdy jezdí až moc rychle, přesvědčeni o dokonalosti svých aut a pneumatik.
Kde je největší problém s nehodovostí?
Na podhorských komunikacích, které přivádějí lidi z vnitrozemí do hor. Spousta řidičů se snad nedokáže mentálně vyrovnat s tím, že od Prahy na sever – Mladá Boleslav, Turnov a dál do hor – klesá teplota a přibývá sněhu.
Jaké jsou nejnebezpečnější úseky?
Výjezdy z lesů, kde vítr namete na jinak třeba suchou nebo posypanou silnici sníh z polí, a mosty. Dnes se už stále více objevují automatické značky, které začnou blikat při vzniku nebezpečí náledí, běžné jsou modré kočičí oči na dělicí nebo vodicí čáře v úsecích zvýšeného rizika náledí.
Používají se ještě větrolamy?
Větrolamy se už skoro nepoužívají. Jejich údržba je náročná, kradou se a dělají se za nimi zavěje. A také se dost změnily parametry dnešních komunikací – jsou mnohem širší.
Zítra ve středu 14. ledna: 3. díl – Rozhovor s mjr. Josefem Pomichálkem, vedoucím dálničního oddělení Poříčany, Policie ČR.