Aral, dejte přednost bezpečnosti! – Téma 7: Zimní rizika

2. díl – Rozhovor s Petrem Erbanem, ředitelem Krajské správy silnic Libereckého kraje.

Aral, dejte přednost bezpečnosti! - Téma 7: Zimní rizika

Co silničářům při práci nejvíce vadí?

Je to především evergreen špatně parkujících aut turistů v zimních střediscích a zastaralá technika. Typická situace – Mísečky. Auta u krajů uzoučké silnice. Argumenty bezohledných řidičů: Drahé přeplněné a špatně udržované parkoviště. A technika? 17 let staré Liazy, Tatry, problémy s náhradními díly…


Co říkáte výtkám řidičů na nepřipravenost silničářů?


Nemůžeme být prostě všude naráz. Máme na starosti údržbu asi 2400 km silnic a k dispozici pouze 110 mechanismů (aut, sypačů, pluhů, ale i traktorů nebo fréz…). Zákon stanovuje priority údržby silnic. První na řadu přicházejí komunikace 1. třídy, většina 2. tříd, ale i místní komunikace, např. k nemocnici, hasičům atd. Je prostě evidentní, že na méně důležitější komunikace se dostane později.


Jak se díváte na chování řidičů?


Je obrovský rozdíl mezi chováním lidí z hor a výletníků z nížin. Horalé mají větší zkušenosti, určitý nadhled, zažité postupy pro chování na zimních silnicích. A mají i lepší „technickou výbavu“, protože často vozí lopaty, používají zimní pneumatiky, vozí řetězy a umějí je nasadit. Lidé z měst jsou někdy hrozně „naivní“ a přitom umínění, přesvědčeni, že jim nemůže vzniknout žádná komplikace a pak se stávají zárodky velkých problémů.


Celkem dobrou zkušenost máme s řidiči drahých a služebních aut – ti přezouvají (služební řidiči automaticky, majitelé drahých aut proto, že si to bez problémů mohou dovolit a navíc jim to udělá jejich servis). Ale někdy jezdí až moc rychle, přesvědčeni o dokonalosti svých aut a pneumatik.


Kde je největší problém s nehodovostí?


Na podhorských komunikacích, které přivádějí lidi z vnitrozemí do hor. Spousta řidičů se snad nedokáže mentálně vyrovnat s tím, že od Prahy na sever – Mladá Boleslav, Turnov a dál do hor – klesá teplota a přibývá sněhu.


Jaké jsou nejnebezpečnější úseky?


Výjezdy z lesů, kde vítr namete na jinak třeba suchou nebo posypanou silnici sníh z polí, a mosty. Dnes se už stále více objevují automatické značky, které začnou blikat při vzniku nebezpečí náledí, běžné jsou modré kočičí oči na dělicí nebo vodicí čáře v úsecích zvýšeného rizika náledí.


Používají se ještě větrolamy?


Větrolamy se už skoro nepoužívají. Jejich údržba je náročná, kradou se a dělají se za nimi zavěje. A také se dost změnily parametry dnešních komunikací – jsou mnohem širší.


Zítra ve středu 14. ledna: 3. díl – Rozhovor s mjr. Josefem Pomichálkem, vedoucím dálničního oddělení Poříčany, Policie ČR.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...