Aral, dejte přednost bezpečnosti! – Téma 4. – 5. díl

Rozhovor s mjr. Josefem Pomichálkem – Policie ČR Dálniční oddělení Poříčany

Aral, dejte přednost bezpečnosti! – Téma 4. - 5. díl

Jaké nástrahy skrývá pro řidiče podzimní období?

Naše dálnice probíhá velkou částí středočeského kraje, nejvíce lesními úseky. V podzimním čase jsou zde největším problémem mlhy. V mlze se velice snižuje vzdálenost, na kterou řidič vidí, a to přináší pro účastníky silničního provozu problémy takového rázu, že si neuvědomují rozhled před vozem vzhledem k rychlosti, která je na dálnici povolena. Jedno zastavení auta kvůli překážce, která není v mlze takřka vidět, se rovná velmi problematické situaci a často i nehodě. Hlavní nástrahy jsou tedy mlhy a opadávající listí, které se na dálnici dostává větrem. To se pak prodlouží brzdná dráha vozidla, vozidlo klouže a snadno dojde k havárii.


K nehodám tedy z hlavní části dochází kvůli počasí?


Příčiny dopravních nehod jsou hlavně kvůli porušení paragrafu 18, zákona 361, 2000 Sb., kdy řidič nedokáže zastavit na takovou vzdálenost, na kterou má rozhled. To je nejčastější na podzim. Těchto nehod bývá v tomto období nejvíce.


Jak se nejlépe zachovat v případě řetězové havárie na dálnici?


Tato nehoda vychází z předchozí otázky. Vše souvisí se vším. Když jede řidič těch 130 kilometrů za hodinu, musí mít takový rozhled, aby dokázal zastavit. Vzdálenost musí být velice dlouhá. Záleží ještě na kvalitě vozu – brzd, pneumatik a řidiče. Řidiči ale absolutně nerespektují fakt, že jsou v mlze nebo že se před nimi nachází. Jedou a nesundají nohu plynu. Z tohoto důvodu se nasazují různé prostředky, jak tomu předejít – používáme více radary a měříme rychlost. K řetězovce dojde, když jeden z řidičů zaváhá a prudce sešlápne před překážkou brzdový pedál. Dojde ke smyku. Řidiči, kteří jedou za ním, nedodržují vzdálenost a bourají. Ani nestačí vylézt z vozu a zezadu do nich narážejí další a další vozidla.


Máte nějaký konkrétní případ takové nehody?


V loňském roce byla mlha na čtyřicátém druhém kilometru na mostě, který prochází nad řekou Labe. Byla v úseku dvou až tří stovek metrů, viditelnost na vzdálenost takových pětadvaceti metrů. I když jsme včas zareagovali dopravním značením, velkou směrovou šipkou a dopravními značkami, řidiči absolutně nereagovali a došlo ke třem dopravním nehodám, z čehož byla jedna závažná se zraněním. Řidiči si neuvědomují, že musí mít v pořádku jak přední, tak zadní mlhová světla. Stává se, že nám na dálnici jezdí auta s jednoosými přídavnými vozíky, které jsou velmi špatně viditelné. Tam je osvětlení ve velikém nepořádku. Právě během této nehody nám u kraje zastavilo auto s přídavným vozíkem, na kterém měl řidič přivázané desetimetrové lodě. Přečuhovaly o tolik, že osvětlení vozíku nebylo vůbec vidět. Když pak jeden z mých kolegů zastavoval auta nebo paží ukazoval, aby snížili rychlost, řidiči vůbec nereagovali. Ta situace byla tak špatná, že se tam ještě přidávalo značení a my jsme nestíhali odstraňovat nehody do odstavných pruhů. Jen kolik policistů bylo ohroženo na životech, že vůbec museli vstoupit do dálnice a pomoc šoférům. Ti na to ale vůbec nereagovali. A přitom měli vesty, které jsou vidět i v mlze. Žádná reakce. Lidi si myslí, že se na dálnici nemůže nic stát. Chybí tu ohleduplnost a předvídavost. Může se vyskytnout překážka malého rázu – může například odpadnout kousek plechu nebo klín z nákladního auta. Řidič začne reagovat, druhý také zareaguje, ale ten třetí už nemá na reakci čas. Čtvrtý a pátý už jen bourá, protože nemají možnost rozhledu. Následky jsou pak velice závažné.


Jak se obecně nejlépe chovat když je povrch dálnice mokrý nebo pokrytý jinovatkou? Jak předejít aquaplaningu?


Záleží na teplotě povrchu dálnice. Na každé dálnici jsou ukazatele, kolik stupňů ten povrch asi má. Pokud se teplota blíží ke stupni nula nebo i do mínusu a ještě je mlha, tak dojde k tomu, že dálnice na mostech nebo na můstkách začne velice klouzat. Záleží ještě na povětrnostních podmínkách. Co se týče jízdy za deště a aquaplaningu, tak opět – řidič musí přizpůsobit jízdu svým schopnostem a vlastnostem vozidla. Pokud je technický stav vozidla, na kterém se podepisují hlavně pneumatiky, tak špatný, že pneumatika neodvede to množství vody pryč, pak dojde k neovladatelnosti vozidla. Dálnice není ideální povrch – je nerovná a jsou tu i vytlačené koleje. Aquaplaningu lze předejít pomalejší jízdou a ošetřováním pneumatik, nic jiného neplatí.


Co by měl řidič po ježdění v létě na svém autě zkontrolovat?


V létě se tolik nesvítí, takže stanovené osvětlení. Dále jsou důležité stěrače a ostřikovače s nemrznoucí směsí. V jakém stavu má výhledová skla a zpětná zrcátka. Vzpomínáte na film Vrchní prchni, jak pan Svěrák kontroluje s rodinou svoje auto? Tak i taková kontrola má něco sebe.


Jaká další důležitá výbava nesmí na podzim na autě nebo v něm chybět?


Pokud si někdo přidá k povinné výbavě třeba silnější akumulátorovou svítilnu, tak nemám připomínek. Když ale není povinná výbava v pořádku, je to horší. O lékárničkách ani nemluvím, lékárnička stárne s nově zakoupeným autem. Na podzimní ježdění je tedy důležitá pořádná svítilna, výstražný trojúhelník. Ze své píle ale může řidič do vozu dát i reflexní vestu, když se něco stane. Omíláme tak dokola stále stejnou pravdu: „Vidět a být viděn“.


Osvětlení vozidla je v tomto čase velice důležité. Co všechno musí řidič v tomto ohledu dodržet?


Při přechodu na zimní čas musí každé vozidlo svítit. Kontrola osvětlení a péče o světla je samozřejmá. Opakuji, že na podzim je třeba mít v pořádku zejména mlhová světla. V poslední době se ale rozmáhají i různé oranžově blikající výstražné majáky a to je jen dobře. V mlze jsou tyto zábleskové majáky na vozidlech velice prospěšné. Pokud si někdo maják oranžové barvy bude chtít v případě odstavení vozidla dát na střechu, tak mu jistě nebude nikdo bránit.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Olomouc se chystá na druhou soutěž šampionátu v ecorally

Olomouc se chystá na druhou soutěž...

Letošní Mistrovství ČR v ecoRally pokračuje druhou soutěží. Po úvodním podniku v Českém Krumlově přichází druhé kolo, a to se odehraje o nadcházejícím víkendu v podhůří Jeseníků....