Aral, dejte přednost bezpečnosti! – Téma 4. – 5. díl

Rozhovor s mjr. Josefem Pomichálkem – Policie ČR Dálniční oddělení Poříčany

Aral, dejte přednost bezpečnosti! – Téma 4. - 5. díl

Jaké nástrahy skrývá pro řidiče podzimní období?

Naše dálnice probíhá velkou částí středočeského kraje, nejvíce lesními úseky. V podzimním čase jsou zde největším problémem mlhy. V mlze se velice snižuje vzdálenost, na kterou řidič vidí, a to přináší pro účastníky silničního provozu problémy takového rázu, že si neuvědomují rozhled před vozem vzhledem k rychlosti, která je na dálnici povolena. Jedno zastavení auta kvůli překážce, která není v mlze takřka vidět, se rovná velmi problematické situaci a často i nehodě. Hlavní nástrahy jsou tedy mlhy a opadávající listí, které se na dálnici dostává větrem. To se pak prodlouží brzdná dráha vozidla, vozidlo klouže a snadno dojde k havárii.


K nehodám tedy z hlavní části dochází kvůli počasí?


Příčiny dopravních nehod jsou hlavně kvůli porušení paragrafu 18, zákona 361, 2000 Sb., kdy řidič nedokáže zastavit na takovou vzdálenost, na kterou má rozhled. To je nejčastější na podzim. Těchto nehod bývá v tomto období nejvíce.


Jak se nejlépe zachovat v případě řetězové havárie na dálnici?


Tato nehoda vychází z předchozí otázky. Vše souvisí se vším. Když jede řidič těch 130 kilometrů za hodinu, musí mít takový rozhled, aby dokázal zastavit. Vzdálenost musí být velice dlouhá. Záleží ještě na kvalitě vozu – brzd, pneumatik a řidiče. Řidiči ale absolutně nerespektují fakt, že jsou v mlze nebo že se před nimi nachází. Jedou a nesundají nohu plynu. Z tohoto důvodu se nasazují různé prostředky, jak tomu předejít – používáme více radary a měříme rychlost. K řetězovce dojde, když jeden z řidičů zaváhá a prudce sešlápne před překážkou brzdový pedál. Dojde ke smyku. Řidiči, kteří jedou za ním, nedodržují vzdálenost a bourají. Ani nestačí vylézt z vozu a zezadu do nich narážejí další a další vozidla.


Máte nějaký konkrétní případ takové nehody?


V loňském roce byla mlha na čtyřicátém druhém kilometru na mostě, který prochází nad řekou Labe. Byla v úseku dvou až tří stovek metrů, viditelnost na vzdálenost takových pětadvaceti metrů. I když jsme včas zareagovali dopravním značením, velkou směrovou šipkou a dopravními značkami, řidiči absolutně nereagovali a došlo ke třem dopravním nehodám, z čehož byla jedna závažná se zraněním. Řidiči si neuvědomují, že musí mít v pořádku jak přední, tak zadní mlhová světla. Stává se, že nám na dálnici jezdí auta s jednoosými přídavnými vozíky, které jsou velmi špatně viditelné. Tam je osvětlení ve velikém nepořádku. Právě během této nehody nám u kraje zastavilo auto s přídavným vozíkem, na kterém měl řidič přivázané desetimetrové lodě. Přečuhovaly o tolik, že osvětlení vozíku nebylo vůbec vidět. Když pak jeden z mých kolegů zastavoval auta nebo paží ukazoval, aby snížili rychlost, řidiči vůbec nereagovali. Ta situace byla tak špatná, že se tam ještě přidávalo značení a my jsme nestíhali odstraňovat nehody do odstavných pruhů. Jen kolik policistů bylo ohroženo na životech, že vůbec museli vstoupit do dálnice a pomoc šoférům. Ti na to ale vůbec nereagovali. A přitom měli vesty, které jsou vidět i v mlze. Žádná reakce. Lidi si myslí, že se na dálnici nemůže nic stát. Chybí tu ohleduplnost a předvídavost. Může se vyskytnout překážka malého rázu – může například odpadnout kousek plechu nebo klín z nákladního auta. Řidič začne reagovat, druhý také zareaguje, ale ten třetí už nemá na reakci čas. Čtvrtý a pátý už jen bourá, protože nemají možnost rozhledu. Následky jsou pak velice závažné.


Jak se obecně nejlépe chovat když je povrch dálnice mokrý nebo pokrytý jinovatkou? Jak předejít aquaplaningu?


Záleží na teplotě povrchu dálnice. Na každé dálnici jsou ukazatele, kolik stupňů ten povrch asi má. Pokud se teplota blíží ke stupni nula nebo i do mínusu a ještě je mlha, tak dojde k tomu, že dálnice na mostech nebo na můstkách začne velice klouzat. Záleží ještě na povětrnostních podmínkách. Co se týče jízdy za deště a aquaplaningu, tak opět – řidič musí přizpůsobit jízdu svým schopnostem a vlastnostem vozidla. Pokud je technický stav vozidla, na kterém se podepisují hlavně pneumatiky, tak špatný, že pneumatika neodvede to množství vody pryč, pak dojde k neovladatelnosti vozidla. Dálnice není ideální povrch – je nerovná a jsou tu i vytlačené koleje. Aquaplaningu lze předejít pomalejší jízdou a ošetřováním pneumatik, nic jiného neplatí.


Co by měl řidič po ježdění v létě na svém autě zkontrolovat?


V létě se tolik nesvítí, takže stanovené osvětlení. Dále jsou důležité stěrače a ostřikovače s nemrznoucí směsí. V jakém stavu má výhledová skla a zpětná zrcátka. Vzpomínáte na film Vrchní prchni, jak pan Svěrák kontroluje s rodinou svoje auto? Tak i taková kontrola má něco sebe.


Jaká další důležitá výbava nesmí na podzim na autě nebo v něm chybět?


Pokud si někdo přidá k povinné výbavě třeba silnější akumulátorovou svítilnu, tak nemám připomínek. Když ale není povinná výbava v pořádku, je to horší. O lékárničkách ani nemluvím, lékárnička stárne s nově zakoupeným autem. Na podzimní ježdění je tedy důležitá pořádná svítilna, výstražný trojúhelník. Ze své píle ale může řidič do vozu dát i reflexní vestu, když se něco stane. Omíláme tak dokola stále stejnou pravdu: „Vidět a být viděn“.


Osvětlení vozidla je v tomto čase velice důležité. Co všechno musí řidič v tomto ohledu dodržet?


Při přechodu na zimní čas musí každé vozidlo svítit. Kontrola osvětlení a péče o světla je samozřejmá. Opakuji, že na podzim je třeba mít v pořádku zejména mlhová světla. V poslední době se ale rozmáhají i různé oranžově blikající výstražné majáky a to je jen dobře. V mlze jsou tyto zábleskové majáky na vozidlech velice prospěšné. Pokud si někdo maják oranžové barvy bude chtít v případě odstavení vozidla dát na střechu, tak mu jistě nebude nikdo bránit.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Olomouc se chystá na druhou soutěž šampionátu v ecorally

Olomouc se chystá na druhou soutěž...

Letošní Mistrovství ČR v ecoRally pokračuje druhou soutěží. Po úvodním podniku v Českém Krumlově přichází druhé kolo, a to se odehraje o nadcházejícím víkendu v podhůří Jeseníků....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...