
Všeobecně se má za to, že různá roční období mají vliv na psychiku lidí. Je tomu opravdu tak?
Ano, s tímto tvrzením lze do určité míry vyslovit souhlas. Ta míra se týká věku lidí – životních zkušeností, zdravotního stavu a zejména jejich individuální senzitivity – citlivosti na meteorologické vlivy. Proto se u profesionálních řidičů sleduje při psychologické diagnostice míra jejich emocionální vzrušivosti, reaktivity a prožívání. Řidič by měl být osobnostně stabilně vyrovnaný, zaměřený a přizpůsobivý vůči jiným řidičům, vůči změnám počasí.
Jak se z tohoto pohledu projevuje podzim?
Vzhledem k doslova žhavému létu se příroda již začátkem září cítí vyčerpána a chystá se na zimní období. Člověk je neoddělitelnou součástí přírody. Z psychologického hlediska nastupuje u lidí období častějších depresivních nálad, splínu, melancholické skleslosti, otrávenosti vnějším prostředím a přecitlivělé touhy po domovu a odpočinku.
Může mít psychický stav vliv na chování člověka při řízení vozu?
Jakékoli přecitlivělé melancholické nálady a stavy vedou k podrážděnosti, nesoustředěnosti a k rychlejší únavě. Zejména mohou ovlivnit řidičovu pozornost v tom smyslu, že začíná prožívat věci nesouvisející s řízením vozu a jeho pozornost se upne jinam (na prožitky z dovolené, vzpomínky na léto a podobně). Zejména citlivější a vůči vnějším podnětům vnímavější lidé jsou ohroženi nepozorností a udělají nesmyslnou chybu. Psychické stavy je možno zahrnout do aktuální zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel. Tyto aktuální stavy si musí každý řidič hlídat sám – nemám-li náladu, jsem-li podrážděný, nesoustředěný – pak neřídím, protože bych ohrozil sebe i druhé.
Podzim sebou přináší sychravé počasí a zejména mlhu. Jaký vliv mají tyto zhoršené podmínky na silniční provoz a na řidiče?
Nejvíce by si měli dát pozor motorkáři na zetlelé listí, padající ovoce, nebo na vozovku zablácenou od zemědělské techniky. Mlha je otravná pro všechny řidiče – co do rychlosti vozila, únavy zraku, vyšších nároků na koncentraci pozornosti. Mlha se nevyhýbá ani dálnicím a může být jen místní. Ve vysoké rychlosti se stává stěnou, za kterou hrozí řetězová srážka vozidel. Mlha může být i řidší – „válivá, houpavá“ – přinášející řidičům představy opilosti.
Nesmíme zapomínat ani na chodce. Co znamená podzimní počasí pro ně?
To je stejné jako u řidičů – horší nálada, spěch a nesoustředěnost na dopravní provoz. Kluzké podmínky na přechodech, kde se dá při nepozornosti i upadnout. Stále více řidičů je disciplinovaných, před přechodem zastaví a dají skupině chodců pokyn k jejich přednosti. Každý chodec by měl ale vědět, že vozidlo na mokré vozovce má přibližně 2x delší brzdnou dráhu než za sucha.
3. díl v pátek 3. října: Rozhovor s RNDr. Janem Pavlíkem – Český Hydrometeorologický Ústav