Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10 – 4.část

Rozhovor s Emilem Trinerem – automobilovým závodníkem rallye od roku 1984

Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10 – 4.část

Agresivita při závodech má jiný charakter, než ta v běžném provozu. Jaký je v nich rozdíl? Je v nich něco podobného?


Při závodech se jezdí na uzavřené trati a žádné účastníky provozu neohrožujete. Trochu agresivní při závodění být musíte, abyste byl lepší než ostatní. V normálním silničním provozu se ale agresivní jízda „provozovat“ nemůže, protože se řidič musí ohlížet na provoz kolem sebe, aby nezpůsobil nějakou nehodu.

Jako závodník byste mohl vysvětlit, proč někteří řidiči riskují a jezdí agresivně, co jim to přináší?


V běžném provozu agresivitu neznám, protože ji nepoužívám. Nevysvětlím vám proto, co agresivní jednání přináší přímo řidičům. Následky však známe všichni.

Proč myslíte, že si neuvědomují, že mohou někomu ublížit?


Protože u takové bezohledné jízdy vůbec nemyslí a uvědomí si následky až když se něco stane. Auto je zbraň, která zabijí stejně rychle a nekompromisně jako pistole…

Co Vám přináší závodění? Jaké pocity přitom zažíváte?


Radost, adrenalin a boj se soupeři.

Jak se podle vašich zkušeností chovají agresivní řidiči přímo při jízdě?


Zbytečně riskují i když vědí, že mají minimální šanci situaci zvládnout. Přeceňují vlastní síly i možnosti svého auta a samozřejmě vůbec nepřemýšlejí, jak už jsem uvedl. Agresivní řidiči nejčastěji předjíždějí tam, kde nemají a skoro neustále porušují rychlost. Berou jízdu jako hru a neuvědomí si, že malá chyba v takové rychlosti může znamenat konec jejich života nebo doživotní zmrzačení někoho jiného.

Svádí vás jako „závodníka“ rychlá a sportovní jízda? Dokážete se držet „na uzdě“?


Na uzdě se dokážu udržet v pohodě, jelikož se „vybiji“ na závodech.Pokud se ale i ostatní řidiči chtějí „vybít“, aniž by někoho ohrožovali, kam se může obrátit? Existují nějaké autoparky nebo uzavřené okruhy pro amatéry?


Znám jeden konkrétní příklad. Myslím, že si mohou objednat rallyekrosovou dráhu v Sosnové a v Sedlčanech za poplatek. Tam můžou agresivitu a adrenalin vypouštět dosyta.

Co by bylo potřeba udělat, aby se tento nešvar na našich silnicích podařilo zmírnit?


Každý by si měl uvědomit, co umí a neumí s autem.


Zítra v pátek 25. června 2004: Aral, dejte přednost bezpečnosti! Téma 10, 5. část: Rozhovor s Markem Uhlířem – mluvčím Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy.


Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...