Aktuální průzkum společnosti Goodyear odhalil, že mladí řidiči nejsou připraveni na zimní počasí

Z nových absolventů evropských autoškol si 61 % během svého výcviku nevyzkoušelo řízení na sněhu a polovina z nich neví, jaké pneumatiky jsou potřeba, je-li zima a mokro.

Aktuální průzkum společnosti Goodyear odhalil, že mladí řidiči nejsou připraveni na zimní počasí
Aktuální průzkum společnosti Goodyear odhalil, že mladí řidiči nejsou připraveni na zimní počasí
Aktuální průzkum společnosti Goodyear odhalil, že mladí řidiči nejsou připraveni na zimní počasí

V Evropě 34 % mladých řidičů nemá žádné znalosti o tom, jak řídit v zimních podmínkách, a také dostatečně nechápe klíčovou roli obutí svých vozidel pneumatikami odpovídajícími danému ročnímu období.

Ovládání vozidla v zimním období

– vyžaduje dobré balanční a koordinační dovednosti ovládané v mozku oblastí mozečku, které se vyvíjejí cvikem a zkušenostmi. Mnoho řidičů, kteří nedávno úspěšně složili zkoušky, si bohužel neuvědomuje, že řízení v zimních podmínkách vyžaduje zvláštní pozornost.

Výzkum, jenž zkoumal chování 6400 řidičů mladších 25 let v 16 zemích (15 evropských a Jižní Afrika), byl navržen tak, aby pronikl do myšlení mladých řidičů a poskytl tím zajímavý pohled na mládež za volantem.

Z jízdy na sněhu mládež mrazí

Průzkum odhalil, že 33 % mladých řidičů se při jízdě na sněhu necítí dobře, přičemž mladé ženy byly výrazně nervóznější než muži (40 % oproti 25 %). Zatímco řidiči žijící v zemích, kde je sníh v zimě na denním pořádku, jako jsou Švédsko nebo Švýcarsko, jsou nejlépe vycvičeni a řízení na sněhu se příliš neobávají, více než 60 % mládeže v zemích zahrnujících Belgii, Francii, Itálii a Británii – kde se sníh objevuje také každoročně – má nulový výcvik v řízení na sněhu. Mladí řidiči ve Španělsku stojí na pomyslném vrcholu žebříčku strachu z řízení ze sněhu s 50 % respondentů, kteří uvedli, že mají z řízení v těchto podmínkách obavy, těsně za nimi je Francie následovaná Belgií, kde se při jízdě na sněhu necítí dobře 47 %, respektive 39 % řidičů. Švédové, Rakušané a Němci byli sněhovými podmínkami nejméně znepokojeni s pouhými 6 %, 9 % a 9 % těch, kdo uvedli, že nemají dobrý pocit.

Ředitel Goodyear Corporate Communications, EMEA, Jens Völmicke zdůraznil:

„Řízení na sněhu může potrápit i ty nejzkušenější řidiče. Pocit, že jsou připraveni, je významnou součástí zvyšování sebevědomí mladých řidičů při řízení na sněhu, stejně jako vědomí, že jejich automobil je vybaven správnými pneumatikami do zimních podmínek.“

Úzkost na mokré vozovce

Stejně znepokojující je nedostatek sebevědomí u mladých řidičů při řízení na mokru. I přesto, že je déšť v zimních měsících ve většině evropských zemí běžnou záležitostí, mnoho čerstvých držitelů řidičského oprávnění uvádí, že se považují za nezkušené a během řízení na mokré vozovce jsou nervózní. 67 % mladých řidičů v Turecku, 63 % v Rusku a 55 % ve Španělsku říká, že neabsolvovali žádnou speciální výuku zaměřenou na řízení na mokru. Čtvrtina mladých řidičů v Belgii a Polsku se za volantem cítí nepříjemně za hustého deště a rovněž francouzští, čeští, turečtí a nizozemští řidiči uvádějí, že jsou si v těchto podmínkách velmi nejistí (20 %, 19 %, 18 % a 18 %v uvedeném pořadí). Jsou to opět Němci, Rakušané a Švédi, kdo se cítí při řízení na mokré vozovce nejjistěji – s pouhými 5 %, 6 % a 6 % těch, kteří se cítí nepříjemně. Také Dánové jsou zvyklí na řízení na mokru a pouhých 8 % z nich přiznalo určitou nervozitu.

Zdá se, že mládež má o základních pravidlech řízení v zimním počasí poměrně malé povědomí.

49 % mladých řidičů si neuvědomuje, že při nízkých teplotách se jim vyplatí používat zimní pneumatiky, které mají lepší přilnavost na mokru i na sněhu, a navíc dva z pěti se pravděpodobně nebudou shánět po dalších informacích ani nebudou pneumatiky měnit. Povědomí u mladých žen je lehce nižší než u mužů, což je dáno asi tím, že jejich zájem o technické věci týkající se automobilů je obecně nižší (26 % žen říká, že o zimních pneumatikách neví, oproti 14 % mužů). Povzbuzující je, že mladí, kteří ročně najedou více než 10 000 km, si jsou více vědomi potřeby přizpůsobit svá vozidla zimním podmínkám než ti, kteří řídí méně (pouhých 17 % z nich neví oproti 23 % řidičů s nízkým počtem najetých kilometrů).

V souvislosti s průzkumem bude společnost Goodyear spolupracovat s Asociací evropských autoškol. Jejich společným cílem je poskytnout mladým lidem více hodin výcviku za nepříznivého počasí a lépe je informovat o správné přípravě vozidla a pneumatik před zimním obdobím.

Řízení v zimě vyžaduje určité specifické techniky řízení a zvláštní pozornost by měla být rovněž věnována pneumatikám a jejich dezénu,“ řekl Gerhard von Bressensdorf, předseda Evropské asociace autoškol (EFA). „Z průzkumu je jasné, že mladí lidé se o řízení v zimě zajímají a chtějí se dozvědět více.“

Dobrou zprávou je, že mladí řidiči se chtějí učit – 60 % z nich chce zjistit, jaké pneumatiky jsou pro zimu nejvhodnější, a přibližně 51 % plánuje najít více informací na internetu. Mladí muži projevují o něco větší zájem než mladé ženy a je u nich také pravděpodobnější, že vymění pneumatiky dříve, než dosáhnou minimální hloubky běhounu (75 % oproti 70 %). Velmi povzbudivým faktem je, že 84 % mladých řidičů říká, že vlastnost, o kterou se u pneumatik zajímají nejvíce, je jejich výkonnost při brzdění na mokru, a tedy schopnost zastavit vůz na co nejkratší vzdálenosti.

O metodice průzkumu

Průzkum provedla společnost IPSOS pro společnost Goodyear EMEA, aby lépe pochopila povědomí mladých a řidičů a nováčků o bezpečnosti silničního provozu, jejich názory a praktiky.

Celkem bylo dotázáno 6400 respondentů během 400 rozhovorů v každé z těchto zemí: Rakousko, Belgie, Česká republika, Dánsko, Francie, Německo, Itálie, Nizozemí, Polsko, Rusko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Jižní Afrika, Turecko a Británie. Průzkum obsahoval celkem 20 otázek pokrývajících pět témat: řidičský výcvik, chování na vozovce, zaměření životního stylu, společenské zaměření, sezónní příprava a příprava na zimu.

Práce v terénu probíhala od 23. července do 17. srpna 2012. Rozhovory probíhaly po internetu, v místním jazyce dané země. Respondenti museli vlastnit platný řidičský průkaz, být starší než 18 let a být aktivními řidiči.

O Evropské asociaci autoškol (EFA)

EFA reprezentuje zájmy 25 asociací autoškol z 24 evropských zemí u všech evropských úřadů, institucí a organizací, které se týkají výuky v autoškole: platy instruktorů v autoškolách, rozvoj řidičů, další výcvik řidičů – nováčků, ekologicky šetrná jízda, všechny otázky týkající se bezpečnosti silničního provozu.

Hlavním cílem je: harmonizace výcviku a zkoušek instruktorů, popř. učitelů v autoškolách, příprava a harmonizace osnov a vzdělávacích konceptů výcviku všech kategorií řidičů, příprava a harmonizace osnov pokročilého výcviku všech kategorií řidičů, harmonizace vzdělávání a zkoušek řidičů, harmonizace standardů testovacích organizací a zkoušejících. EFA je profesní asociace neutrální v politických či náboženských záležitostech.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...